Srdcu neškodí cholesterol ale cukor

Svetovo uznávaný kardiochirurg prehovoril o tom, čo spôsobuje srdcovo-cievne ochorenia

Dr. Dwight Lundell je bývalý vedúci oddelenia chirurgie nemocnice Banner Heart Hospital v Mese, kde vykonával i súkromnú prax v oblasti srdcovocievnych ochorení. Sféru klinickej chirurgie opustil, aby sa venoval nutričnému liečeniu a prevencii kardiovaskulárnych ochorení.

Srdcu neškodí cholesterol ale cukor

Omyl zodpovedný za milióny chorých

Počas dlhých rokov som sa vzdelával s množstvom ďalších prominentných lekárov, ktorí patria k názorutvornej časti obyvateľstva. Bol som bombardovaný vedeckou literatúrou, zúčastňoval som sa vzdelávacích seminárov a spolu s ostatnými som trval na tom, že kardiovaskulárne ochorenia sú jednoducho dôsledkom zvýšeného krvného cholesterolu.

Jediná akceptovaná liečba ochorení srdca bolo predpisovanie liekov na zníženie cholesterolu a odporúčanie stravovania, ktoré radikálne znižovalo príjem tuku. Naliehali sme na ľudí, aby si uvedomili, že správna strava zníži cholesterol a pravdepodobnosť rozvoja srdcových ochorení. Ak sa niekto (či už pacient alebo lekár) touto radou neriadil, považovali sme to za kacírstvo.

Tieto odporúčania však dnes nedokážeme morálne ani vedecky obhájiť, pretože pred zopár rokmi bol učinený veľký objav: skutočnou príčinou ochorení srdca je zápal na stenách tepien a nie vysoký krvný tlak a cholesterol, ako sme sa mylne nazdávali. Táto nová vedomosť začala viesť k zmene paradigmy vnímania a liečenia srdcovocievnych a iných ochorení.

Lekár, pre ktorého je pravda dôležitejšia než vlastné ego.

Dietetické odporúčania lekárov, ktoré sa medzi ľuďmi šírili celé roky, sú zodpovedné za epidémiu obezity a cukrovky. Napriek tomu, že 25 % obyvateľstva USA berie drahé statínové lieky i napriek zníženiu obsahu tuku v strave zomrie tento rok na srdcovocievne ochorenia viac Američanov ako kedykoľvek predtým.

Štatistiky ukazujú, že 75 miliónov Američanov trpí v súčasnosti ochoreniami srdca, 20 miliónov má cukrovku a 57 miliónov sa nachádza v zdravotnom stave, ktorý cukrovke predchádza. Tieto ochorenia sa týkajú čoraz viac i mladých ľudí.

Cukor a chronický zápal

Bez zápalu v tele sa cholesterol v žiadnom prípade nemôže akumulovať na stenách krvných ciev a nedokáže spôsobiť ochorenia srdca ako napríklad mŕtvicu. Bez zápalu v tele by sa cholesterol po tele hýbal voľne tak, ako to príroda zamýšľala. Akumuláciu cholesterolu však spôsobuje práve zápal, obrana organizmu pred votrelcom, akým môžu byť baktérie, toxíny alebo vírusy.

Zápalový cyklus je v obraňovaní organizmu pred takýmito votrelcami veľmi účinný. Ibaže ak telo chronicky vystavujeme problémom spôsobovaným toxínmi a jedlám, ktoré do ľudského tela nepatria, dostaví sa stav známy ako chronický zápal. Zatiaľ čo akútny zápal je pre telo veľmi prínosný, chronický zápal je ničivý. Ktorý rozumný človek by sa dobrovoľne vystavoval jedlám a iným faktorom, ktoré telu spôsobujú neustále problémy? Možno všetci tí, ktorí sa riadili radami lekárov a všeobecne odporúčanému typu stravovania s nízkym obsahom tukov a s vysokým podielom polynenasýtených tukov a sacharidov.

Porovnanie zdravej a zapálenej tepny.

Bohužiaľ si nikto z nás neuvedomoval, že tak spôsobujeme opakované zdravotné problémy odzrkadľujúce sa na krvných cievach. Tieto opätovné problémy vytvárajú chronický zápal, ktorý vedie k mŕtviciam, cukrovke a obezite. Inak povedané, poškodenia a zápaly krvných ciev spôsobuje nízkotučná strava, ktorú mainstreamová medicína odporúčala celé roky.

Kto je najväčším vinníkom chronických zápalov? Je to prebytok jednoduchých, extrémne spracovaných uhľohydrátov (cukor, múka a z nich vyrobené produkty) a privysoká konzumácia omega-6 mastných kyselín obsiahnutých v sójovom, kukuričnom a slnečnicovom oleji, ktoré sú takisto súčasťou mnohých spracovaných potravinárskych produktov.

Šmirgľujete si cievy?

Predstavte si, že by ste hebkú pokožku opakovane treli tvrdou kefkou, až kým by nesčervenala a nekrvácala. Skúste si prestaviť, že by ste to robili niekoľkokrát denne počas piatich rokov. Ak by ste to dokázali tolerovať, dochádzalo by ku krvácaniu a k zapáleniu postihnutého miesta. S každým novým poškodením by sa situácia ešte zhoršovala. Tento popis presne zachytáva to, čo sa odohráva vo vnútri našich ciev práve teraz.

