Prečo mliečne výrobky nepatria do smoothies

Vyhnite sa chybe: mliečne bielkoviny rušia vplyv antioxidantov

Antioxidanty sú dôležité látky, ktoré spomaľujú starnutie a chránia nás pred chorobami. Vďaka nim si môžeme udržiavať mladistvý a zdravý vzhľad a cítiť sa mlado a zdravo. Niektoré antioxidanty si telo vyrába samo, ale veľa antioxidantov nám poskytuje rastlinná strava. Ale výskum tu varuje pred jednou chybou – antioxidanty z potravy strácajú svoju silu, ak konzumujeme proteín nachádzajúci sa v mlieku.

Prečo mliečne výrobky nepatria do smoothies

Antioxidanty sú molekuly, ktoré zabraňujú oxidácii iných molekúl. Oxidačné reakcie môžu tvoriť voľné radikály, ktoré zase začínajú reťazové reakcie v tele, ktoré môžu škodiť alebo zabíjať na bunkovej úrovni a viesť k starnutiu a chorobám. Antioxidanty sú známe tým, že tieto reakcie zastavujú. Predstavte si oxidáciu ako čistý kov ponechaný na daždi a antioxidanty ako bariéru medzi kovom a vodou.

Fenoly a polyfenoly sú zlúčeniny známe antioxidačnou aktivitou a predstavujú množstvo aktívnych zlúčenín nachádzajúcich sa v rastlinách.

Mliečna bielkovina narúša prínosy antioxidantov

Niekoľko výskumných štúdií zdokumentovalo vplyv mliečneho proteínu na antioxidanty. V nedávnej štúdii pridali vedci jahodový preparát do jogurtu a zistili, že to spôsobilo okamžitý pokles celkovej aktivity antioxidantov o 23%. Keď boli zvážené jednotlivé zlúčeniny, pokles bol väčší vo všetkých z nich spolu s katechínom a epikatechínom, pričom u oboch z nich sa prejavil pokles o 60%. Tieto liečivé zlúčeniny sa okrem ovocia (napríklad marhúľ, čerešní, broskýň a čučoriedok) nachádzajú aj v zelenom čaji, čokoláde a káve.

Ďalšia štúdia publikovaná v roku 2014 testovala granátové jablko s jogurtom, aby zistila antioxidačnú aktivitu počas 28 dní v chlade. Počas prvého dňa uskladnenia sa na bielkoviny z jogurtu naviazalo 84,73% celkového množstva antokyanínov (alebo antokyánov) a na konci skladovacieho obdobia bolo naviazaných 90,06%, čím sa odhalila vysoká afinita antokyanínov k mliečnej bielkovine. Antokyaníny sa významne spájajú s čučoriedkami, červenou kapustou, hroznom a vínom, červenou a čiernou fazuľou, baklažánom a čerešňami.

Mlieko a mliečne výrobky narúšajú vplyv antioxidantov z granátových jabĺk.

Niekoľko štúdií zdôrazňovalo veľa zdravotných prínosov konzumácie čučoriedok. V ďalšej štúdii vedci hodnotili stav antioxidantov čučoriedok pri ich konzumácii s vodou alebo s mliečnou bielkovinou. Zistili, že keď sa čučoriedky konzumujú s vodou, dosiahne sa ich normálna vysoká úroveň antioxidantov. Ale keď sa čučoriedky konzumujú s mliečnou bielkovinou, nepreukázali prakticky žiadnu antioxidačnú aktivitu!

Hladina dvoch ďalších antioxidačných zlúčenín čučoriedok, kyseliny kávovej a ferulovej, sa znížila podobne. Kyselina kávová sa nachádza v mnohých druhoch ovocia vrátane jabĺk, broskýň a marhúľ a tiež sa nachádza v olivovom oleji a mnohých bylinkách. Kyselina ferulová sa nachádza v káve, špenáte, mrkve a špargli, hruškách, ananáse a v citrusovom ovocí, ako aj v celozrnných obilninách.

Vedci tiež prišli na to, že mliečny proteín sa viaže s čajom a ruší jeho prínosy pre zdravie srdca. Zistili, že čierny čaj významne zlepšuje schopnosť tepien uvoľniť a rozšíriť sa, čo je znak zdravia kardiovaskulárneho systému. Ale keď sa do čaju pridá mlieko, tento efekt sa stráca. Vedci prišli k záveru, že za zrušenie pozitívnych účinkov antioxidantov z čaju je zodpovedný mliečny proteín.

Čo závery v skutočnosti hovoria

Na fenoloch a polyfenoloch je toho viac ako antioxidačná aktivita. „Poisťujú“ zdravie nášho tela mnohými spôsobmi, ktoré sú zo strany vedcov len v procese objavovania. To znamená, že ak chcete telu poskytnúť najlepšiu ochranu, mali by ste sa zamyslieť nad kombináciou jedál.

Potraviny obsahujúce tieto zlúčeniny by mali tvoriť veľkú časť našej dennodennej stravy! Mali by sme ich konzumovať v priebehu dňa. Fenoly a polyfenoly sa rýchlo metabolizujú a majú aktívny čas v tele, ktorý je krátky. Niektoré z nich sa vôbec nevstrebú do krvného toku a namiesto toho len prejdú tráviacim traktom do hrubého čreva, kde chránia tkanivo nášho hrubého čreva. Fenoly a polyfenoly sú zlúčeniny, na ktoré by sme mali dbať a chrániť si ich. Rôznymi spôsobmi predstavujú našu „čiaru života“.

Tieto štúdie nie sú izolovanými prípadmi, ktoré by sme mali ignorovať. Namiesto toho sú volaním po zmene, ak si chceme zachovať všetky prínosy, ktoré pochádzajú z konzumácie rastlinnej stravy.

Pointa je v tom, že by sme s ňou nemali konzumovať žiadne mliečne výrobky, pokým telo úplne nevyužije skonzumované fenoly. Takže takéto kombinácie by nemali nastávať v raňajkových smoothies, v obedových šalátoch alebo s poobedným kúskom ovocia. 

Mliečne výrobky doslova ničia antioxidanty v čučoriedkach.

Tip Vitariána

Konzumácia mlieka a mliečnych výrobkov, až na občasnú výnimku fermentovaných - kyslých mliečnych výrobkov od šťastných voľne chovaných zvierat, sa dospelým ľuďom neodporúča. Či už to je z hľadiska zvyšovania rizika chorôb ako rakovina, z hľadiska osteoporózy a minerálov alebo z hľadiska, že už v mladom veku strácame enzým laktázu na štiepenie mliečnych cukrov, a preto je jediným mliekom vhodným pre človeka materské mlieko, atď. A teraz to už nie je ani z pohľadu antioxidantov a zachovania si mladého výzoru.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

naturalsociety.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 75