Cítite sa tak, ako sa stravujete

Ako môžu niektoré potraviny ovplyvniť vašu náladu?

Cítite sa podráždene alebo trochu na dne? Môže to byť jedlom, ktoré jete! Spojenie medzi potravou a náladou bolo predmetom nedávneho výskumu a veľa odborníkov teraz uznáva, že niektoré potraviny náladu silno ovplyvňujú.

Cítite sa tak, ako sa stravujete

Je to logické. Jedlo má určité chemické vlastnosti, vitamíny a minerály. Nedávny výskum ukázal, že živiny v potravinách sú prekurzormi neurotransmiterov. V závislosti od potravín, ktoré jedávate, si môžete vyvinúť určitý stupeň týchto neurotransmiterov, ktoré značne ovplyvňujú vašu náladu. Tajomstvo však leží v poznaní, ktoré potraviny majú celkový pozitívny efekt na náladu a ktoré majú negatívne účinky.

Potraviny znižujúce náladu

Najskôr sa pozrime na potraviny, ktoré vašu náladu ovplyvňujú negatívne:

Sója

Potraviny, ktoré obsahujú prirodzene sa vyskytujúce látky nazývané goitrogény, majú negatívny vplyv na štítnu žľazu. To vedie okrem iného k vyčerpaniu a k podráždenosti. Produkty vyrobené zo sóje obsahujú goitrogény, ktoré bránia funkcii štítnej žľazy a môžu silno ovplyvňovať náladu.

Alternatívy: pite orieškové mlieka, ako je napríklad mandľové mlieko, a vyhľadajte si iné rastlinné zdroje bielkovín, ako sú oriešky, strukoviny, alebo zrná, ako je quinoa.

Produkty vyrobené zo sóje obsahujú goitrogény, ktoré bránia funkcii štítnej žľazy a môžu veľmi negatívne pôsobiť na náladu.

Fermentované sójové produkty, ako je tempeh a miso, sú akceptovateľné, pretože proces fermentácie zničí niektoré zlé vlastnosti sóje.

Diétne sýtené nápoje

Ľudia si volia diétnu sódu, pretože veria, že je zdravšia. Sýtené diétne nápoje sú však preplnené chemikáliami, vrátane umelých sladidiel. Veľa ľudí, ktorí konzumujú diétnu sódu, podľahlo množstvu zdravotných problémov, ako sú bolesti hlavy a kolísanie nálad.

Alternatívy: pite čerstvú vodu s citrónovou šťavou.

Cukor

Môže sa zdať, že konzumácia cukru v akejkoľvek jeho podobe (vrátane agávového alebo kukuričného sirupu) poskytuje prirodzene povzbudzujúcu energiu. Pravdou je, že vedie k zvýšenej hladine glukózy v krvi. Keď hladina glukózy v krvi stúpne, vaše telo uvoľní inzulín, aby ju vrátil na bezpečnú úroveň. Keď sa hladina glukózy znormalizuje, môžete pocítiť pokles energie s nasledovnými zmenami nálady.

konzumácia cukru v akejkoľvek jeho podobe (vrátane agávového alebo kukuričného sirupu) poskytuje prirodzene povzbudzujúcu energiu. Pravdou je, že spôsobuje veľké kolísanie nálad.

Alternatívy: vyskúšajte prírodné sladidlá, ako stévia alebo xylitol.

Káva

Šálka kávy sa zdá byť veľmi povzbudzujúca a veľa ľudí sa na začiatku svojho dňa spolieha na posilnenie kofeínovými nápojmi. Kofeín však pôsobí na adrenalínové centrá v mozgu a môže spúšťať pocit úzkosti. S tým môže prísť aj popudlivosť a kolísanie nálady.

Alternatívy: začnite deň so zeleným smoothie. Dodá vám to energiu bez negatívneho vplyvu na vašu náladu.

Káva vás síce na chvíľku povzbudí, no potom nálada aj rýchlo klesne. Ak by ste si ňu chceli zvyšovať náladu pravidelne, potrebovali by ste jej stále viac a viac.

Potraviny, po ktorých sa budete cítiť dobre

Tak, ako niektoré potraviny ovplyvňujú náladu negatívne, iné vám ju môžu pomôcť zdvihnúť a môžete sa po nich cítiť úžasne.

Zelené smoothies

To, ako začínate svoj deň, je veľmi podstatné a môže to pôsobiť veľmi rozdielne. Veľa ľudí zastáva názor, že „raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa“, čo podľa nich znamená, že musia byť veľké a kalorické. Lenže ťažké proteínové raňajky z vás spravia lenivého človeka. Môžu vás fyzicky a psychicky zaťažiť na celý deň. Vynechanie raňajok pravdepodobne vedie k problémom s krvným cukrom a tiež to mení náladu. Smoothies sú ideálnou raňajkovou voľbou, pretože sú ľahké a dodajú vám obrovskú dávku energie, ktorá vás nezaťaží.

