Jednoduché náhrady za nezdravé šalátové ingrediencie

Aby šalát bol naozaj zdravý (a chutný)

Šaláty sú plné živín, životne dôležitých vitamínov, minerálov, enzýmov a vlákniny. Ale nie všetky šaláty sú rovnaké. To, že sa jedlo volá „šalát“ neznamená, že je to zdravé. Všetko závisí od surovín, ktoré do šalátu dáme. K nezdravým prísadám patrí napríklad smotana a dressingy, klasické zavárané ovocie k jedlu sa vôbec za zdravé nepočíta.

Jednoduché náhrady za nezdravé šalátové ingrediencie

Náhrady za nezdravé prísady

Väčšina šalátov sa zakladá na čerstvom ovocí a zelenine, ale s niektorými nezdravými prísadami sa nám rýchlo môžu ich zdravotné prínosy vymknúť spod kontroly.

Opekaný chlieb alebo toasty

Opekaný chlieb alebo toasty sú spracované potraviny. Zvyčajne sa vyrábajú z pšenice, ktorá obsahuje lepok a s pridaním rafinovaných olejov. Veľa z nich obsahuje aj umelé farbivá a dochucovadlá, ako aj soľ, mliečne výrobky, sirupy, atď.

Hľadáte niečo chrumkavé do šalátu? Vyskúšajte namiesto toho pár lyžíc surových mandlí alebo si do vášho šalátu nalámte bezlepkové krekry alebo kelové čipsy.

Ak hľadáte niečo chrumkavé do šalátu, môžete použiť napríklad surové mandle, alebo semienkové krekry.

Majonéza

Klasická majonéza obsahuje vajcia, olej (často sójový), soľ, ocot, umelé dochucovadlá a zvyčajne nejaké sladidlo, ako kukuričný sirup s vysokým obsahom fruktózy. Väčšina sóje je geneticky modifikovaná a geneticky modifikované potraviny môžu spôsobovať reálnu hrozbu pre ľudstvo. Majonéza je čistý nezdravý tuk, ktorý vaše telo mení na to isté. A to nechceme.

Šaláty ako vlašský alebo zemiakový šalát často obsahujú majonézu (a veľa majonézy) ako dressing a veľa ďalších šalátových dressingov je na majonéze založených.

Namiesto toho skúste na vrch vášho šalátu použiť trochu extra panenského olivového oleja, surového jablčného octu a nakrájané čerstvé byliny.

Ak hľadáte krémovú šalátovú polevu, skúste dať avokádo, citrónovú šťavu, vodu a bylinky do mixéra, alebo vyskúšajte jednoduchý tahini-citrónový dressing.

Ako krémový zdravý a vegánsky šalátový dressing môžete použiť trochu sezamovej pasty tahini s citrónovou šťavou a cesnakom. Inou variantou je avokádo, orieškové pasty, alebo dressing z olivového oleja a byliniek.

Syr

Syr je vysoko nasýtený tuk, soľ a kalórie. Väčšina syrov sa vyrába z mliečnych výrobkov. Jedným z najväčších problémov s kravským mliekom a výrobkami z neho sa spája s hlavnou bielkovinou, ktorá sa v nich nachádza: s kazeínom. V Čínskej štúdii vedec T. Coli Campbell Ph.D. prišiel na to, že regulovanie príjmu kazeínu tým, že významne obmedzíme príjem mliečnych výrobkov, alebo ich úplne vylúčime, slúži ako prevencia rakoviny. Kazeín je tiež pre ľudský organizmus notoricky náročný na trávenie. Veľa ľudí je citlivých aj na cukry nachádzajúce sa v mlieku a syroch (napríklad laktózu).

Ak sa rozhodujete pre lepšiu alternatívu v rámci mlieka, môžete skúsiť vymeniť kravské mliečne výrobky za malé množstvo kozieho syra. Ale výbornú syrovú príchuť získate aj posypaním šalátu lahôdkovým droždím.

Mäso – slanina, šunka, atď.

Mäso pridáva šalátom veľa tuku a kalórií. Podobne spracované druhy mäsa, ako je slanina a šunka, pridávajú jedlu chemikálie, cukor a veľa soli. Pridanie trošky slaniny do šalátu je najrýchlejším spôsobom, ako spraviť šalát nezdravým. A okrem toho, mäso pridáva tomuto ľahkému jedlo „ťažkosť“.

Mäso v šalátoch sa dá nahradiť restovanými shitake hubami, tempehom, alebo semienkami.

Ak máte radi slanú, údenú/mastnú chuť, ktorú získate zo slaniny, vyskúšajte si namiesto toho pridať do šalátu restované shitake huby, alebo šalát posypať vločkami z rias dulse. Ak chcete, aby váš šalát bol objemnejší alebo sýtejší, skúste si pridať semienka, alebo orieškovú pastu. Raz za čas si dokonca môžete pridať aj zeleninovú fašírku.

Smotana alebo šľahačka na ovocné šaláty

Šľahačka je vysoko spracovaná umelá potravina, ktorá sa vyrába z prísad ako sú hydrogenovaný olej, vysoko fruktózový sirup, umelé príchute a iné chemické látky. Šľahačkový krém sa vyrába z kravských mliečnych výrobkov, ktoré nie sú ani zdravé a majú množstvo nasýtených tukov a kalórií, čím menia ovocný šalát na nočnú moru s vysokým obsahom tuku.

Namiesto toho ovocný šalát pokvapkajte citrónovou šťavou. Ak naozaj chcete niečo krémové, môžete si šľahačku vyrobiť z plnotučného kokosového mlieka: dajte ho na noc do chladničky, vylejte z neho tekutinu, vyberte stuhnutú hmotu do misky a vyšľahajte ju, kým nie je kokosový krém ľahký a nadýchaný.

Šľahačku v ovocných šalátoch buď vynechajte, alebo ju nahraďte kokosovou smotanou, alebo kokosovým mliekom, ktoré sa dá aj rovnako vyšľahať.

Šaláty vylepšíte tým, ak do nich budete pridávať čerstvé organické suroviny. Chuťový a nutričný rozdiel medzi nimi a zeleninou a ovocím z obchodu je obrovský. 

Tip Vitariána

Svoje šaláty môžete spestriť napríklad pridaním kučeravého kelu, veľkú výživovú hodnotu im pridajú aj klíčky a divo rastúce rastliny. Pre chrumkavosť a zaujímavú príchuť môžete pridať lahôdkové droždie, riasy dulse, tekvicové, ľanové, alebo chia semienka, fenikel, kmín. Ako šalátový dressing môžete použiť jablčný ocot s citrónovou šťavou a lahôdkovým droždím, rozmačkané avokádo s citrónom, bylinkami a cesnakom (aj medvedím) alebo limetkovú šťavu.

Zdravé šaláty môžete doplniť avokádom, ktoré môže nahradiť dressing alebo maslo, a pre chrumkavosť pridať mandľové lupienky.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

kimberlysnyder.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 67