Ktoré jedlo je dobré?

Nesmierny zmätok

Čo je najzdravšia strava? Stále viac ľudí sa s tým zaoberá. Následky sú často kontraproduktívne, hovorí poradkyňa na výživu Maike Ehrlichmann z Nemeckej spoločnosti pre výživu (DGE) v Hamburgu. Lebo mnohí už nepočúvajú vnútorné signály.

Ktoré jedlo je dobré?

Autorky Maike Ehrlichmann a Sissa Wallin napísali knihu o výžive „Ehrlich Essen Macht Schön“ (Poctivé jedlo robí človeka krásnym).

V tejto knihe ide o to, inšpirovať ľudí k normálnemu jedlu, a tak sa v pohode, ale konzekventne, zaopatriť v každodennom živote. Veselo a živo, hoci s vážnym pozadím verbujú autorky za normálnosť vo všetkých dimenziách a najmä zvlášť za nový trend: jedlo, pre ktoré sa sám rozhodnem!

„Stella“, hlavná postava knihy, zavádza nové jedálne hnutie. Srší kreatívnymi nápadmi a šikovnými technikami pre pekné jedlo s normálnymi potravinami a najjednoduchším varením vhodným pre každodenný život. Tak ukazuje, aké môže byť jednoducho uvoľnené a normálne jedlo a ako si môžeme udržať našu predstavivosť a radosť, aj keď ide o jedlo. K tomu využíva Stella túžbu po kráse ako základný motív.

Autorky spoločne vytvorili s toto knihou niečo jedinečné: každodenné inšpirácie pre poctivé, uvoľnené jedlo v znamení krásy!

V ďalšom uvádzame názory a postrehy Maike Ehrlichmann

Stále viac ľudí sa intenzívne zaoberá otázkou, čo majú do seba dať a čo nie. Ovocie a zelenina sú zdravé, niet pochýb. Ale už u mliečnych výrobkov a výrobkov z obilnín sa názory rozdeľujú.

Aj vo vede sa presadzuje poznatok,  že zdravá výživa vôbec neexistuje. Diéty a požiadavky na výživu vystavujú človeka tlaku a napomáhajú nezdravým stravovacím návykom.

Ehrlichmann vo svojej praxi získala skúsenosť, že práve tie ženy, ktoré kladú veľký dôraz na „správnu“ výživu a intenzívne sa zaoberajú touto témou, musia obzvlášť bojovať s výkyvmi hmotnosti.

Diéty a požiadavky na výživu vystavujú človeka tlaku a napomáhajú nezdravým stravovacím návykom.

Bláznivé výživové trendy - od palea po prášky

Paleo stravovanie: pri paleolitickej strave prichádza na stôl len to, čo existovalo už v dobe kamennej. Cukor, cestoviny, ryža, zemiaky a chlieb sú tabu. V Berlíne otvorili reštauráciu  „Sauvage“ (divoká), voľakedy prvú paleo-reštauráciu v Nemecku. Odborníci na výživu však zdôrazňujú, že naše telo nemá tie isté potreby ako pred dvoma miliónmi rokov.

Pre mňa je centrálne vedomie, že naše telo má fungujúci systém, ktorý rozhoduje o tom, kedy potrebujeme aké potraviny. To funguje intuitívne u detí a v prírode. Aj ten, kto bol dlhšie chorý, vie potom presne na čo má chuť. V zriedkavých prípadoch je to curry klobása.

Počúvať vnútorné signály sa mnohí musia znovu naučiť. Tento systém je narušený; napríklad stresom, reklamou a prísadami, ako sú sladidlá, príchute a glutamát. Aj takými pravidlami ako „žiadny chlieb k večeri.“ Namiesto toho sú potom neskoršie tri čokolády Magnum na pohovke.

Vládne nekonečný zmätok, ktorá strava je dobrá - prečo to bolo pred desiatimi rokmi s nízkym obsahom tuku, prečo teraz low carb (nízko sacharidová)? Ľudia sú preplnení návrhmi a nakoniec nerobia vôbec nič. Kvôli prehnaným predstavám sa mnohí ľudia považujú za nedisciplinovaných a sú frustrovaní. Pritom by mal človek len odstrániť rušivé faktory.

Požiadavky na dokonalú stravu bývajú prehnané, nesplniteľné a zavádzajúce.

Svojim klientom nepredpisujem žiadne množstvá. My potrebujeme oveľa viac individuálnych spôsobov. Aj profesori teraz hovoria: zabudnite na kalórie. Pozorovala som: kto sám rozhoduje o svojom jedle, jedáva úplne inak a znovu sa učí počúvať sám seba. Je tiež dôležité, nehovoriť stále o zdraví. To vyvoláva ihneď tlak a často odmietanie. Pre mnohých je vzhľad oveľa väčšou motiváciou.

Naša kniha sa volá „Počestné jedlo robí človeka krásnym". Pritom sme definovali krásu nanovo, na bunkovej úrovni. Iba dobre zásobené zdravé bunky sú krásne a tiež to vyžarujú. Väčšina našich receptov ochraňuje srdce a pôsobí preventívne voči rakovine. Ale my hovoríme „krásny“, pretože doteraz s tým bolo spojené pravidlo: jedz tak málo, ako je to možné. My však považujeme za dobré jesť aj zemiaky. Odporúčame pre začiatok desať celkom bežných potravín, s ktorými si môžete variť bez toho, aby ste museli veľa premýšľať. Namiesto toho, aby ste sa zaoberali chia semenami alebo inými nepochopiteľnými potravinami. To prináša obrovskú úľavu.

Záver

O svojom jedle rozhodujte sami. Počúvajte vnútorné signály a jedzte to, z čoho máte radosť. Nech sú Vaše bunky krásne!

Jedlo by malo byť krásne.

Tip Vitariána

Naozaj, svoje telo treba počúvať. Ako sa cítim po takomto jedle? Plný energie či unavene? A nič netreba nasilu preháňať. Je pekné, že z palea schudnete, ale pritom ohrozíte svoje zdravie. Prečo si nedať radšej viac ovocia, ako potom skončiť pri zákusku? Ale na druhej strane, nútiť sa do 100 % surovej stravy cez zimu, ak si nemôžeme dovoliť kvalitné bio ovocie a zeleninu, možno tiež nie je ideálne. 
Všetky spôsoby zdravého stravovania sa však zhodujú v tom, že sa treba vyhnúť spracovaným potravinám.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Die Welt

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 59