Síra

Minerál pre zdravé kĺby, vlasy a nechty

Nedostatok síry v tele vedie k bolestiam a zápalom svalov a opornej sústavy. Tento minerál zohráva dôležitú úlohu v mnohých biologických procesoch vrátane metabolizmu. Je súčasťou zlúčeniny MSM, ktorej nedostatkom trpí vplyvom skleníkového pestovania zeleniny veľká časť súčasnej populácie.

Síra

Tretí najhojnejší minerál v ľudskom tele

Kyslík, uhlík, vodík, dusík, vápnik a fosfor tvoria až 99 % telesnej masy človeka. Ďalších päť minerálov, draslík, síra, sodík, chlór a horčík, tvorí v rôznych množstvách zvyšné jedno percento. I keď sa na základe tohto pomeru zdá, že síra je v ľudskom tele zastúpená len v zanedbateľnom množstve, v skutočnosti je tretím najhojnejším minerálom.

Síra je prítomná vo všetkých živých tkanivách a je súčasťou dvoch dôležitých aminokyselín: metionínu, ktorý telo nedokáže produkovať a musí ho prijať z vonkajších zdrojov a cysteínu, ktorý potrebuje neustály prísun síry, vďaka ktorej ho telo dokáže syntetizovať.

Pokožka, svaly a kosti obsahujú asi polovicu z celkového množstva síry prítomného v tele. Vlasy a nechty obsahujú keratín, proteín tvorený z veľkej časti práve sírou. Chrupavky a spojivové tkanivá v tele vďačia svojej flexibilne z veľkej časti takisto práve síre. Ich lámanie a opotrebovanie, vrásky alebo bolesti svalov a kĺbov sú často znakom nedostatku síry.

Vajíčka a listová zelenina sú skvelým zdrojom síry.

Základná stavebná jednotka matky antioxidantov

Síra zohráva kľúčovú úlohu aj pri detoxikácii organizmu, pretože je súčasťou glutatiónu, často označovaného za matku všetkých antioxidantov. Bez síry by však bol glutatión neefektívny a nedokázal by podporovať detoxifikačnú činnosť organizmu. Nedostatok síry v tele sa dokonca spája i s čoraz rozšírenejšou Alzheimerovou chorobou a jej podobnými ochoreniami:

„Je zaujímavé, že síra je veľmi silným antagonistom hliníka, ktorý sa často spája s rozvojom Alzheimerovej choroby. I ľudia, ktorí svoj stav psychický charakterizovali ako „zahmlený a zmätený“ vykazovali podpriemerné hladiny síry v krvi a mali problémy s koncentráciou a pamäťou. Nie je to však výhradný problém staršej populácie. Podobné symptómy vyplývajúce z nedostatku síry sa spájajú i s deťmi, ktoré trpia psychickými poruchami ako napríklad ADHD.“

Sú potraviny s obsahom síry liečivé?

Dostatočné množstvá síry v tele majú preukázateľne liečivé účinky. Síra je totiž súčasťou niekoľkých prínosných zlúčenín, ktoré majú pozitívne zdravotné dopady. Patria medzi ne napríklad glukozinoláty, ktoré možno nájsť hlavne v kapustovitej zelenine a v tmavej listovej zelenine. Keď sa zahryznete do čerstvej surovej zeleniny, môžete pocítiť štipľavý zápach, ktorý spôsobuje práve uvoľňujúca sa síra.

„Nakrájanie takejto zeleniny môže dokonca zvýšiť jej liečivé schopnosti, pretože uvoľnené a novovzniknuté molekuly síry majú preukázateľne protirakovinové účinky.“

MSM je dôležitá sírová zlúčenina.

MSM, liek na depresiu?

MSM (metylsulfonylmetán) je prirodzene sa vyskytujúca sírová zlúčenina, ktorá značne prispieva k zdraviu kĺbov. Ak telo nemá dostatok tejto sírovej zlúčeniny, môžete pociťovať nepríjemné symptómy, ako je únava, nadmerný stres a depresia.

MSM by sa mal prirodzene vyskytovať v čerstvých potravinách, no kvôli skleníkovému pestovaniu zeleniny sa ho do ľudského organizmu v súčasnej dobe dostáva len málo. Do rastlín sa totiž MSM vstrebáva prostredníctvom dažďa, kde sa zasa dostáva z atmosféry. Význam tejto relatívne neznámej zlúčeniny je širokospektrálny. Okrem pozitívneho vplyvu na kĺby a tvorbu kolagénu ovplyvňuje metylsulfonylmetán i tráviacu sústavu, pôsobí na zdravie zubov, vlasov, nechtov a pokožky a podporuje imunitu. Ak vás trápi ekzém alebo akné, nepohyblivé kĺby alebo zlé trávenie, odpoveďou môže byť práve zvýšený príjem tejto zlúčeniny.

Ako zvýšiť príjem síry prirodzeným spôsobom?

Príjem síry možno zvýšiť jednoducho tak, že do svojho jedálnička zaradíte potraviny, ktoré sú na ňu bohaté. Surový cesnak, sám, alebo ako súčasť polievky gazpacho či bazalkového pesta, je jednou zo základných účinných alternatív. Pochutnať si však môžete i na čerstvej brokolici, kapuste, ružičkovom keli, karfiole, kalerábe, na pokrmoch z rýb, na orechoch, strukovinách, póre, pažítke, cibuli a samozrejme na vajíčkach. Nezabúdajte, že najviac síry získate, ak čerstvú zeleninu nakrájate a necháte pred podávaním pár minút postáť.

Cesnka, cibuľa a pažítka sú skvelým rastlnným zdrojom síry.

Tip Vitariána

Okrem síry si dajte pozor aj na príjem MSM. Táto látka je veľmi prchavá, a tak jej varenie, pečenie a naparovanie vôbec neprospieva. Najjednoduchšie ho získate z čerstvých rastlinných zdrojov, ktoré sa dajú jesť zasurova, a ktoré boli pestované mimo skleníkov, na otvorenom priestranstve. Zo živočíšnych zdrojov si môžete zabezpečiť príjem MSM napríklad prostredníctvom surového nepasterizovaného kravského mlieka.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.webmd.com

www.articles.mercola.com

www. primar.sme.sk

www.immunehealthscience.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 44