Arginín

Semiesenciálna aminokyselina, v ktorých potravinách sa nachádza?

Arginín je aminokyselina potrebná na výrobu bielkovín. Získavame ho aj stravou, v rastlinnej strave sa nachádza vo väčšom množstve ako v živočíšnej.

Arginín

Arginín býva v klasickej strave doplnený červeným mäsom, hydinou, rybami a mliečnymi výrobkami. Nachádza sa aj v rastlinnej potrave, a to dokonca vo väčšom množstve. Viac ako v živočíšnych výrobkoch sa nachádza napríklad v sóji, tekvicových semienkach, sezame, arašidoch, vlašských orechoch, sladkej paprike a v spiruline. Veľké množstvo l-arginínu nájdeme aj v obilninách ako quinoa, ovos, pšenica, ryža, a vo výrobkoch z nich.

Na čo potrebujeme l-arginín?

  • Každý z nás potrebuje l-arginín pre zdravé srdce a dobrý stav ciev.
  • Starší ľudia potrebujú l-arginín, pretože pomáha udržať ich mentálne schopnosti, ktoré sa môžu znižovať vekom.
  • Muži ho potrebujú preto, že lieči mužskú neplodnosť a impotenciu.
  • Športovcom pomáha zlepšovať fyzický výkon.
  • Keďže zlepšuje prietok krvi, pomáha aj pri cukrovke a migrénach.
  • Ženám v tehotenstve pomáha znižovať krvný tlak.
  • Predčasne narodeným deťom pomáha s trávením proti zápalu tráviaceho traktu.
  • Podporuje imunitný systém a zaberá proti chrípke.
  • L-arginín ovplyvňuje aj zlyhanie srdca, bolesť hrudníku, vysoký krvný tlak a ischemickú chorobu srdca, vplýva aj na opakované bolesti v nohách, ktoré vznikajú zo zablokovania tepien (občasné krívanie). Zlepšuje funkciu obličiek po transplantácií.

Ako funguje?

L-arginín sa v tele premieňa na oxid dusnatý. Oxid dusnatý zlepšuje prietok krvi, pretože umožňuje cievam rozšíriť sa. L-arginín tiež stimuluje uvoľňovanie rastového hormónu, inzulínu a iných látok.

Ľudia často dopĺňajú l-arginín potravinovými doplnkami. Nie je to však potrebné, pretože l-arginín sa v potrave nachádza hojne, treba len vedieť, kde ho hľadať. Síce nie je jednoduché sledovať presne jeho príjem v strave, pretože obsah aminokyselín sa na potraviny nepíše, ale aby ste získali dostatok l-arginínu, odporúča sa sledovať prísun bielkovín, pre ženy je to 46 gramov denne a pre mužov 56 gramov denne.

L-Arginín infografika

Všimli ste si, že l-arginín sa nachádza v oveľa väčšom množstve vo vlašských orechoch, arašidoch, tekvicových semienkach a píniových orieškoch v porovnaní so živočíšnymi zdrojmi?

Tip Vitariána

Surová l-arginínová nátierka
Potrebujeme:
½ šálky pohánky
¼ šálky tekvicových semienok
Strúčik cesnaku
Kvalitná sójová omáčka

Príprava:
Pohánku s tekvicovými semienkami na noc namočíme. Pridáme cesnak a pár kvapiek sójovej omáčky a rozmixujeme.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.webmd.com
www.livestrong.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 150