Zelené „chytré“ drogy - Nootropiká

Recepty, ako vylepšiť výkon mozgu pomocou bylinkových nápojov.

Pamäť je dôležitá súčasť osobnosti človeka a rovnako aj zabúdanie, ktoré je v rámci udržania zdravej psychickej regulácie vlastne nevyhnutné. Mnoho ľudí sa sťažuje na zlú pamäť, ale iba málo na nízku inteligenciu, oboje však spolu súvisí. V súčasnosti sa kladie dôraz na vysoký výkon počas pracovnej doby, nielen fyzický, ale najmä mentálny. Tu sa často spoliehame na povzbudivé účinky kávy, prípadne energetických nápojov. 

Zelené „chytré“ drogy - Nootropiká

Iná káva

Existuje omnoho zdravšia alternatíva, ako pomôcť mozgu zmobilizovať svoje rezervy a tiež spôsob, ako sa rýchlejšie zotaviť a pripraviť na ďalší náročný pracovný deň. Ide o mixované nápoje s prídavkom byliniek:

Bakopa

Bakopa (brahmi), klinické štúdie naznačujú zlepšenie kognitívnych funkcií u ľudí, rastlina má nootropický účinok. 

Gotukola

Gotukola (pupočník ázijský) je posilňovač pamäte a tonizujúci prostriedok pre celkovú regeneráciu organizmu.

Ginkgo biloba
Ginkgo biloba sa používa na rozširovanie ciev, zlepšenie cirkulácie krvi a jej okysličovania. Využíva sa aj pri astme, nedostatočnom mozgovom prekrvení a gangrénach.

Matcha
Matcha - japonský práškový zelený čaj, obsahuje až 5x viac L-theanínnu než bežný zelený čaj, čím preukázateľne znižuje stres a vyvoláva silnú psychoaktiváciu mozgu, vzpruží a zároveň zníži napätie, na rozdiel od kávy, ktorá pri vyššej dávke zanecháva nervozitu.

Oregano

Oregano (v češtine - dobromysl) je užitočné aj pri poruchách nervovej sústavy, najmä pri nespavosti, epilepsii a precitlivelosti. 

Rozmarín

Rozmarín zvyšuje krvný tlak, upokojuje a odstraňuje nervové vyčerpanie, podporuje prekrvenie a zlepšuje krvný obeh, chráni mozog pred voľnými radikálmi, znižujúc riziko mozgovej príhody a neurodegeneratívnych ochorení, zlepšuje pamäť, koncentráciu a tiež uvoľňuje svalové napätie. Vo väčších dávkach je však rozmarín jedovatý a škodí najmä tehotným ženám !

Pre povzbudenie detí sa hodí:

Zelený čaj

Zelený čaj  má na vás podstatne silnejší účinok ako káva. Má viac kofeínu a lepšie povzbudí i vašu myseľ.

Materina dúška

Vňať materinej dúšky  mierni kŕče hladkých svalov, upokojuje, pôsobí proti nespavosti, bolesti hlavy, proti závratom, pri nervových slabostiach, proti nadúvaniu, pri kolikách zažívacích orgánov, proti preháňaniu a pri nechuti do jedla.

Vres

Kvet vresu - mierne sedatívum.

Pre trémistov a na relax odporúčame:

Medovka

Vňať medovky účinne upokojuje, podporuje príjemný spánok a spôsobuje dobré zažívanie.

Mäta

Vňať mäty piepornej má priaznivý vplyv na trávenie, podporuje vylučovanie žalúdočných štiav a žlče, pomáha pri nadúvaní.

Ľubovník bodkovaný

Kvet ľubovníka bodkovaného podporuje dobrý a kľudný spánok, zmierňuje pocit úzkosti a napätia. 

Aníz

Semená anízu priaznivo pôsobia pri plynatosti, črevných a žalúdočných potiažach.

Najlepšie sú čerstvé rastlinky, ale môžme použiť aj sušené. Tieto zelené poklady vhodne miešame do svojich smoothies, pre silnejší účinok, spolu s orieškami, kurkumou, čučoriedkami a kakaom. Dávkovanie byliniek je podobné, ako pri aromatických koreninách a čajoch, opatrne, podľa chuti. Vyššie dávky sa neodporúčajú.

Pripravte si thajský osviežujúci nápoj: Bai bua bok (gotu kola) modifikáciou tohoto

  • Do mixéra dáme 230 ml vody,
  • očistené stonky s listami gotu koly (za hrsť) a
  • dve lyžice brezového cukru (xylitol). 
  • Rozmixujeme do hladka a nápoj podávame s kockami ľadu.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

internet
Anne McIntyrová: Rady babky korenárky

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 94