Zdravie chodí bosé

Nie ste fit? Vyzujte sa a počkajte si na zázrak!

Na letnej dovolenke sa radi prechádzame bosí – na pláži či pri bazéne, užívame si pohodlie slobodných chodidiel, ktoré na chvíľu nič netlačí. Letný zvyk je však vhodné povýšiť na každodenný rituál – chôdza naboso totiž ohromne uzdravuje telo.

Zdravie chodí bosé

Jar sa práve prebúdza a s ňou aj náš organizmus. Telo prepína kanál na aktívny režim a je pripravené nabrať nové životné sily. Ak mu to chceme uľahčiť, je vhodné na chvíľu zabudnúť na topánky – prechádzkou naboso totiž zapojíme telo priamo do zdroja a liečivá sila prírody nám cez chodidlá dobije baterky úplne prirodzene.

Zdravá chrbtica, cievy aj imunita? Stačí vyzuť topánky!

Chôdza naboso je medicínou, ktorej naše telo rozumie. Z hľadiska genetiky je ľudská obuv totiž len nový výmysel, ktorý deformuje chodidlá a zbavuje ich kontaktu s prírodou. Naopak, naboso sú chodidlá uvoľnené a nepoznajú žiadne obmedzenia. Bosí zapájame pri chôdzi všetky drobné svaly a kosti, obehový systém dávame do pohybu a takisto masírujeme reflexné body chodidiel, ktoré symbolizjú kondíciu jednotlivých orgánov tela. Inými slovami, zdravé chodidlá zmamenajú zdravé telo – a matka príroda nám akoby cez ne pumpovala životodarnú energiu priamo do žíl.

Chodidlá su posiate reflexnými bodmi, ktoré symbolizujú orgány tela. Ak nás chodidlo niekde bolí, odhalili sme disharmóniu v niektorom z orgánov.

Zdravé cievy
Chôdzou naboso regulujeme krvný tlak – ten nízky sa zvýši a zvýšený naopak zníži. Kontakt so zemou sa stará o správne fungovanie ciev, chráni pred vznikom kŕčových žíl. Srdce bije v správnom rytme a cítime sa fajn.

Zdravá chrbtica
Keď bosými nohami stojíme pevne na zemi, vyrovnáva sa naša postava, chrbtica sa priaznivo vyťahuje smerom nahor a tým uzdravuje mnohé bolesti.

Zdravé chodidlá
Najmä ľudia, ktorí majú problémy s chodidlami, výrastkami, padnutou klenbou a bolesťami v končatinách, by mali pravidelne chodievať naboso. Počas chôdze naboso sa totiž dostávajú do pohybu celé chodidlá, aj tie najmenšie svaly a kostičky, ktoré sa v topánke naopak blokujú a spôsobujú tieto problémy. Za zmienku stoja aj problémy s plesňami - ak zabudneme na topánky, vlhkosť zmizne a nohy budú pravidelne vetrané – takto nemá žiadna pleseň ani tú najmenšiu šancu prežiť.

Zdravá psychika
Kto pravidelne chodí bosý, je v intenzívnejšom prepojení s prírodou, posilňuje svoje sebavedomie a schopnosť empatie. Keďže sa pri chôdzi naboso človek musí viac zaoberať tým, po čom prechádza, trénuje sa aj schopnosť koncentrácie. Priamy kontakt so zemou taktiež aktivuje „antistresový program“, a tým pôsobí uvoľňujúco.

Zdravé telo
Ak pri chôdzi na boso cítime bolesť, pravdepodobne za to môže nerovnováha v niektorom z vnútorných orgánov. Chodidlo je totiž posiate reflexnými bodmi, ktoré reprezentujú každý kúsok nášho organizmu. Ak cítime bolesť, mali by sme preto chodidlá pravidelne masírovať a chodiť naboso čo najčastejšie. Chôdzou po mäkkej zemi a drobných kamienkoch ulahodíme celému telu, lebo premasírujeme všetky reflexné body, a tým sa naše "čchi" rozprúdi aj v pred tým zablokovaných miestach.

Fakty o zdravej chôdzi naboso

Studené nohy? Otužujte ich!

V bosej chôdzi nájdu tú správnu medicínu aj ľudia s ľadovými nohami. Ako sa zdá, uzimené nohy nemusia byť ani tak uzimené ako slabo prekrvené. Máte studené nohy? Stiahnite z nich ponožky a vystavte ich na chvíľu veľmi nízkej teplote – chôdzou na boso v studenej vode či v snehu preberieme krv v žilách a rozprúdime obeh. Po pár minútach nohy osušte a už za krátko vám zahoria vlastným teplom. Rovnako postupujte aj vtedy, keď vás studené nohy trápia počas noci. Krátko pred spaním poriadne prešľapujte z nohy na nohu v studenom kúpeli a potom sa už len spokojne zababušte do perín – studené nohy vás v túto noc zo sna isto nezobudia.

