Nepodľahnite marketingu proteínových tyčiniek

Čo spôsobuje konzumácia nadmerného množstva proteínu vášmu telu (áno, môžete ho mať príliš veľa)

Na zozname módnych slov v strave sa nachádzajú slová nízkotučný, bohatý na antioxidanty, celozrnný PROTEÍN bez cukru - (áno, obyčajný proteín!). Okolo proteínu sa točí potravinový markenting, proteín je „in“.

Nepodľahnite marketingu proteínových tyčiniek

Podľa Yahoo! Finance pripojenie tohto slova na obal samo dopomôže pri predaji tyčiniek, nápojov a obilnín nespočetných spoločností. Značky píšu slovo „proteín“ na obaly trblietavo, lesklým atraktívnym nápisom, za ktorým sa hrnú toľkí kupujúci... a myslia si, že tým, že to je na obale napísané, znamená to zdravšiu voľbu.

Food Navigator USA používa Grécky jogurt ako príklad rastúcej popularity proteínu. Grécky jogurt obsahuje viac proteínu ako obyčajný jogurt a je úspešne uvádzaný na trh pre ženy, mužov a dokonca aj deti (aj keď fakt, že je to grécky jogurt – nielen jogurt s dvojnásobnou dávkou proteínu – nie je na prvý pohľad zrejmý), ale ak ste naozaj zbehlí v zdravej výžive, potom viete, že používanie gréckeho jogurtu alebo akýchkoľvek iných mliečnych výrobkov ako zdrojov proteínu nie je dobrý nápad. Bude to mať nepriaznivé účinky na vaše trávenie (spôsobujú v tele zápaly) a uvedú do nerovnováhy celé vaše telo, ktoré je prepojeným systémom. Nakoniec nezískate trvalé vynikajúce výsledky, o ktoré vám ide.

Podľa Mintela, “uvádzanie potravín a nápojov s tvrdeniami o vysokom obsahu proteínu sú v USA takmer trikrát vyššie ako kdekoľvek inde vo svete, čo predstavuje 19% celosvetových nových produktov na trhu v roku 2012.” Za túto posadnutosť sa môžeme poďakovať nízkosacharidovej vysokoproteínovej diéte.

Viac nie je lepšie

V súčasnej dobe sa super hrozivé zmýšľanie „lepšie je viac“ spája s makronutrientom alebo proteínom. Na spracované, bielkovinou preplnené snacky, náhrady jedál a niekedy dokonca samotné jedlá, ako napríklad niektoré raňajkové cereálie, sa pozerá ako na zdravú voľbu. V skutočnosti sú od toho však ďaleko.

Navyše podľa Institute of Medicine, dievčatá a ženy vo veku 14-70+ potrebujú len okolo 46 gramov proteínu denne a muži potrebujú 52 - 56 gramov. Prijatím bielkovinového trendu a zbieraním tyčiniek, cereálií, shakeov a iných produktov, ktoré obsahujú extra proteín existuje dobrá šanca, že sa do vašej stravy dostane bielkovín príliš veľa.

Podľa Food Insight, prieskum z roku 2012 z International Food Information Council Foundation uviedol, že „takmer šesť z desiatich Američanov uvažuje nad proteínom, keď sa rozhodujú pri nakupovaní balených potravín alebo nápojov a väčšina z nich oznámila, že sa snažia konzumovať viac“. Hľadajú pomoc pri chudnutí, budovaní svalov a pocitu zasýtenia na dlhšiu dobu. Nerozumejú, že dodržiavanie zdravej stravy plnej potravín pre krásu (a vyhýbanie sa baleným spracovaným potravinám úplne!) už zaistilo, že skonzumovali dostatok proteínu.

