Vitamín E

Ochranný štít srdca, buniek i pokožky

Keďže spektrum potravín bežného konzumenta sa zužuje a obmedzuje predovšetkým na živočíšne a spracované produkty, dochádza k čoraz rozšírenejšiemu deficitu tohto dôležitého vitamínu, ktorý v niektorých európskych a amerických krajinách postihuje až 90 % populácie.  

Vitamín E

Osem statočných

Vitamín E je označenie, ktoré zahŕňa osem prirodzene sa vyskytujúcich vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch. Všetkých osem vitamínov zo skupiny E je možné nájsť v každodennom jedálničku, a preto ho za predpokladu zdravých stravovacích návykov nie je nutné nahrádzať výživovými doplnkami.

Ochranný štít s erbom rodiny E

Súbor vitamínov označovaný ako vitamín E má silné antioxidačné schopnosti. Keďže je rozpustný v tukoch, dokáže chrániť tuky, ktoré lemujú každú bunku v našom tele. Táto fyziologická funkcia je mimoriadne dôležitá, pretože ako náhle dôjde k poškodeniu tukovej membrány, bunky nedokážu správne fungovať. Vitamín E ďalej chráni tuky pred poškodeniami spôsobenými voľným radikálmi.

Ten istý vitamín dokáže kontrolovať i hladiny LDL cholesterolu a chrániť ho pred škodlivou oxidáciou. Keď cholesterol zoxiduje, môže sa ukladať na stenách krvných ciev a spôsobí problémy, ktoré eventuálne vedú až k ateroskleróze, teda kôrnateniu ciev. V súvislosti s touto skutočnosťou sa ľuďom so zvýšeným cholesterolom často odporúča Stredomorský jedálniček, ktorý zahrňuje predovšetkým množstvo zeleniny, rastlinné olej a príležitostne ryby.  Takáto skladba denného „menu“ bohatého na vitamín E pôsobí preventívne a chráni organizmus pred kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Ateroskleróza - cholesterol uložený na stenách ciev a brániaci prietoku krvi.

Ak chcete svoju pokožku chrániť prirodzeným spôsobom, takisto by ste mali voliť častú kombináciu potravín bohatých na vitamín E. Má totiž priaznivý vplyv na hojenie rán i jaziev a pomáha preto pri rôznych kožných problémoch. Keďže je skvelým antioxidantom, spomaľuje starnutie a redukuje jemné vrásky. Ak sa v lete často vystavuje slnku, vitamín E vám pomôže zmierniť škodlivé účinky UV žiarenia.

Kde ho nájdeme?

Pre nadšencov zelených smoothies máme skvelú správu. Zo siedmich skvelých prirodzených potravinových zdrojov vitamínu E sa až päť nachádza v zelenej listovej zelenine. V porovnaní s ostatnými kvalitnými zdrojmi vitamínu E, ako sú napríklad orechy, semená, za studena lisované oleje alebo ryby má navyše zelená listová zelenina veľkú výhodu: nízky obsah tuku. Ak vám obsah tuku v potravinách neprekáža, môžete vitamín E dopĺňať i z olív alebo avokáda. Medzi morskými plodmi bohatými na vitamín E vynikajú krevety, sardinky, treska a losos.

Varenie, skladovanie a spracovanie

Čím dlhšie potraviny skladujeme, tým menej vitamínu E obsahujú. Behom šiestich mesiacov skladovania v uzatvorenej fľaši stratí olivový olej asi 20 – 30 % vitamínu E. Ak zostane navyše fľaša s olivovým olejom otvorená, všetok vitamín E sa z nej vytratí do troch až štyroch mesiacov. Olivový olej preto rozhodne neskladujte v otvorených nádobách.

Vitamín E neznehodnocuje iba dlhodobé skladovanie, ale aj vysoké teploty. Teplota vyššia ako 172 °C ho zničí prakticky úplne. Práve preto neodporúčame ohrievanie extra panenského olivového oleja. Pri smažení a varení totiž olej prichádza o obsah tohto cenného vitamínu. Ak olivový olej predsa len používate na smaženie, nechávajte ho na ohni len veľmi krátko, pretože doba ohrievania ovplyvňuje stratu vitamínu E: čím dlhšie je olej vystavený vysokým teplotám, tým viac vitamínu stráca. Podobné odporúčania platia i v prípade orechov a semien. Konzumácia týchto potravín v surovom stave garantuje príjem vysokého množstva vitamínu E, zatiaľ čo tepelná úpravy ich o vitamíny oberá. Podobné pravidlo platí aj pri ďalšom skvelom zdroji vitamínu E - ľaničníkovom oleji.

Patríte k 90 % ľudí s nedostatkom vitamínu E?

Je to možné a dokonca i pravdepodobné. Za studena lisované oleje, surové orechy a semená, veľké množstvo listovej zeleniny a kvalitné ryby s vyšším obsahom tuku totiž do nášho jedálnička často nespadajú. Orechy, ktoré väčšina ľudí kupuje, sú často pražené alebo pečené, oleje rafinované a ryby pochádzajú z nekvalitných  zdrojov. Navyše v prípade rýb sa s prípravou pokrmov spája pečenie alebo smaženie, ktoré vitamín E znehodnocuje.

Ak chcete prejsť k zostatkovým desiatim percentám ľudí, ktorí netrpia na nedostatok tohto silného antioxidantu, zaraďte do svojej stravy zelené smoothies, zdravé snacky z orechov alebo sušené surové krekry zo zmesi semien. Ak si navyše šalát či iné jedlo jemne pokvapkáte čerstvým, za studena lisovaným olivovým olejom, urobíte v danom dni všetko preto, aby ste dostatok vitamínu E dopravili k membráne každej jednej bunky vo svojom tele.

Vitamín E infografika

Tip Vitariana

Sladkosť plná „E-čka“

Ak chcete deťom zabaliť na desiatu okrem chutnej desiatej aj vitamín E, alebo ak si sami radi pochutíte na sladkých tyčinkách, skúste si vyrobiť vlastné marhuľové müsli s vysokým obsahom vitamínu E. Budete potrebovať len 6 ingrediencií a 10 minút času.

Potrebujeme:

Postup:

Med, mandľové maslo a mandľový extrakt riadne premiešame vo veľkej mise. Do zmesi následne pridáme granolu, mandle a marhule. Všetky ingrediencie sa nám najlepšie podarí premiešať klasickým ručným miesením. Keď je zmes riadne premiešaná, natlačíme ju do formy vyloženej  papierom na pečenie, utlačíme a vložíme na hodinu do mrazničky. Po hodine zmes pokrájame na tyčinky a podávame, poprípade skladujeme na chladnom mieste.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.whfoods.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 103