Smoothies sú ideálnou raňajkovou voľbou, pretože sú ľahké a dodajú vám obrovskú dávku energie, ktorá vás nezaťaží.

Potraviny s vysokým obsahom folátov

Foláty sú zlúčeniny kyseliny listovej. Ich nedostatok sa spája s depresiou, pretože môže v mozgu znižovať hladinu serotonínu. Konzumácia potravín bohatých na vitamíny skupiny B môže zlepšiť vašu náladu.

Vyskúšajte: tmavozelenú listovú zeleninu ako špenát a strukoviny ako šošovica a červená fazuľa.

Potraviny s vysokým obsahom selénu

Nedostatok selénu vedie k podráždenosti, depresii a problémom so štítnou žľazou. Konzumácia jedál s vysokým obsahom selénu môže funkciu štítnej žľazi podporiť a posilniť náladu, ale nemusíte to preháňať. Vaše telo nepotrebuje príliš veľa selénu a mali by ste byť schopní získať primerané množstvo z potravinových zdrojov.

Vyskúšajte: para orechy, šampiňóny.

Nedostatok selénu spôsobuje podráždenosť a depresiu. Doplňte si ho para orechmi a šampiňónmi.

Potraviny obsahujúce omega-3 mastné kyseliny

Mozog potrebuje fungovať správne. Nanešťastie si ľudia bežne myslia, že všetky tuky sú zlé, a preto trpia nedostatkom živín potrebných pre správne fungovanie mozgu. Síce pre dobrú náladu nepotrebujeme veľa tukov, ale nejaké – zdravé – potrebujeme.

Štúdia z roku 2006 z University of Pittsburgh ukázala, že ľudia s nízkou hladinou polynenasýtených omega-3 mastných kyselín mali zvýšenú pravdepodobnosť miernej depresie a zlých nálad. Konzumácia potravín s vysokým obsahom tohto cenného tuku môže zlepšiť náladu.

Konzumácia potravín s vysokým obsahom omega-3 mastných kyselín môže zlepšiť náladu.

Vyskúšajte: ľanové semienka, vlašské orechy, chia semienka

Potraviny bohaté na vitamín D

Vitamín D pochádza hlavne zo slnečného žiarenia. V severnom podnebnom pásme a cez zimu trpí nedostatkom vitamínu D veľa ľudí. To môže viesť k problémom s náladou. Preto veľa odborníkov odporúča jeho dopĺňanie alebo konzumáciu potravín, ktoré obsahujú veľa tejto živiny hlavne cez zimu.

Vyskúšajte: huby shitake a šampiňóny.

Zložené sacharidy

Konzumácia nerafinovaných sacharidov môže zvýšiť hladinu serotonínu v mozgu, ktorý môže zdvihnúť náladu. Trik je nájsť tie sacharidy, ktoré sú minimálne spracované a nevedú k prudkým výkyvom hladiny cukru v krvi.

Ak si chcete udržať dobrú náladu, spomedzi sacharidov si vyberajte tie najmenej spracované a bezlepkové: pšeno, ovos, quinou alebo pohánku.

Vyskúšajte: quinou, pšeno, ovsené vločky alebo krúpy, hnedú ryžu.

Potraviny s vysokým obsahom horčíka

Ľudia často trpia nedostatkom horčíka alebo majú nerovnováhu vápnika a horčíka. Tento minerál má mierne uvoľňujúci účinok na svaly, čo môže pomôcť znížiť stres a zlepšiť náladu.

Vyskúšajte: artičoky, mandle, repové listy a červenú fazuľu.

Potraviny s vysokým obsahom železa

Ak v krvi nemáte dostatok železa, môžete sa cítiť vyčerpane, podráždene a mať depresiu. Strava bohatá na železo zaistí, že vaše červené krvinky budú mať dostatok kyslíka a udržia vám dobrú náladu.

Vyskúšajte: tekvicové semienka, strukoviny, morské riasy.

Medzi potraviny, ktoré zvyšujú náladu, patria aj strukoviny, pretože obsahujú železo.

Nenechajte si pokaziť náladu jedlom. Keď začnete jedávať zdravú nespracovanú stravu, ktorá obsahuje živiny potrebné pre vaše telo, rýchlo si všimnete, že sa cítite lepšie nielen po fyzickej stránke, ale že vaša nálada je omnoho pozitívnejšia, ako kedykoľvek predtým.

Tip Vitariána

Surová strava je veľmi ľahká, nezaťaží telo, a tak vám nestiahne vašu náladu a energiu. Pozitívne vás nabije ovocie, divoké zelené buriny, listová zelenina a rýchlo vám zvýši náladu napríklad surové kakao.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

kimberlysnyder.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 95