Soľ

Ako ovplyvňuje váhu a krvný tlak

Nespôsobuje stratu, ani nárast tuku. Nemá žiadne kalórie. Jej vysoká konzumácia však spôsobuje dočasné priberanie, pretože soľ v tele zadržiava vodu.

Soľ

Naopak, nízka konzumácia soli spôsobuje dočasné chudnutie, pretože telo vodu vylučuje.

Je zaujímavé, že veľa diét, pri ktorých sa rýchlo chudne, je postavených na potrave s nízkym alebo žiadnym obsahom soli. Schudnete väčšinu vody, ale akonáhle si dáte potraviny obsahujúce soľ, znovu stratenú váhu nadobudnete.

Z úvodu sa môže zdať, že soľ nemá veľký vplyv na dlhodobé chudnutie. Avšak v skutočnosti strava s vysokým obsahom soli ovplyvní nielen váš krvný tlak, ale väčšinou sa spája aj s priberaním.

Dôvodom je, že vysoký obsah soli vo vašej strave obvykle pochádza z kalorickej, spracovanej a na vlákninu chudobnej stravy, akú môžete nájsť vo fast foodoch a na poličkách supermarketov. Ak máte dodržiavať diétu s nízkym obsahom soli, bude pravdepodobne pozostávať z nízko kalorických zdravších jedál spojených so stratou hmotnosti.

Soľ verzus sodík

Na zvýraznenie chuti jedla zvyčajne pridávame počas varenia alebo pri stole kuchynskú soľ (chlorid sodný). Výrobcovia ju pridávajú vo veľkých množstvách, aby spracovaným potravinám vrátili chuť a zakonzervovali ich. Keď sa však pozrieme na nutričný obsah potraviny, vidíme tam sodík.

Hoci tieto termíny sa často zamieňajú, soľ a sodík nie sú to isté. Sodík, ktorý sa prirodzene nachádza vo väčšine potravín, tvorí približne 40 % kuchynskej soli. Preto keď do jedla pridávame soľ, obsah sodíka sa zvýši približne o 40 % z množstva pridanej soli.

Prečo soľ zadržiava vodu

Naše telá závisia na elektrolytoch, hlavne na sodíku a draslíku, ktoré vykonávajú elektrické impulzy riadiace naše telesné funkcie. K tomu, aby naše telo fungovalo správne je dôležité, aby koncentrácia elektrolytov v tele zostávala konštantná.

Vysoká koncentrácia elektrolytov v našej krvi spúšťa pocit smädu, čo nás núti vypiť primerané množstvo vody na navrátenie správnej koncentrácie elektrolytov. To je jeden z dôvodov, prečo bary zadarmo ponúkajú slané občerstvenie ako praclíky a arašidy. Soľ spôsobuje, aby sme dostali smäd a kúpili si ďalšie pitie.

Ak pijeme primerané množstvo vody, naše obličky sú schopné udržať koncentráciu elektrolytov v našej krvi stálu zvyšovaním alebo znižovaním množstva vody, ktorú zadržiavame. Výsledok zadržiavania väčšieho alebo menšieho množstva vody v našom krvnom obehu môže tiež ovplyvniť náš krvný tlak.

Voda sa takisto pohybuje v našom krvnom obehu. Voda má snahu uviesť slanosť do rovnováhy. Po konzumácii väčšej dávky soli je to voda, čo sa cez náš obehový systém dostáva do našej pokožky a dáva nám taký „opuchnutý“ výraz, a je pre nás ťažké dať si dole prstene. Potom, keď konzumujeme menej soli, deje sa ten istý proces na odstránenie prebytočnej vody z tela opačným spôsobom.

Soľ a vysoký krvný tlak

Niektorí ľudia sú „na soľ citliví“, čo znamená, že konzumácia soli im môže zvýšiť krvný tlak. Vysoký krvný tlak alebo hypertenzia je dôležitým rizikovým faktorom infarktu a mŕtvice.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.caloriesperhour.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 81