Ak máte v strave pestrosť ovocia, zeleniny, semienok, orechov a celého zrna, skutočne nepotrebujete extra gramy proteínu na to, aby ste mali štíhle telo alebo aby ste sa cítili sýti a už určite nepotrebujete tie druhy, ktoré sa zvyčajne ponúkajú. Podľa Academy of Nutrition and Dietetics, „konzumácia dobrej pestrosti proteínu z rastlinných zdrojov počas dňa poskytne všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré vaše telo potrebuje“. Pridaný proteín v nich má v skutočnosti negatívne účinky na vaše zdravie – vrátane zanechania kyslých zvyškov, ktoré spôsobujú starnutie a zaťaženie vášho tela a trávenia.

Viac nie je lepšie. Dostatok proteínu vám zabezpečí pestrá rastlinná strava, nadbytok škodí.

Takže čo je naozaj v týchto produktoch vychvalovaný extra proteín?

Ak kvôli extra proteínu hľadáte grécky jogurt, niečo, čo by sme neodporúčali, (hlavne preto, že vysoká hladina kazeínu, bielkoviny nachádzajúcej sa v mliečnych výrobkoch a je prítomná v gréckom jogurte sa opakovane spája s podporou rakoviny), existuje veľká šanca, že tieto balené potraviny, na ktorých je na prednej strane reklama s extra proteínom obsahujú pridaný srvátkový proteín (mlieko a mliečne výrobky) alebo sójový proteínový izolát v prášku. Srvátku sme vylúčili, pretože je z mlieka, ale spracované sójové produkty sú tiež desivou voľbou.

Sójový proteín je rastlinného pôvodu, áno, ale tiež má ďaleko od potravín, ktoré podporujú vaše krásu. Sója je jednou z najalergénnejších potravín a zvyčajne je silne postriekaná pesticídmi. A nielen to, ale väčšina sóje v Spojených štátoch je geneticky modifikovaná, čo v prvom rade ničí akúkoľvek úroveň živín, ktorú by sója mohla mať. Sója obsahuje inhibítory tripsínu, ktoré sťažujú trávenie proteínu a znižujú vstrebávanie aminokyselín. Kyselina fytová nachádzajúca sa v sóji bráni vášmu telu v absorpcii minerálov a fytoestrogény môžu spôsobovať hormonálne problémy. Produkty zo sójového proteínového izolátu sú vysoko spracované a môžu sa považovať za pohromu. Je to kruto povedané, ale konzumáciou balených potravín, ktoré ho obsahujú spôsobujete vášmu telu pohromu, ktorá nedodáva energiu pre vašu krásu.

Preto odborníčka na výživu Kimberly Snyder neodporúča svojim klientom jesť komerčné proteínové tyčinky. Nezostali by ste dlho mladí a krásni, ak by ste hltali tieto veci. Takže nabudúce, ak budete mať pokušenie hodiť túto „jednoduchú“ proteínovú tyčinku do košíka, tak to jednoducho nespravte. Spravte si miesto toho napríklad zdravý proteínový shake (dočítate sa ďalej).

Namiesto spracovaných balených proteínových tyčiniek a potravín si spravte smoothie so semienkami, napríklad s chia alebo konope.

Proteíny po tréningu

Ak si chcete pridať extra proteín a vyťažiť zo svojho dňa čo najviac, skúste si spraviť proteínové smoothie vo Vitamix mixéri napríklad z konopných semienok. Konopné semienka sú veľmi zdravou potravinou a ak si neprajete smoothie, môžete si ich pridávať do šalátov. Okrem toho, že v priemere dostanete 11 gramov proteínu na 3 polievkové lyžice, získate aj omega-6 nazývanú kyselina gamma-linolová (GLA), ktorá podporuje zdravý metabolizmus, spaľuje tuk a pomáha získať to vytónované nádherné telo, po ktorom väčšina ľudí konzumujúcich reklamované produkty s extra proteínom túži. Konopné semienka tiež uvádzajú do rovnováhy hormóny, podporujú zdravú pokožku, vlasy a nechty a pôsobia protizápalovo. Toto smoothie je perfektné po ťažkom tréningu.

