Mak

Konkurencia svetových superpotravín

Občas sa stáva, že domácu klasiku zatieni sláva cudziny. Čo je ďalej, to je vzácnejšie ako to, čo máme doma. Negatívnym dopadom tohto trendu čelí i mak, jedna z mála zdravých plodín, ktorá je súčasťou tradičnej slovenskej kuchyne už od nepamäti. Makové buchty, chutné šúľance, voňavé pečené koláče i makové rezance so slivkovým lekvárom jedol na prázdninách u starých rodičov snáď každý z nás. Hoci si dnes uvedomujeme, že tieto jedlá nepatria k tým najzdravším, mak z jedálnička vylúčiť nemusíme.

Mak

Semienko z doby bronzovej

Mak patrí k histórii ľudstva už oddávna. Minojské civilizácie, ktoré obývali dnes populárnu Krétu, pestovali mak už v dobe bronzovej, teda približne 20 000 rokov pred našim letopočtom. Pozitívne účinky maku dokázali Minojčania odpozorovať i keď nemali mikroskopy ani laboratórnych vedcov. V kombinácii s mliekom a medom  používali mak napríklad na utíšenie nepokojných batoliat.

Význam maku si uvedomovali aj Sumeri a Egypťania. Využívali ho na nespavosť, na podporu plodnosti a dokonca i na dosiahnutie neviditeľnosti... Zatiaľ čo v poslednom ohľade sa makové semienka príliš neosvedčili, v oblasti fyzického a psychického zdravia sa mak obhájil výborne. Práve preto sa jeho pestovanie rozšírilo do celého sveta. Medzi najväčších producentov maku dnes patrí Nemecko, Turecko, Francúzsko či Česká republika. 

Malé ale silné

Makové semienka majú menej ako jeden milimeter. Hoci naše oko to len tak ľahko nespozoruje, majú tvar obličiek a bodkovaný povrch. Na jeden gram maku musíme zo suchých makovičiek vysypať približne až 3 300 semienok.  Môže byť niečo s tak extrémne malou veľkosťou nutrične prínosné? Dokážu sa v semenách menších ako špendlíkové hlavičky udržať vzácne živiny? Áno!

Mak obsahuje široké spektrum dôležitých živín

Nie je žiadnou novinkou, že mak je skvelým zdrojom vápnika. Na rovnakú hmotnosť ho obsahuje dokonca i viac ako tie „najbohatšie“ zdroje tohto pre kosti dôležitého vitamínu. Kto má slabé či práchnivejúce kosti, mal by do stravy pridať množstvo maku. Lenže mak je oveľa viac ako len vápnik...

Vláknina

Zo 100 gramov surového maku získame takmer 20 gramov vlákniny, čo je 51 % odporúčanej dennej dávky. Veľká časť tejto vlákniny je navyše v tele trávená postupne, vďaka čomu sa znižuje pravdepodobnosť zápchy. Vláknina z maku navyše znižuje hodnoty LDL cholesterolu v tele naviazaním žlčových solí a zabraňovaniu ich opätovnému vsiakaniu do hrubého čreva.

Minerály

V skratke povedané, mak je fabrikou na minerály. Okrem spomínaného vápnika v ňom nájdeme fosfor, železo a zinok. Hoci na liečbu osteoporózy sa odporúča predovšetkým vápnik, výhoda maku nespočíva iba v obsahu tohto minerálu, ale i v prítomnosti fosforu. Práve kombinácia týchto dvoch minerálov totiž podporuje tvorbu kostnej drene. Mak je preto doležitý nie len pre tých, ktorí už osteoporózou trpia, ale i pre všetkých starnúcich ľudí, ktorým z kostí postupne ubúda kostná dreň.

