Fermentácia potravín

Prírodná injekcia probiotických kultúr

Fermentovanie nie je iba skvelým spôsobom, ako zabezpečiť dlhšiu trvanlivosť potravín, ale i injekcia probiotických kultúr, ktorá sa postará o správne fungovanie tráviacej sústavy.

Fermentácia potravín

Zdravé črevá vďaka prirodzeným probiotikám

Fermentované potraviny nepredstavujú iba výbornú alternatívu skladovania potravín, ale predovšetkým živinami nabitý, chutný doplnok stravy. Fermentované potraviny sú totiž bohaté na probiotické kultúry, ktoré sa starajú o plynulý chod čriev.

Probiotiká sú dnes relatívne známym doplnkom stravy. Lekári ho čoraz častejšie odporúčajú napríklad popri užívaniu antibiotík, kedy je fungovanie črevnej mikroflóry narušené. Mnohí však túto radu považujú za spôsob, ako z peňaženiek chorých pacientov vytiahnuť ešte viac euro papierikov. Kto má teda pravdu?

Zdravá tráviaca sústava závisí z veľkej miery na baktériách prítomných v črevách.

Nosíme v sebe 1,5 kg baktérií

Svetová zdravotnícka organizácia WHO má vo funkcii probiotík jasno: konzumácia dostatočného množstva týchto látok má na ľudský organizmus pozitívne účinky. Sú pre telo viac než potrebné, pretože črevnú mikroflóru nenarúšajú iba zmieňované antibiotiká. Faktorov je mnoho: zlý životný štýl, stres, striedanie diét, infekcie...

Podľa neurologickej odborníčky Dr. Natashi Campbell-McBrideovej je nevyrovnaná hladina baktérií v ľudských črevách zodpovedná za mnohé autoimunitné, psychologické či dokonca psychiatrické problémy. Za pomoci probiotík a prepracovaného jedálnička lieči táto lekárka tak závažné neurologické ochorenia, akými sú autizmus, poruchy učenia, Crohnova choroba, osteoartritída, alergie a atopické ekzémy, chronický únavový syndróm a ďalšie.

Skúste riešiť problémy s trávením konzumáciou probiotických kultúr.

„Keď sa vám podarí vyliečiť svoje črevá a docieliť riadne fungovanie tráviaceho systému, zistíte, že mnohé symptómy, ktorými ste dlhú dobu trpeli, vyplývali práve z nesprávneho fungovania tráviacej sústavy. Väčšina symptómov sa začne vytrácať, pretože zdravie i choroby zvyčajne pochádzajú práve zvnútra nášho tráviaceho systému.“

Vedeli ste, že telo človeka obsahuje až 1,5 kg pre človeka priateľských baktérií?! Ich úloha je jasne daná: pomáhajú s trávením a rozkladajú toxíny. Narušenie tejto mikroflóry sa môže odzrkadliť rôzne od bežnej hnačky alebo zápchy, po zápal čreva, potravinovú alergiu alebo dokonca onkologické ochorenie.

Bez miliónov baktérií nebudú naše črevá nikdy riadne fungovať.

Zdravá mikroflóra

Konzumácia fermentovaných probiotických potravín má mnoho výhod. Mikroflóra, ktorá žije vo fermentovaných potravinách, vytvára na črevách ochranný povlak, ktorý bráni vniknutiu choroboplodných zárodkov do tela (napr. baktérii salmonely alebo E.coli). Pre dosiahnutie optimálnej dávky týchto zdraviu prospešných baktérií je potrebné konzumovať tie najlepšie probiotické potraviny.

Zdroje probiotických kultúr

Kedysi sa ľudia za účelom zvýšenej konzumácie probiotík obracali na mliečne výrobky. Ibaže dnešné bežne dostupné mliečne produkty prechádzajú pasterizáciou, ktorá je pre probiotické kultúry fatálna. Neprežijú ju. Ak máte radi mliečne výrobky, môžete si ich za pomoci domáceho fermentora vyrábať sami, a mať tak plnú kontrolu nad mliečnym produktom, ktorý konzumujete. Jedine tak si budete môcť byť istý, že jogurt, smotana či syr skutočne obsahuje probiotické kultúry. Jedným z najlepších zdrojov „probio“ kultúr je i nepasterizovaná bryndza, avšak k takej sa takisto každý z nás ľahko nedostane.

Fermentovanú zeleninu si môžeme ľahko vyrobiť aj doma.

Aká je varianta probiotických kultúr pre vitariánov či vegánov? Opäť sa môžeme ponoriť do ošúchaných listov kuchárskych knižiek našich starých mám a nalistovať si recept na domácu kyslú kapustu. Táto jednoduchá a lacná potravina obsahuje množstvo enzýmov, hormónov a antibakteriálnych látok. Ak nemáte čas na výrobu vlastnej kvasenej kapusty, život vám uľahčia napríklad sušené krekry s chia a kvasenou kapustou. S výrobou domácej fermentovanej zeleniny nám takisto pomôže fermentor.

Ak vám fermentované potraviny náhodou nie sú po chuti, mali by ste sa obzerať po iných zdrojoch probiotických kultúr. Vhodnou variantou sú napríklad výťažky z fermentovaných bylín Vita Biosa.

Čo je fermentácia potravín?

Počas fermentácie, či už k nej dochádza prírodnou cestou alebo pomocou kvasných kultúr, sa kyslosť vo fermentačnom prostredí zvýši na úroveň, ktorá bráni rastu choroboplodných zárodkov. Fermentované potraviny sú teda pre ľudí bezpečné. Mikroorganizmy rozkladajú zložité molekuly na jednoduchšie látky, v dôsledku čoho sa chuť a stráviteľnosť týchto potravín zvyšuje. Množstvo vitamínov, minerálov a enzýmov je tiež vyššie a naše telo ich z fermentovaných potravín dokáže ľahšie vstrebať. Bojíte sa, že ich paleta nie je dosť široká? Fermentovaných potravín je v skutočnosti mnoho. Patria medzi ne octy, natto, sójové omáčky, nakladaná zelenina, sušené olivy, pivo i ručne vyrábané nepasterizované syry, kefíre alebo jogurty.

Výhody pravidelnej konzumácie fermentovaných potravín

  • silnejšia imunita
  • zníženie hladín cukru v krvi
  • regulácia chuti na jedlo
  • pomoc pri udržiavaní ideálnej váhy
  • ochrana proti mikrobiálnym infekciám
  • doplnenie živín vrátane vitamínu K2
  • detoxifikačný efekt
Tip Vitariána

Tradičné fermentované potraviny sú skvelou voľbou i pre cukrovkárov. Nielenže fungovanie pankreasu podporujú, ale karbohydráty, ktoré obsahujú, sú navyše štiepené a „predtrávené“. Na rozdiel od bežných karbohydrátov preto nezaťažujú pankreas.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.articles.mercola.com

www.atranet.cz

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 181