Iné skvelé voľby zahŕňajú proteínový prášok z klíčkov, veľmi zásaditej potraviny, alebo kvalitný surový proteín z hnedej ryže.

Nebezpečenstvá konzumácie nadmerného množstva proteínu

Keď si budete jedlo kompenzovať balenými produktami, môžete veľmi rýchlo presiahnuť vašu dennú potrebu proteínu. To vás dostáva do rizika zníženej funkcie obličiek, ak ste mali predtým problémy s obličkami. Podľa Medline Plus nadmerné množstvo proteínu môže tiež prispievať k rôznym problémom s pečeňou ako pečeňová encefalopatia, ktorá znižuje schopnosť pečene transformovať amoniak uvoľnený ako vedľajší produkt pri trávení bielkoviny na neškodnú látku. Keď obličky a pečeň nemôžu plynule pracovať, prispieva to k ešte väčšej toxicite v tele a následne k väčšej chorobe.

Nadmerné množstvo proteínu, najmä keď toto množstvo zahŕňa živočíšny proteín a proteín z mliečnych výrobkov, je tiež extrémne prekysľujúce a prispieva k starnutiu tela. To je to, čomu ľudia stále nechápu... nemusíte sa prejedať žiadnou makroživinou, aby ste vyzerali dobre! V skutočnosti to má celkom škodlivý účinok. Množstvo ľudí vyzerá staršie na svoj vek a nemusí to tak byť. Rovnováha je kľúčom. A môžete to mnohokrát zvrátiť, ak zmeníte svoju stravu. Mnohým ľuďom sa pokožka a telo stali hladkými a zdravými. Metabolizovanie živočíšnych produktov vytvára prekyslenie a v snahe neutralizovať sa telo začína brať zlúčeniny vápnika z kostí. A na osteoporóze nie je nič sexy a silné. Iné možné  komplikácie pri vysoko proteínovej strave zahŕňajú: zápchu, zápach z úst, bolesti hlavy, srdcové arytmie, atď.

Ak jete vyváženú celistvú stravu, nie je žiadna potreba podľahnúť marketingovému humbuku okolo vysokoproteínových potravín, hlavne pokiaľ proteín pochádza zo spracovanej vysoko rafinovanej sóje alebo z mliečnych výrobkov a je dodávaný prostredníctvom spracovaných potravín. Prestaňte jesť tento odpad! Všetky tieto veci idú proti vašej kráse a budete kvôli nim menej žiariť a cítiť sa horšie ako kedykoľvek predtým. Aby ste mali silné nádherné vytónované telo, ktoré starne pomaly a pekne, nepotrebujete konzumovať balené výrobky s pridaným proteínom. Práve naopak!

Niektorými z potravín pre krásu, ktoré obsahujú značné množstvo proteínu, sú:

  • surové oriešky a semienka vrátane mandlí, para orechov, chia semienok, vlašských orechov, slnečnicových semienok a sezamu
  • chlorellaspirulina (dobré pre športovcov!)
  • strukoviny (fazuľa, hrach, šošovica, cícer, bôb)
  • brokolica (11,2 gramu na 100 kalórií)
  • rímsky šalát (11,6 gramu na 100 kalórií)

Semienka, orechy, riasy a zelenina sú bohatými zdrojmi bielkovín.

Neuverte podvodu, nechajte tie kyselinotvorné produkty na poličke a užívajte si vynikajúcu stravu z naozajstného jedla, ktorá je naplnená presne tou správnou dávkou proteínu, ktorú pre nás príroda zamýšľala.

Tip Vitariána

Ak chcete proteínový prášok, nemusíte do seba sypať srvátku a iné škodlivé látky. Existujú už aj veľmi kvalitné rastlinné proteíny v surovej kvalite, ktoré sú navyše aj chutné! Napríklad z ryže, konopného semienka alebo z kombinácie ryže, hrachu a konope vo vynikajúcej čokoládovej a vanilkovej príchuti, alebo natural bez príchute.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

kimberlysnyder.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 491