Vápnik infografika

B-komplex

V maku nájdeme tiamín, pyridoxín, niacín, kyselinu pantoténovú, riboflavín a kyselinu listovú. Na čo ich potrebujeme? Ich význam spočíva v metabolických procesoch, konkrétne pri trávení tukov a karbohydrátov. V tomto prípade však treba mať na pamäti, že bežná konzumácia maku nezabezpečí dostatočné dávky týchto vitamínov, a preto by mak nemal byť ich jediným zdrojom.

Nervový systém a nespavosť

Mak je prirodzeným zdrojom alkaloidov, ktoré pôsobia upokojujúco na nervový systém a pomôžu zmierňovať nepríjemnú nespavosť. Vďaka obsahu horčíka mak organizmus upokojuje a skvalitňuje spánok. Keďže vláknina v maku reguluje trávenie, pomáha i s nespavosťou spôsobovanou práve rozkolísaným trávením.

Esenciálne oleje

Mastné a esenciálne kyseliny tvoria až 50 % celkovej váhy každého makového semienka. Kyselina olejová a linolová pomáhajú kontrolovať hladiny LDL cholesterolu v tele a zvyšujú hladiny žiadaného HDL cholesterolu. Potraviny s takouto schopnosťou sú pevnou súčasťou Stredomorskej stravy, ktorá, ako sa na základe mnohých vedeckých štúdií ukázalo, predchádza ischemickej chorobe srdca, porážkam a ďalším kardiovaskulárnym ochoreniam.

A čo ópium?

Sušený mak obsahuje veľmi malé množstvo ópiových alkaloidov, ako je morfín (morfium), tebaín, kodeín, papaverín atď. Keď sa mak konzumuje v jedlách, na nervový systém má zanedbateľný účinok. V týchto dávkach majú dokonca zmienené alkaloidy na organizmus i niekoľko pozitívnych účinkov– upokojujú nervové podráždenie a pôsobia ako mierne anestetikum. Práve preto sa mak využíva i v mnohých lekárenských produktoch rovnako ako v tradičnej ľudovej medicíne.

Mak "nasurovo"

Makové koláče nie sú jediným spôsobom, ako konzumovať toto vzácne drobné semienko. Mnohí z vás už určite poznajú populárne makové mlieko: 3 polievkové lyžice maku rozmixujeme vo vysokovýkonnom mixéri, ideálne vo Vitamixe, s pol litrom vody a jednou polievkovou lyžicou medu alebo xylitolu. Mlieko môžeme použiť ako zálievku na domáce raw müsli, ako ingredienciu do krémových smoothies alebo na výrobu raw dezertov. Ak ho precedíme, získame dokonale jemnú mliečnu tekutinu. 

Ak máte radi sladkosti, skúste si pripraviť návykové, rýchle, lacné a časovo nenáročné raňajky: 1 banán a jednu hrušku pokrájame na malé rezance, posypeme makom a pokrájanými mäsitými datľami, prípadne polejeme lyžičkou tekutého medu.

Z maku a zrelých sliviek si vyrobíme i skvelú omáčku s vôňou končiaceho leta. Asi pol šálky pomletého maku rozmixujeme s hrsťou zrelých sliviek (prípadne sušených) a v prípade potreby dolejeme trochu vody. Omáčkou môžeme poliať napríklad cuketové špagety.

Tradičnú klasiku tvorí i skvelá zimná desiata – postrúhané jablko s pomletým makom. Ak jablká nie sú dosť sladké, môžeme si pochúťku poliať tekutým medom alebo sirupom agáve.

Makový olej možno využiť zvonku i zvnútra.

Tip Vitariána

Ak vás obsah živín v maku, konkurentovi mnohých dnešných superpotravín z ďalekej cudziny zaujal, môžete si zaobstarať jeho „koncentrát“ v podobe makového oleja. Jeho jemne orieškový nádych sa skvele hodí do sladkých pokrmov i do banánových smoothies. Zvonku ho možno použiť na pokožku i na vlasy, zvnútra podporuje trávenie, znižuje cholesterol a pôsobí preventívne voči migrénam, osteoporóze a anémii. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.washingtonpost.com

www.nutrition-and-you.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 74