Vláknina

Zasýti a zníži riziko rakoviny

Vláknina je síce nestráviteľná, ale vôbec nie zbytočná zložka stravy. Naopak, je veľmi dôležitá. Napriek malému množstvu kalórií dodáva pocit sýtosti a pôsobí proti zápche a rakovine hrubého čreva a konečníka. Nachádza sa len v rastlinných potravinách.

Vláknina

Profesor Denis Burkitt z Trinity College v Dubline získal v roku 1993 ocenenie Bower Award, čo je druhé najlepšie finančne ohodnotené ocenenie po Nobelovej cene. Burkitt tvrdil, že aj keď vláknina nepodlieha tráveniu, je životne dôležitá pre udržanie si dobrého zdravia. Sťahuje vodu z tela do tráviaceho traktu (čriev), a tak pomáha posúvať obsah v črevách. Funguje aj ako savý papier, ktorý priťahuje škodlivé chemické látky, ktoré sa dostanú do čriev a môžu spôsobovať rakovinu. Ak neprijímame dostatok vlákniny, tak sme oveľa náchylnejší na choroby spôsobené zápchou. K nim patrí rakovina hrubého čreva, divertikulóza, hemoroidy a kŕčové žily.

Vláknina v strave pochádza výlučne z rastlín. Tento chemicky veľmi rôznorodý materiál je súčasťou bunečných stien rastlín, kde môže existovať v rôznej forme. Jej hlavnou zložkou sú veľmi komplikované molekuly sacharidov.

Vláknina je takmer nestráviteľná. Obsahuje len veľmi málo kalórií a okrem toho ešte pomáha riediť kalórie, vytvára pocit plnosti a znižuje chuť do jedla. Zaháňa hlad a obmedzuje prejedanie.

Priemerný príjem vlákniny

V Čínskej štúdii sa zistilo, že priemerný príjem vlákniny je v Číne približne trikrát vyšší ako v Spojených štátoch. A v mnohých čínskych oblastiach boli tieto hodnoty ešte oveľa vyššie. Američania totiž jedia omnoho viac živočíšnej stravy, ktorá žiadnu vlákninu neobsahuje. A aj omnoho viac trpia rakovinou.

Vláknina obsahuje len veľmi málo kalórií a okrem toho ešte pomáha riediť kalórie, vytvára pocit plnosti a znižuje chuť do jedla.

Riziká vlákniny – nedostatok železa?

Podľa amerických „odborníkov“ sa nadbytok vlákniny spája s rizikami ako nedostatok železa a s tým súvisiacich minerálov. Avšak tejto otázke sa Čínska štúdia venovala veľmi dôkladne a ukázalo sa, že vláknina nie je prekážkou pri absorpcii železa. Množstvo železa bolo u Číňanov sledované až šiestimi spôsobmi (4 biomarkermi v krvi a 2 odhadmi železa v potrave). Porovnávaním získaných dát sa zistilo, že neexistuje dôkaz, že by vláknina zhoršovala absorpciu železa v ľudskom tele. Práve naopak.

Koncentrácia hemoglobínu (ukazovateľ obsahu železa v krvi) dokonca so zvýšeným príjmom vlákniny stúpala. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny (pšenica, kukurica) majú aj vysoký obsah železa, takže čím viac vlákniny konzumujeme, tým prijímame aj viac železa. V porovnaní s priemerným príjmom železa v USA (18 mg/denne) bol jeho príjem na Čínskom vidieku prekvapivo vysoký (34 mg/denne) a súvisel s konzumáciou väčšieho množstva rastlinnej stravy.

Tieto údaje neboli potvrdené iba Čínskou štúdiou, ale aj inými vedcami. Ľudia konzumujúci viac vlákniny prijímajú aj viac železa.

Vláknina sa nachádza len v rastlinnej strave a tá väčšinou obsahuje aj železo.

Rakovina hrubého čreva

Dr. Burkitt na cestách naprieč Afrikou zistil, že rakovina hrubého čreva sa u ľudí konzumujúcich stravu bohatú na vlákninu vyskytuje menej. Ale už na začiatku 19. storočia tvrdili významný lekári v Anglicku, že zápcha spájajúca sa s nízkym obsahom vlákniny v strave sa spája s vyšším rizikom rakoviny (najmä prsníkov a tráviaceho traktu).

Medzi príjmom vlákniny a aspoň niektorými druhmi rakoviny existuje priama súvislosť. V Čínskej štúdii príjem potravín bohatých na vlákninu presvedčivo znížil rakovinu hrubého čreva a konečníka. Tiež sa spájal s nižšími koncentráciami cholesterolu v krvi. S vyšším príjmom vlákniny je však spätý vyšší príjem rastlinnej stravy, napríklad fazule, listovej zeleniny a obilnín, ktoré obsahujú veľa vlákniny.

Vláknina znižuje riziko rakoviny hrubého čreva a konečníka a prsníkov.

Tip Vitariána

Zdravá výživa je jeden obrovský systém, ktorý zatiaľ nedokážeme úplne presne pochopiť. Vláknina z rastlinných potravín je veľmi dôležitá, ale nie je sama tým, čo je dôležité. Dôležité sú aj vitamíny, minerály, antioxidanty, atď. Preto by sme mali jesť čo najviac surových rastlinných potravín, ktoré sú bohaté na tieto látky v ich prirodzenej podobe. V prípade potreby doplnenia vlákniny a naštartovania pohybu čriev existuje prírodná vláknina psyllium, ktorá pomáha prečistiť tráviaci systém.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Campbell Colin T., Campbell M. Thomas: Čínská studie. 2004

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 97