Moruša

Ovocie pre zdravé kosti

Špecifická kombinácia antioxidantov prítomných v moruši z nej robí všestranného pomocníka na liečbu i prevenciu spomaleného trávenia, vysokého cholesterolu, upchatých ciev, rednúcich kostí, slabého imunitného systému i rakoviny. Dokáže dokonca spomaliť i proces starnutia a ochrániť tak pokožku, vlasy a oči.

Moruša

Výnimočné nutričné zloženie morúš

Moruše sú sladké biele alebo bordovo čierne plody, ktoré sa ponášajú na bobuľovité ovocie, no na rozdiel od nich nerastú na kroch ale na stromoch. I keď sú pôvodne z Číny, dnes je ich pestovanie rozšírené po celom svete, pretože ich unikátna chuť a nezvyčajné zloženie živín zaujali mnohých svetových pestovateľov. V morušiach nájdeme železo, riboflavín, vitamín C, vitamín K, draslík, fosfor a vápnik. Okrem toho sa v nich nachádza i množstvo fytonutrientov vrátane zeaxantínu, resveratrolu, luteínu a ďalších vzácnych polyfenolových zlúčenín.

Čo sa týka ich využitia, ich slad robí z morúš skvelú ingredienciu do sorbetov a smotanových zmrzlín, džemov, želé, ovocných dezertov, vín i likérov.

Moruše sú výbornou ingredienciou i do vitariánskych smoothie.

Zdravotné prínosy morúš

Trávenie: Ako väčšina ovocia a zeleniny, aj moruše obsahujú vlákninu, ktorá pomáha upravovať trávenie. Zrýchľujú metabolizmus a poháňajú potraviny, aby črevami prechádzali plynulejšie. Redukujú tak výskyt zápchy, kŕčov aj nafukovania. Okrem toho dostatočné množstvo vlákniny v tele pomáha znižovať hladiny cholesterolu.

Krvný obeh: Vysoký obsah železa v morušiach, čo je v prípade ovocia veľmi výnimočná vlastnosť, dokáže značne podporiť produkciu červených krviniek v tele človeka. Vďaka tomu dokáže organizmus zvýšiť distribúciu kyslíka do dôležitých tkanív a orgánov, čo má na svedomí zrýchlenú a efektívnu prácu metabolizmu.

Krvný tlak a srdce: Resveratrol, ktorý moruše obsahujú, je veľmi dôležitý flavonoid (antioxidant) ovplyvňujúci fungovanie mechanizmov v krvných cievach. Chráni ich napríklad pred poškodením spôsobovaným angiotenzínom, ktorý zužuje cievy. Resveratrol zvyšuje i produkciu oxidu dusnatého, ktorý krvné cievy naopak rozširuje a uvoľňuje, čím znižuje riziko tvorby krvných zrazenín a výskytu mŕtvice a infarktu.

Moruše dozrievajú na vysokých stromoch nie len v záhradákch ale aj vo voľnej prírode.

Prevencia rakoviny: Vysoký obsah antokyánov, vitamínu C, vitamínu A a niekoľkých ďalších polyfenolov a nutrientov dáva morušiam do vienka veľký antioxidačný potenciál. Antioxidanty stoja v prvej línii v boji proti voľným radikálom, ktoré sú nebezpečným vedľajším produktom bunkového metabolizmu. Voľné radikály dokážu zničiť zdravé bunky a premeniť ich na zmutované rakovinové bunky. Silné antioxidačné zloženie morúš rýchlo neutralizuje voľné radikály v tele, a to ešte predtým, než v ňom urobia príliš veľa škody.

Zdravý zrak: Zeaxantín, ktorý sa v morušiach nachádza, je priamo spájaný so znižovaním oxidatívneho stresu v niektorých bunkách oka vrátane buniek sietnice. Zeaxantín je antioxidant, ktorý priamo bráni poškodzovaniu sietnice a pôsobí tak preventívne proti makulárnej degenerácii a šedému zápalu.

Imunitný systém: Vitamín C je silná zbraň proti vonkajším patogénom. Samotné antioxidanty si s nimi niekedy nedokážu pomôcť, a tak na ich porazenie potrebujú vitamín C. Bežná denná porcia morúš pokryje celú odporúčanú dávku vitamínu C, no okrem neho telu dodá i ďalšie vitamíny a minerály prítomné v tomto ovocí, a dobije tak baterky slabnúcej imunity.

Infografika moruša

 

Kostné tkanivo: Vitamín K, vápnik a železo ako aj malé množstvá fosforu a magnézia, ktoré moruše obsahujú, podporujú tvorbu kostnej drene i jej zdravé starnutie. Čím sme starší, tým dôležitejšie je starať sa o svoje kosti. Predídeme tak problémom, medzi ktoré patrí známa osteoporóza alias choroba rednúcich kostí a ďalšie s vekom súvisiace ochorenia kostí.

Predčasné starnutie: moruše obsahujú i vysoké množstvo vitamínov A a E, ktoré spolu s karotenoidmi, akými sú luteín, beta karotén, zeaxantín a alfa karotén ovplyvňujú vzhľad i vnútorné zdravie pokožky, tkanív i vlasov a chránia ich pred voľnými radikálmi. Toto zloženie morúš pomáha s vyhladzovaním pokožky, redukuje kožné fľaky a starecké škvrny a udržiava vlasy lesklé.

Moruše v surovej kuchyni

Moruše skvele dochutia a osladia letné smoothie i ľahké raw koláčiky. Našim osobným tipom sú morušové nanuky zo 4 ingrediencií:

  • Hrsť červených malín
  • Hrsť čiernych morúš
  • Hrsť namočených kešu orechov
  • Polievková lyžica medu alebo agáve

Namočené kešu rozmixujeme vo vysokorýchlostnom mixéri s trochou vody na jemnú smotanu. Pridáme ovocie a med alebo agáve a opäť rozmixujeme. Zmes nalejeme do formičiek na nanuky a vložíme na pár hodín do mrazničky. Tieto nádherne krémové, chutné a zdravé nanuky potešia nie len deti, ale aj mnohých dospelých.

Morušový nanuk zo štyroch ingrediencií.

Tip Vitariána

Čerstvé moruše možno nájsť na dvoroch u babičiek alebo pri lúkach a lesoch, no ich nevýhodou je, že dozrievajú iba niekoľko týždňov do roka. I v prípade tohto ovocia už však existuje alternatíva - sušené moruše, ktoré sú dostupné celoročne. Ak si ich sušíte sami, dávajte pozor, aby ste ich po vysušení v sušičke potravín uskladnili vo vzduchotesnej nádobe. Vydržia tak i celý rok a do raw musli si ich budete môcť pridávať kedykoľvek budete mať chuť.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.organicfacts.net

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 13