Potenciál vitamínu C - časť 2.

Rozhovor s Linusom Paulingom

V minulotýždňovom článku Linus Pauling vs. konvenčná medicína sme vám ponúkli súčasnú perspektívu na vnímanie Paulingovej teórie o účinkoch a potenciáli vitamínu C, ktorý Pauling obhajoval až do svojej smrti v roku 1994, kedy podal i svoje posledné interview. 93-ročný Pauling, zakladateľ ortomolekulárnej medicíny  stále verný svojmu úsudku o vitamíne C, nepoľavil ani na sklonku života a v rámci interviewa nám ponúka i niekoľko kľúčových informácií o užívaní vitamínu C.

Potenciál vitamínu C - časť 2.

Aký dopad na zmýšľanie lekárov ste očakávali od publikácie knihy Vitamin C and the Common Cold?

Myslel som si, že lekári i laici budú radi, keď zistia, že vďaka vitamínu C sa zbavia bežnej nádchy a jej podobných ochorení. Ak by sa na to všetci odhodlali, lekári by mali priestor na pacientov s vážnejšími ochoreniami a nemuseli by sa zaoberať tým, na čo v podstate žiadnu efektívnu liečbu doteraz nepoznali, teda nádchou. Bol som negatívnou reakciou na moje tvrdenia skutočne zaskočený...

Na základe úspešných testov vplyvu vitamínu C na zdravie ľudí, ktoré prebehli okrem iného napríklad vo Švajčiarsku alebo v Helsinkách však nepochybujem, že vysoké dávky vitamínu C sú skutočne efektívne v boji proti bežnému nachladnutiu. Neodporúčam však 1 či 2 gramy denne. Ak na sebe badáte prvé symptómy nádchy alebo prechladnutia, vezmite si 1 – 2 gramy vitamínu C a ak príznaky pretrvávajú, vezmite si o hodinu rovnakú dávku. Opakujte túto schému až pokiaľ nezabudnete, prečo ste vlastne vitamín C začali brať. Nádchy sa takto zbaví takmer každý človek, ktorý sa riadi touto radou.

Čo si myslíte o názore niektorých ľudí, že akákoľvek dávka vitamínu C vyššia než 100 mg denne je zbytočné vyhadzovanie peňazí, pretože telo ju jednoducho nedokáže spracovať a nakoniec ju vylúči?

Dôkazy ukazujú, že to jednoducho nie je pravda. Keď som toto tvrdenie pred dvadsiatimi rokmi počul po prvý raz, rozhodol som sa, že ho sám overím. Denne som užíval 10 g vitamínu C a počas 24 hodín som analyzoval svoj moč s dôrazom na obsah vitamínu C. Namiesto 10 000 mg, ktoré sa mali v moči podľa tohto tvrdenia nachádzať, v ňom bolo iba 1 500 mg, teda 15 % množstva, ktoré som užíval. Dôkazy ďalej naznačujú, že asi tretina užívanej dávky zostáva v črevách a nedostáva sa do krvi. Ale aj tu je vitamín C užitočný, pretože útočí na karcinogény prítomné v odpadových látkach v čreve. Do krvi sa teda dostane celkovo asi 6,5 g vitamínu C (za predpokladu, že sa užíva 10 g). 1,5 g vitamínu telo vylúči a zvyšných 5 g sa zmení na látky, ktoré bojujú proti rakovine a výskumu ktorých sa neustále venujeme.

Aké rozdiely pozorujete medzi ortomolekulárnou a konvečnou medicínou?

Jeden z mojich kolegov z ortomolekulárnej medicíny vymyslel označenie „toximolekulárna medicína“ na popísanie konvenčnej medicíny a myslím, že tento termín je dobrý, pretože konvenčná medicína sa do obrovskej miery skutočne spolieha na liečivá, ktoré sú v samej podstate toxickými látkami. Je napríklad naozaj ťažké dať vám príklad liečiva, ktoré má také nulové vedľajšie účinky ako vitamíny.

Ako som už niekoľkokrát zopakoval, ja sám nie som proti užívaniu liekov, ak sú predpisované a užívané správne. Každému pacientovi trpiacemu na rakovinu odporúčame užívanie vitamínu C ako doplnkovú liečbu k správnej konvenčnej liečbe a súhlasím, že operácia či dokonca chemoterapia je často tým najlepším spôsobom, ako pacientovi pomôcť. V prípade chemoterapie však treba znovu zvážiť i jej vedľajšie účinky.

Na základe čoho sa človek dokáže rozhodnúť, aká dávka vitamínu C je pre neho najvhodnejšia?Ak užívame 3 g vitamín C denne mali by sme ho užívať jednorazovo alebo viackrát v priebehu dňa?

Podľa môjho názoru by dospelí mali užívať aspoň 2 g vitamínu C denne. Existuje mnoho dôkazov o tom, že takáto dávka zvyšuje úroveň zdravia daného jedinca. Pri ešte vyššej dávke (4 – 6 g denne) sú výsledky dokonca ešte lepšie. Avšak už o 60 mg vitamínu C viac ako je bežný denný príjem znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení, rakoviny a ďalších ochorení. Myslím, že čím sú ľudia starší, tým viac vitamínu C by mali užívať.

Môžete si ho dať napríklad všetok naraz hneď ráno, alebo, v lepšom prípade, rozložíte odporúčanú väčšiu dávku do troch menších dávok v priebehu dňa. Dávku si zvyšujte až pokým nepocítite mierne laxatívnej účinky (vitamín C zrýchľuje vylučovanie nechcených látok z čreva). Navrhujem, aby si každý človek pozastavil zvyšovanie dávok vitamínu C na takej úrovni, ktorá na jeho organizmus nemá prílišné laxatívne účinky.

Čo myslíte, aké spomienky si na vás uchovajú vaši oponenti? 

Molekulárny biológovia si ma, samozrejme, zapamätajú ako jedného zo zakladateľov molekulárnej biológie a chemici zasa ako jedného zo zakladateľov modernej chémie, ktorý ju zmenil z deskriptívnej vedy na racionálnu. Lekári ma zasa budú považovať za človeka, ktorý bol aspoň čiastočne súčasťou medicínskej revolúcie stojacej za úžasným zlepšením ľudského zdravia vďaka vitamínu C a ďalším vitamínom.

Tip Vitariána

Ak vás užívanie tabletového zdroju vitamínu C neláka, no zistenia Linusa Paulinga vás predsa len oslovili, skúste si urobiť zásoby tohto vitamínu pomocou ovocia camu-camu, najbohatšieho botanického zdroja vitamínu C.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.internetwks.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 157