Riziko predčasného úmrtia

A čo na to ovocie a zelenina?

Predčasné úmrtie a jeho riziko v kontexte výživy závisí od jedla, ktoré jeme. Jednotlivé jedlá toto riziko môžu zvyšovať a iné zasa znižovať. 

Riziko predčasného úmrtia

O tom, že zelenina, či ovocie sú vo všeobecnosti zdravé, hádam už ani netreba hovoriť. Je to také verejné tajomstvo. Ako však ovocie, zelenina a ich rôzne varianty vplývajú na predčasné úmrtie, to už také zrejmé nie je. Samozrejme, riziko predčasného úmrtia je prostredníctvom týchto potravín znižované, ale ako veľmi a koľko porcií na to treba si rozoberieme ďalej. V prvom rade totiž treba povedať, že nie je zelenina ako zelenina, a rovnako tak nie je ovocie ako ovocie. 

Máte radi konzervované? Ak ste si odpovedali áno, určite si nahovárate, že aj to je predsa ovocie, a tak určite musí byť zdravé. Nuž, omyl! Konzervované ovocie zvyšuje riziko predčasného úmrtia, a to až o 17 %. Naopak, napríklad miešané ovocie, miešaná zelenina, strukoviny, či napríklad taký ovocný džús znižujú toto riziko - každý druh svojim spôsobom a iným percentom (konkrétne hľadajte na obrázku).

V tomto prípade je však veľmi dôležité aj to, koľko porcií denne treba na zníženie rizika skonzumovať. Aj tu sa dá riadiť starým dobrým pravidlom, ktoré hovorí čím viac, tým lepšie. Ak nie ste milovníkom ovocia a zeleniny a myslíte si, že aj jedna porcia takéhoto jedla stačí, zdanie môže klamať. Jedna porcia má, prakticky, na zníženie rizika taký istý vplyv, ako aj žiadna porcia. Na druhej strane, predsa len lepšie jedna, než žiadna. Avšak ak svoje denné porcie zvýšite, o to viac znížite riziko predčasného úmrtia. 

  • 1 až 3 porcie denne =  -14 %
  • 3 až 5 porcií denne = -29 %
  • 5 až 7 porcií denne = -36 %
  • 7 a viac porciií denne = -42 %

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Journal Epidemiol Community Health

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 57