Zima v pohode

Pľačkanica na uliciach, stále ten istý zimník a rovnaké čižmy, stereotyp so vstávaním za tmy a pozorovaním oblohy bez slnka a nechuť kamkoľvek vyraziť do zimy a sychravého počasia – to všetko dôverne poznáme. Áno to je zima. Možno nie veľmi príjemné obdobie z hľadiska počasia, ale veľmi príjemné na oddychovanie, vnútornú pohodu a rozjímanie.

Zima v pohode

Aj takto treba zimu brať a skúsiť na nej nájsť to pozitívne, čo nám prináša – čas na seba a pokoj v duši.

Meditácia

S padajúcimi vločkami a tichom okolo nás, prichádza aj čas, kedy sa môžeme venovať sami sebe a nájsť si chvíľu pokoja. Mnohé moje priateľky hovoria, že nevedia meditovať. Myslím, že na začiatok naozaj nie je podstatné meditovať sedením v lotosovom kvete s vankúšom pod zadkom a rukami v tvare mudry. Ďaleko dôležitejšie je, nájsť si tú chvíľku na zastavenie a spojenie so sebou samým. Do ničoho sa netreba siliť, ale skúste si nájsť denne krátky čas na chvíľku pokoja, sadnite si tak, ako vám vyhovuje a skúste sa zbaviť myšlienok. Nemyslenie je veľmi ťažké, ale snažte sa len tak oddychovať s polootvorenými očami a sústrediť sa na seba, na svoj stred, ktorý máte dva centimetre pod pupkom, na svoj dych, na nepatrné pohyby vzduchu okolo vás... Ak si každý deň doprajete čo i len 10 – 15 minút takého pokoja, časom svoju myseľ vytrénujete tak, že nemyslieť vám nebude robiť problém. Navyše, vnútor-ným hĺbaním a meditáciou podporujete činnosť svojich ľadvín, ktoré súvisia s elementom vody a teda aj s kontempláciou, učením a rozvojom. Tiež sú orgánom, ktorý je práve v zime najaktívnejší.

Yoga

Kúpele a sauna

Termálne kúpele sú na zimu ako stvorené. Dlhodobé pôsobenie chladu vyčerpáva ľadviny, ktoré majú radi teplo. Ľadviny sú zdrojom našej životnej energie a sily, preto by sme sa mali o ne dobre starať. Zahrievať ich, dobre sa obliekať, dostatočne oddychovať, dopriať si spánok a relax. Relax v kúpeľoch navyše uvoľní našu psychiku a rozohrá naše endorfíny aj v tom najškaredšom počasí! Podobný účinok má aj sauna, ktorá navyše priaznivo pôsobí na naše dýchacie cesty. Podľa tradičnej čínskej medicíny, však rozdiely teplôt horúcej sauny a ľadovej vody výrazne stresujú organizmus a vyčerpávajú srdce. Aj keď striedanie tepla a zimy mobilizuje imunitu, nemali by sme to so saunovaním preháňať. Do sauny chodievajme striedmo a iba v dobrom zdravotnom stave, inak nás sauna len vyčerpá. Celkom iné je saunovanie v parnej saune s nižšou teplotou a prospešnými bylinkami, ktoré sa dá v zimných mesia-coch bez obáv odporučiť aj v pravidel-ných intervaloch.

Wellnes

Proti depresii pohyb

Na depresiu je je najlepšia práca :),  jednoducho akákoľvek činnosť, ktorá vás teší a napĺňa. Tiež sú dôležité kontakty s ľuďmi a spoločenský život. Ale najúčinnejšími sú určite energetické cvičenia. Možno práve v zimných mesiacoch si konečne nájdete čas na svoj kurz jogy a pustíte do cvičenia naozaj s chuťou. Skúste to! Aj akákoľvek iná fyzická aktivita vám vyrovná hormonálnu hladinu a dopraje vám pocity šťastia. Vyberte si lyžovanie, behanie v prírode, korčuľovanie či bežkovanie. Aj zima ponúka veľa možností zdravého pohybu, navyše s nádhernou scenériou okolo vás. Je však dôležité, aby ste sa hýbali aspoň 2 – 3 krát do týždňa a svoje aktivity robili pravidelne. Aj keď je vonku zlé počasie, do fitka alebo do plavárne sa dá ísť vždy. Okrem iného, vám to udrží kondíciu a optimálnu váhu aj v zimných mesiacoch!

Pohyb v zime

Joga pre telo aj dušu

Joga rozvíja naše fyzické aj psychické schopnosti, ozdravuje naše telo, vyrovnáva naše nálady. Kedysi som bola fanúšikom fitka. Chcela som mať kondíciu a peknú postavu. Nikdy som nebola štíhla, ale štíhlosť nie je až taká podstatná ako súmernosť, aby vám kde-tu nepretŕčalo niečo, čo naozaj nepotrebujete. Pokiaľ na sebe pracujete, vidíte výsledky, tak je to vo všetkom. Nevýhoda fitka je možno tá, že odchádzate zväčša úplne zmorení a telo si vzápätí vypýta dávku energie v podobe riadnej porcie jedla. Pred pár rokmi som sa začala intenzívnejšie venovať joge, najprv taoistickej, potom klasickej indickej. Videla som svoje učiteľky aké sú krásne: pevné, súmerné s akurátnymi svalmi, no navyše vždy plné energie a pohody. Aj ja som chcela byť taká. A tak som celkom presedlala z fitka na jogu. Joga je určite väčšia výzva pre naše telo, všetko naťahujete rovnomerne a nie je to vždy jednoduché urobiť poriadne každú ásanu, cítite všetko, čo ste za posledné obdobie zanedbali... Ale s každým pohybom to ide ľahšie a po každej hodine dokážete  viac. Joga navyše pracuje aj s našimi meridiánmi – každým cvikom podporujete funkciu iného orgánu, ale aj činnosť kĺbov, šliach či svalov. Učí nás vnútornej pohode, harmónii a rovnováhe. Po niektorých hodinách odchádzam rovnako spotená, ako z fitka. S jediným rozdielom. Necítim menej energie, naopak, mám jej rozdávanie. Joga je tak silný a pozitívny fenomén, že sa môže stať naozaj vašou novou životnou cestou. Treba to skúsiť.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Horoskopy & Lifestyle

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 103