Tučné baktérie

Môžu za obezitu baktérie?

Aj komerčná medicína vie, že zdravie začína (alebo končí?) v našich črevách. Presilovka patogénnych baktérií položí vašu imunitu na lopatky. Od črevných baktérií dokonca závisí aj to, či budete priberať alebo chudnúť. 

Tučné baktérie

Obezita ide ruka v ruke s kardiovaskulárnymi chorobami, cukrovkou, a čo je najhoršie, je hlavnou príčinou predčasných úmrtí vo vyspelých krajinách. Žiaľ, platí to aj pre nás, Slovákov. Môžu za ňu zlé stravovacie návyky, ale kľúčovým hráčom pri trávení a vstrebávaní tukov je aj črevná mikroflóra.

Podľa vedcov z Washingtonovej univerzity sú baktérie v črevách obéznych ľudí pri získavaní kalórií z potravy výkonnejšie, než baktérie v štíhlych telách. Z rovnakého množstva potravín sa v prípade obéznych ľudí vstrebe viac živín, ktoré sa uložia aj do tukových zásob. „Nie všetci, ktorí si sadnú k miske cereálií, absorbujú rovnaké množstvo kalórií,“ uviedol šéf vedeckého tímu, profesor Jeffrey Gordon.


Obézne myši mali viac baktérií kmeňa Firmicutes, než ich „šlang“ kamaráti.

Stačí ich vymeniť?

V našich črevách dominujú dve skupiny baktérií – Bacteroidetes a Firmicutes. Pokus na myšiach dokázal, že obézne zvieratká majú viac baktérií kmeňa Firmicutes, než ich „šlang“ kamaráti. Tí, naopak, mali viac baktérií kmeňa Bacteroidetes. Myši s prevahou Firmicutes priberali dvakrát rýchlejšie, než myši s normálnou črevnou mikroflórou. Tučné zvieratká dokázali z rovnakej potravy získať viac kalórií a uložiť ich vo forme nadbytočného telesného tuku. Keď vedci preniesli črevné baktérie tučných myší do útrob chudých, vyziabliny začali rýchlo priberať.

Platí to aj pre ľudí. Obéznym, ktorí schudnú, sa rozrastie kolónia baktérií Bacteroidetes, zatiaľ čo skupina Firmicutes sa zmenší. Záhada obezity a podvýživy vyriešená? Stačí vymeniť baktérie a kilá pôjdu dolu alebo naopak, hore? Netešte sa predčasne. Nikto ešte nevie, ako by mohli na tieto zmeny zareagovať iné mechanizmy, ktoré regulujú našu hmotnosť.

Baktérie a chudnutie

Ďalšia klinická štúdia dokázala, že na chudnutí žien sa podieľa aj kmeň priateľských baktérií Lactobacillus rhamnosus. Skúmané dobrovoľníčky počas prvých 12 týždňov jedli menej jedla. Tie, čo každý deň užívali probiotiká s Lactobacillus rhamnosus, schudli oveľa viac. Počas ďalších 12 týždňov sa obidve skupiny opäť stravovali ako zvyčajne. Ženy, ktoré užívali lactobacily, chudli ďalej, a ostatné, naopak, priberali.

Chudnutie žien ovplyvňujú laktobacily.

Črevné baktérie dokonca ovplyvňujú chuť na jedlo. Ako? Po potravinách, na ktoré máte chuť, v skutočnosti túžia vaše baktérie v hrubom čreve. Pretože od nich závisí ich prežitie. Napríklad mikróby, ktoré majú radi cukor, signalizujú mozgu: Jedz viac sladkostí.

Baktérie a potrava

Črevné baktérie ovpyvňujú vaše telesné zdravie, o tom nikto nepochybuje. Všetky tromfy však máte v rukách vy, pretože črevná mikroflóra odráža to, čo konzumujete. Science News nedávno zverejnil článok o tom, ako stravovanie ovplyňuje pomer baktérií. Obyvatelia afrického štátu Malawi a Guahibo v južnej Venezuele majú podobné zloženie črevných baktérií, napriek tomu, že žijú na rôznych kontinentoch.

Na rozdiel od nich, črevná mikroflóra Američanov je úplne iná. A môže za to konzumácia mäsa. Stravu obyvateľov Malawi a Guahibo tvorí najmä kukurica, jedlá yuca a občasný kúsok mäsa. Američania jedia veľké množstvo mäsa, tiež oveľa viac chleba, zemiakov, cestovín, mlieka a mliečnych výrobkov. Ak by výrazne upravili stravovanie, zmeny v črevnej mikroflóre by boli viditeľné už po prvom dni. Na úpravu stravovania teda nikdy nie je neskoro. Je to jedna z najdôležitejších vecí, ktorú môžete urobiť pre to, aby ste sa cítili zdravšie a vitálnejšie.

Kto z koho?

Patogénne aj prospešné baktérie v tele človeka neustále súťažia o obsadenie akéhokoľvek voľného miesta v črevnej sliznici. Aby sa probiotiká rozmnožovali, musíte ich každý deň nakŕmiť. Čím? Prebiotikami, nestráviteľnou vlákninou. Nájdete ich v ovocí a zelenine. Účinné a zdraviu prospešné sú len v surovej forme. Naopak, ak jete spracované, pasterizované alebo sterilizované potraviny, bakteriálna nerovnováha vo vašom tráviacom trakte sa neustále prehlbuje. Na zozname nepriateľov je aj rafinovaný cukor, ktorý podporuje rast kvasiniek a plesní. Črevnú mikroflóru ďalej ovplyvňuje vek, prostredie, v ktorom žijete, stres a rôzne choroby. Prospešné baktérie zabíjajú antibiotiká (aj mäso, ktoré ich obsahuje), chlórovaná voda, aj antibakteriálne čistiace prostriedky.

Surovou stravou a zdravým množstvom tradične fermentovaných (kvasených) potravín si zamiesite na správny pomer baktérií vo vašich črevách. Fermentované potraviny pôsobia ako prírodné hnojivo, ktoré podporuje rast zdravých baktérií v tráviacom trakte. Zároveň sú jedným z najlepších chelátorov (látky, ktoré na seba viažu kovy) a detoxikantov, ktoré dokážu vaše telo zbaviť toxínov, vrátane ťažkých kovov a pesticídov.

Pickles vás zásobia potrebnými probiotikami.

Tip Vitariána

Medzi zdravé fermentované potraviny plné probiotík patria kyslá kapusta, uhorky a iná zelenina (pickles). Samozrejme, treba mať overený zdroj alebo si ich vyrobiť doma. Vďaka kvasenej zelenine si:

  • zlepšíte trávenie
  • zvýšite imunitu
  • zbavíte sa patogénnych baktérií
  • zvýšite príjem vitamínov

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 109