Porovnanie špenátu a materského mlieka

Špenát obsahuje viac minerálov a je ideálny pri dojčení

Špenát je oveľa bohatší na živiny, najmä na niektoré hlavné minerály, ako kravské, ovčie, kozie, či dokonca materské mlieko. Je výbornou potravinou počas dojčenia, ale aj na chudnutie.

Porovnanie špenátu a materského mlieka

Viac minerálov a ich správny pomer

Špenát obsahuje veľké množstvo draslíka, tretieho najčastejšieho minerálu v ľudskom tele. Draslík je potrebný pre správnu činnosť srdca a nervovej sústavy. Je potrebný aj pre štítnu žľazu a pre správne fungovanie svalov. 100 gramov špenátu obsahuje až 558 mg draslíka, no materské mlieko len 47 mg na 100ml.

Špenát je bohatý aj na vápnik, a preto je vynikajúcou potravinou pre pevné kosti a zuby. 100g špenátu obsahuje až 99 mg vápnika, zatiaľ čo materské mlieko len 33 mg na 100 ml. Podobne je to s horčíkom: materské mlieko obsahuje len 3 mg horčíku na 100 ml, zatiaľ čo špenát až 79 mg.

Správny pomer vápnika a horčíka

Ľudia často konzumujú doplnky vápnika, ale aj tak trpia osteoporózou – bolestivou chorobou spojenou si stratou vápnika a rednutím kostí. Ako je to možné?

Doktori predpisujú vápnik, aby zabránili úbytku kostnej hmoty spájajúcemu sa so starnutím, no dnes je už známe, že vápnik sám nezastaví a ani len nespomalí úbytok kostnej hmoty a osteoporózu.

Kľúčom k správnej asimilácii vápnika je ďalší minerál – horčík. Ak konzumujeme príliš veľa vápnika a nemáme dostatok horčíka, nadbytočný vápnik zostane nevyužitý, stane sa toxickým a v tele bude spôsobovať bolesti.

Horčík môže byť pre kosti dokonca dôležitejší ako vápnik. Je zodpovedný za vyše 300 biochemických reakcií potrebných pre optimálne zdravie. Horčík hrá dôležitú úlohu pri trávení, tvorbe energie, kontrakcii svalov a odpočinku, tvorbe kostí a delení buniek. Je dôležitý aj pre srdce, obličky, nadobličky a celý nervový systém.

Doplnky často obsahujú vápnik a horčík v pomere 2:1 kvôli tomu, koľko týchto živín využíva telo. Ale nezvažujú to, koľko týchto živín dostávame z potravy a koľko ich je recyklovaných v tele. Napríklad telo si vápnik drží a ukladá alebo recykluje znova a znova. Avšak horčík môže byť buď využitý alebo vylúčený a musíme ho dopĺňať denne. Takže aj keď potrebujeme vápnika viac, máme oveľa väčšiu tendenciu mať nedostatok horčíka. Preto sa často odporúča pomer 1:1. Kravské mlieko síce obsahuje 116 mg vápnika na 100 ml, no nie v takom využiteľnom pomere. 

V špenáte je tento pomer vápnika a horčíka pre ľudí ideálny: Ca:Mg = 1,3. V materskom mlieku je to 11, v kravskom 10 a v ovčom až 16,6, čo znamená, že špenát nielenže obsahuje vápnika oveľa viac ako iné mlieka, ale vápnik má aj dobrý pomer k horčíku, čo by malo robiť všetok vápnik zo špenátu využiteľným pre naše telo.

Okrem týchto minerálov 100 gramov špenátu obsahuje aj fosfor (49 mg), železo (2,7 mg) a sodík (79 mg).

Špenát obsahuje veľa minerálov a vynikajúco sa hodí do smoothie.

Špenát na svaly a chudnutie

Zaujímavé je, že 100 gramov špenátu obsahuje viac bielkovín ako 100 ml mlieka – či už materského, kravského, ovčieho alebo kozieho. Na druhej strane špenát obsahuje menej tuku ako mlieko, aj preto je ako aj ostatné druhy listovej zeleniny, ideálny na chudnutie, ak sa stravujete akýmkoľvek druhom stravy.

100 gramov špenátu vám dodá približne trojnásobne menej kalórií ako 100 ml kravského mlieka a štvornásobne menej ako 100 ml ovčieho mlieka. Lenže kto si dá len tak 100 ml mlieka? Nedáte si aspoň šálku (200-300 ml)?

Mlieko však neobsahuje žiadnu vlákninu, no špenát je na vlákninu bohatý. Vláknina je pre zdravé chudnutie nevyhnutná, čistí náš tráviaci systém a zlepšuje vylučovanie.

Špenát a dojčenie

Medzi tradičné metódy na podporu tvorby mlieka patrí konzumácia plodovej a listovej zeleniny. Tá je vybavená potrebnými živinami a zlepšuje zdravie bez toho, že by trávenie vystavovala stresu. Dojčenie zvyšuje potrebu určitých vitamínov a minerálov. Niektoré zelené druhy zeleniny obsahujú aj minerály, ktoré zvyšujú tvorbu mlieka. Patrí sem špenát, špargľa a fazuľka.

Špenát je dobrým zdrojom vápnika, železa, vitamínu K, A a kyseliny listovej. Kyselina listová je pre tehotné alebo dojčiace ženy špeciálne dôležitá. Ak v tehotenstve chýba, zvyšuje sa riziko vzniku vrodených porúch u dieťaťa. Kyselina listová znižuje aj riziko predčasného pôrodu, potratu, nízkej pôrodnej hmotnosti a iných porúch. Tmavá listová zelenina ako špenát obsahuje tiež fytoestrogény, o ktorých sa predpokladá, že podporujú zdravie prsného tkaniva a laktáciu. Sú to rastlinné chemické zlúčeniny, ktoré majú podobné vlastnosti ako estrogén, ženský pohlavný hormón. 

Špenát a listová zelenina sú potrebné pri dojčení, pretože obsahujú veľa minerálov a podporujú tvorbu mlieka.

Tip Vitariána

Špenát je vynikajúcou potravinou do smoothie. Je veľmi jemný a vôbec nepokazí ich chuť ani ak nie ste zvyknutí na tieto zelené nápoje. Okrem toho, v surovom stave je najzdravší a v smoothies sa dá skonzumovať chutne a vo veľkých množstvách.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 684