Nahliadol som do tisícok tepien. Chorá tepna vyzerá, ako keby niekto prechádzal po jej stenách drsnou kefkou. Niekoľkokrát denne – každý jeden deň – spôsobuje jedlo, ktoré jeme, malé poškodenia. Tie sa nahromaďujú a vyprovokujú telo k neustálej odpovedi, ktorou je zvyčajne zápal.

Vnútro zdravej tepny.

Sladký votrelec

Hoci chuť sladkostí si vychutnávame, naše telá na ne odpovedajú pohotovostným stavom, ako keby do nich vstúpil votrelec, ktorý im vyhlásil vojnu. Jedlá plné cukrov a jednoduchých uhľohydrátov alebo spracovaných olejov plných omega-6 MK boli hlavnou zložkou americkej stravy počas šesťdesiatich rokov. Tieto potraviny boli ako otrava, ktorá prenikala na tanier každého z nás.

Ako je možné, že konzumácia jednej sladkosti spôsobí celú kaskádu zápalových procesov? Keď zjeme jednoduché uhľohydráty ako napríklad cukor, krvný cukor v tele sa rýchlo zvýši. Odpoveďou organizmu je produkcia inzulínu v pankrease. Hlavnou úlohou inzulínu je zavádzanie cukru do buniek, kde sa ukladá, aby nám zabezpečoval energiu. Ak je bunka plná a nepotrebuje viac glukózy, novú dodávku odmietne. V takomto prípade sa zdvihne hladina cukru v krvi, telo vyprodukuje viac inzulínu a glukóza sa zmení na tuk.

Pýtate sa, ako to všetko súvisí so zápalom? Krvný cukor je kontrolovaný len vo veľmi úzkom rozmedzí. Nadbytočné molekuly cukru sa prichytia na mnoho bielkovín, ktoré poškodzujú steny krvných ciev. Toto opakované poškodzovanie ciev spôsobí zápal. Keď si niekoľkokrát denne zdvihneme hladinu cukru v krvi, je to ako keby sme si ošmirgľovali vnútro svojich jemných ciev. I keď to nevidíte, môžete si byť istí, že k tomu dochádza. Videl som to na cievach 5 000 pacientov počas 25 rokov. Všetci zdieľali jeden spoločný znak – zápal ciev.

Zlé dietetické odporúčania viedli k mnohým operáciám srdca.

Nesprávny pomer esenciálnych mastných kyselín

Vráťme sa však späť k zmieňovanej sladkosti. Táto na pohľad nevinná pochúťka neobsahuje iba cukry, ale je i plná škodlivých typov omega-6 mastných kyselín, v ktorom sa smažia i hranolčeky alebo čipsy. Hoci omega-6 mastné kyseliny patria k esenciálnym mastným kyselinám, pretože sú súčasťou každej membrány bunky, ich príjem musí byť vyvážený s príjmom omega-3 MK.

Ak tento balans nie je dodržaný a prijímame viac omega-6 MK, membrány buniek produkujú cytokíny, ktoré priamo spôsobujú zápaly. Súčasná americká strava je preslávená kvôli svojmu extrémnemu nepomeru omega-6 a omega-3 MK (15:1 alebo dokonca až 30:1), čo spôsobuje obrovské množstvo produkovaných cytokínov. Zdravý pomer týchto dvoch esenciálnych kyselín je 3:1.

Veľmi negatívnym faktor je v prípade srdca i nadváha.

Veci ešte komplikuje nadbytočná váha, ktorú spôsobuje konzumácia práve vyššie zmieňovaných jedál. Táto váha vytvára v tele množstvo tučných buniek, ktoré produkujú mnoho pro-zápalových chemikálií a spôsobujú ešte vyššie poškodenia v organizme v dôsledku vysokého krvného tlaku. Proces, ktorý začal konzumáciou jednej sladkosti, sa zmení na začarovaný kruh. Časom u mnohých ľudí vyvrcholí v ochoreniach srdca, vysokom krvnom tlaku, cukrovke alebo dokonca v Alzheimerovej chorobe.

Čím viac predpripravených spracovaných potravín konzumujeme, tým viac zápalov si spôsobujeme. Ľudské telo nedokáže spracovať nadmerné množstvo cukrov a jedlá utopené v spracovaných omega-6 MK, pretože na to jednoducho nie je stavané.

Jediným riešením na upokojenie zápalu v tele je návrat k potravinám, ktoré sú pre ľudský organizmus prirodzené. Vyberajte si uhľohydráty, ktoré sú komplexné, napríklad farebné ovocie a zeleninu. Vynechajte zo svojho jedálničku pro-zápalové spracované oleje plné omega-6 MK, predovšetkým kukuričný a sójový olej a z nich vyrobené potraviny. Namiesto nich používajte olivový olej alebo maslo vyrobené z mlieka zvierat, ktoré sú kŕmené prirodzenou stravou. Vyberajte si celé potraviny a spracujte si ich doma samy. Postupujte ako vaše babičky, nie ako vaše mamy, ktoré sa riadili dnes už chybnými odporúčaniami lekárov.

Tip Vitariána

Podľa ďalších zistení sa o srdce musíme starať nie len stravou, ale aj správnym životným štýlom. Okrem cukrov a spracovaných omega-6 mastných kyselín sú pre srdce negatívne i vplyvy fajčenia, stresu a depresie. Vyhýbajte sa všetkým týmto faktorom a urobíte tak všetko, čo je v ľudských silách, aby bolo o vaše srdce dobre postarané.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.myscienceacademy.org

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 26