Najrýchlejšie je naboso

Chôdza na bosých nohách je najprirodzenejším ľudským pohybom – a preto sa nám v nej tak darí. Len si spomente na domorodcov, ktorí bosí ubehnú dlhočízne kilometre, a pritom majú nohy bez vyrástkov, opuchov či pľuzgierov. Civilizovaný svet si príliš zvykol na komfort v topánkach a chôdza naboso mu príde tak akosi primitívne. Je však naozaj taká? Veď keď vidíme behať na príklad Etiópčana, musíme nadšením zadržať dych. Ladný pohyb, ľahkosť a neskonalá rýchlosť pripomínajú viac pohyb šelmy ako človeka. Keby bola chôdza naboso tak primitívnou, asi by neuspela na Olympiáde. Azda najznámejším bosým bežcom sa stal Abebe Bikila  – tento Etiópčan si bosými nohami doslova vybehal zlatú medajlu na Olympisjkých hrách v Ríme v roku 1960. Nebol jediný! Bosých bežcov stále viac pribúda aj v súčasnosti.

Abebe Bikila vyhral zlatú medajlu v roku 1960. Do cieľa na Olympijských hrách v Ríme dobehol ako prvý - naboso.

Aké je za tým tajomstvo? Keď chodíme naboso, chodidlá vykonávajú oveľa prirodzenejší pohyb ako pri klasickej chôdzi v topánkach. Nemecký zdravotník a bežecký tréner Matthias Marquardt vysvetľuje:

Bosý beh je plynulý, ľahký, efektívny – a priam zázračný pri problémoch s kolenami a holennou kosťou. Miesto piet zapájame do pohybu strednú a vrchnú časť chodidla a dotyk so zemou je veľmi krátky.

Chôdza naboso je teda veľmi prirodzená, liečivá a príjemná. Nik z nás sa ju nemusí učiť odznova  – aby sme mohli vychutnávať všetky jej benefity, potrebujeme sa len zbaviť zbytočných predsudkov. Ste na prechádzke v parku? V lese? Vo vlastnej záhrade? Vyzujte sa a choďte, kam vás srdce ťahá – naboso dôjdete totiž naozaj do cieľa. Budete zdraví, vitálni a plní energie. :-)

Tip vitariána: chodievajte bosí!
  • Začnite chodiť po mäkkej zemi a tráve
  • Pre začiatok postačí chodiť naboso 20minút denne
  • Doma sa vôbec neobúvajte, zabudnite na papuče
  • Pre lepšie prekrvenie a otuženie skúste minútku kráčať po snehu alebo v studenej vode
  • Vaše chodidlá majú tvar ako uši – pridržiavajte ich preto pravidelne pri živej zemi, aby nasali potrebnú energiu priamo zo zdroja
  • Nepodceňujte reflexné body na chodidlách – ich masážou ulahodíme telu aj zvnútra

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

GROSSEKATHÖFER, Maik/ EBERLE, Lukas: Satanische Ferse. In: Der Spiegel 16/2013, S. 107

HÜBNER, Wendelin: Achilles' Ferse: Barfußlaufen schützt vor Verletzungen In: www.spiegel.de/gesundheit (abgerufen am 3.03.2014)

o.A.: 7 zdravých výhod, proč chodit naboso In: www.zdraviasport.cz/2013/cviceni/7-zdravych-vyhod-proc-chodit-naboso-1-cast.html (abgerufen am 3.03.2014)

o.A.: Barfuß gehen ist gesund In: derstandard.at (abgerufen am 3.03.2014)

o.A.: Barfuß ist man klar im Vorteil! In: www.barfuss.net (abgerufen am 3.03.2014)

o.A.: Dr. Mark’s Video — “The Principles of Natural Running” (440,000 YouTube Views) In: naturalrunningcenter.com erstellt am 06.05.2013 (abgerufen am 3.03.2014)

o.A.: Gesunde Füße - gesunder Körper! In: www.barfuss-trend.de/gesundheit.htm (abgerufen am 3.03.2014)

SCHNEIDER, Isabella: Erden – gesund und vital durch barfuss laufen! In: www.zeitenschrift.com (abgerufen am 3.03.2014)

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 105