Káva je zdravšia, než si mnohí myslia

Napriek kofeínu

Môže to byť pokojne trochu viac: zdravé telo znesie kofeín zo štyroch až piatich šálok espressa denne. A bude snáď dokonca pitím kávy ešte o niečo zdravšie. Komentujú Hans Hauner, riaditeľ Else Kröner-Fresenius Centra pre nutričnú medicínu (eKfz) na Technickej univerzite v Mníchove a Margret Morlo z Asociácie pre výživu a diétu.

Káva je zdravšia, než si mnohí myslia

Káva - už vôňa vyvoláva u mnohých pocit bezpečia. Niektorí by bez šálky horúceho nápoja v žalúdku nevyšli ráno z domu. Popri tom má však káva tiež povesť, že spôsobuje nervozitu, nespavosť alebo nepokoj. Často neprávom. Prehľad toho najdôležitejšieho.

Koľko kávy môžete vypiť?

Nebezpečná pre telo je káva na základe svojho obsahu kofeínu len vtedy, keď sa pije pravidelne v nadmernom množstve. Rozdelené na celý deň je pre dospelého až 400 miligramov kofeínu neškodné. Dospelý človek by preto mohol denne ľahko vypiť „štyri až päť šálok espressa alebo až osem šálok čierneho čaju,“ hovorí Gabriele Graf zo Spotrebiteľskej centrály Severného Porýnska-Westfalska v Düsseldorfe. Šálka s 200 mililitrami odkvapkanej kávy obsahuje asi 90 miligramov kofeínu.

Podstatne prísnejšie sú pravidlá u tehotných a dojčiacich žien. Pretože kofeín prechádza placentou voľne, dostáva sa v gravidite do krvného obehu nenarodeného dieťaťa. Pečeň plodu ale nemôže odbúrať kofeín tak rýchlo. Tehotné a dojčiace ženy by preto mali užívať kávu len veľmi obmedzene.

Ako rýchlo pôsobí káva?

Kto sa cíti bdelší po prvom dúšku, zažíva placebo efekt na vlastnej koži. Stimulačný účinok totiž začína len asi 15 až 30 minút po požití. Vtedy sa kofeín rozšíri cez krvný obeh po celom tele.

Potom to trvá hodiny, kým telo opäť všetko odstráni. U zdravých dospelých je priemerný polčas asi štyri hodiny. Vtedy telo vylúčilo 50 percent kofeínu.

Kedy by sa mala vypiť posledná káva?

Na to neexistuje žiadne pravidlo. Niektorí môžu dobre spať napriek káve, kole alebo čiernemu čaju večer, u druhých vedie nadmerná spotreba kávy k problémom so spaním. V ktorých časoch cez deň niekto znáša kávu najlepšie, si každý musí zistiť pre seba sám.

Stimulačný účinok kávy začína asi 15 až 30 minút po požití.

Aké sú možné ďalšie vedľajšie účinky kávy?

Krvný obeh je kofeínom stimulovaný a srdce bije častejšie. Pulz a krvný tlak stúpajú. Nebezpečné to ale nie je. Napriek účinku nezvyšuje konzumácia kávy riziko ochorenia na artériosklerózu alebo vyvinutia infarktu.

Dokonca pacienti s hypertenziou by mohli mierne užívať kávu. Napriek veľmi rozšírenému predpokladu káva nezvyšuje významne a zdraviu nebezpečne krvný tlak. U arytmie je však potrebná opatrnosť a konzultácia s lekárom. Kto trvalo pije príliš veľa kávy (teda litre), tiež riskuje symptómy úzkosti, hyperaktivitu a gastrointestinálne ťažkosti.

Môže káva vyvolať abstinenčné príznaky?

Áno, môže. Pri pravidelnej konzumácii kávy si telo zvykne na účinok kofeínu. Ak dávka vypadne, môže to viesť k bolestiam hlavy alebo ťažkostiam s koncentráciou. Takzvaná kofeínová abstinenčná bolesť hlavy trápi mnoho ľudí, a to najmä cez víkendy, kedy mávajú prestávku na kávu. Kofeín však nie je považovaný za návykovú látku.

A v neposlednom rade: Ako podporuje káva zdravie?

Hlavný účinok pociťujú mnohí ľudia deň za dňom. Kofeín brzdí únavu vyvolávajúci endogénny neurotransmiter adenozín. To zlepšuje koncentráciu a pomáha prekonávať výkonnostné minimum.

Okrem toho existujú dôkazy o celom rade ďalších pozitívnych účinkov. Šálka kávy môže dobre urobiť napríklad diabetikovi. Tak sa priaznivo ovplyvňuje pôsobenie inzulínu kyselinou chlórogénovou obsiahnutou v káve.

Iné štúdie naznačujú, že pijúci kávu žijú dlhšie, alebo majú nižší výskyt rakoviny hrubého čreva. Všetky tieto štúdie však jednoznačne nedokázali, že za pozorovanými účinkami sa skrýva skutočne káva. Výskumníci sa snažia rozlúštiť, ktoré zo stoviek látok, ktoré obsahuje káva, by mohli byť za to zodpovedné.

Mimochodom: káva sa môže pripočítať k tzv. bilancii tekutín - každý by mal denne vypiť asi dva litre. Ale: "Ako hasič smädu je káva vzhľadom na stimulačný účinok kofeínu na srdce a krvný obeh nevhodná," hovorí Morlo.

Pri pravidelnej konzumácii kávy si telo zvykne na účinok kofeínu. Ak dávka vypadne, môže to viesť k bolestiam hlavy alebo ťažkostiam s koncentráciou.

Záver

Ako plynie čas, tak sa menia názory na pitie kávy. Pred dvadsiatimi rokmi mi povedal špecialista internista: „Ak to potrebujete ku svojej kvalite života, môžete vypiť až dve šálky kávy“. Vtedy bola káva ešte škodlivá. Ale ani dnes nepijem viac, hoci ako diabetik by som mal!

Tip Vitariána

Každý by si mal účinky kávy pozorne odpozorovať na sebe. Je veľmi dobré, ak nie sme na nej závislí, pretože ak by sme si ju nedali, môžu nastať bolesti hlavy. Voľba je však na každom z nás.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Die Welt

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 59