RAŇAJKY

Energetické, zdravé a chutné

Snáď ani neexistuje rozporuplnejšie jedlo dňa ako raňajky. Vyplýva to z rôznorodosti názorov naň. Nedopočítali by ste ich na prstoch dvadsiatich rúk.

RAŇAJKY

V rámci vlastného prieskumu raňajkových zvyklostí, práve u jednej desiatky z nich, prekvapenia sa striedali so šokmi, zamyslenia so záujmom, smiech s vráskami na čele a nepochopenie s uznanlivým pokyvkaním hlavy. Spomeňme len zopár:

  • „Cigareta a káva, hlavne tá cigareta musí byť, potom hneď letím na veľkú, a potom už bežím do práce.“ (bez komentára)
  • „Pohár vody, polovica pomaranča.“ (to je všetko?)
  • „Chlorelu v tabletkách, potom multivitamín v tabletkách, aha, ešte multiminerál v tabletkách, a ešte B-komplex, a zavŕšim to bielym rožkom, ktorý si namáčam v horúcom mlieku.“
  • „Nič, a keď prídem do práce, zalejem si polliter zeleného čaju.“
  • „Dojem zvyšky po deťoch, chlieb s nutelou, paradajkou a syrom.“
  • „Hocičo sladké. To sladké musí byť - croissant s džemom, nutelou a velkú bielu kávu s troma lyžičkami cukru.“ (to bude zdolávať Gerlach?)
  • „Zalejem si ovsené müsli a pridám jogurt.“ (konečne, prvá lastovička!)

V prvom rade si musí každý sám povedať, čo vlastne od raňajok očakáva. Snáď sa aspoň väčšina z nás zhodne na tom, že energiu a sýtosť bez záťaže, a vlčieho hladu už po hodine. Aby sme pri ich príprave nestrávili pol dňa. Aby nám chutili. Aby sme sa na ne tešili. Aby boli zdravé.

Podľa biorytmov ľudského tela, žalúdok má vrchol svojej aktivity v čase medzi 7 až 9-tou hodinou ráno. Vhodné je konzumovať ľahšie jedlá, ale energeticky a nutrične zaujímavé. Výborne sa v tom čase spracúvajú sacharidy, jednoduché, či polysacharidy. Telo sa naštartuje na deň dávkou vitamínov, minerálov a mozog započne efektívnu prácu.

Reklama hlási, že nejaké keksy vám dajú energiu na celé dopoludnie - pozrime sa však detailnejšie, čo vlastne obsahujú. Na internete si môžete vyhľadať dokonca štúdie, ktoré sa so spomínanými keksami robili, a ktoré dokazujú, že reklama nezavádza a slogan je namieste. Chýba vám tam nejaké „ale"? Výživový poradca, Vlado Zlatoš, sa s informáciami pohral veľmi podrobne. Píše, že výrobca si na etiketu pridal hviezdičky k sloganu, ktorými dopĺňa: „v rámci vyváženej stravy a zdravého životného štýlu“. Inak povedané, keksy nestačia. Dávno vieme, že sa nepriberá z tukov, ale predovšetkým z nadbytočného množstva sacharidov. Bolo by teda vhodné pridať napr. jogurt, banán, iné ovocie alebo šálku čaju. Zložením keksy skutočne obsahujú sacharidy s postupným uvoľňovaním energie, ale popritom ešte klasické cukry, bielu múku a stužené tuky. Takže samotné nestačia, neposkytujú všetko to, čo od raňajok vyžadujeme. Výhodou doplnených jedál je, že znížia glykemický index raňajok, teda lepšie vyvážia hladinu krvného cukru, aby nevystreľoval do závratných výšok.

Tip vitariána

Vyslovene, spomínané keksy netreba zatracovať, napriek tomu, akceptovateľné sú iba ako tzv. SOS záchrana. Siahnuť by sme po nich mali iba v prípadoch, kedy nie je časová rezerva na kľudné raňajkové posedenie, a sme nútení jesť v pohybe, pri šoférovaní, mimo domova, či po krvných odberoch nalačno.

Raňajky

Ak si máme zvoliť najhodnotnejšie sacharidy, okrem dokonalého ovocia na dobré ráno, uprednostniť by sme mali pohánkové, špaldové, či pšenové vločky, prípadne ich mix. Pre „sladkomilov“, je možné k nim pridať aj čerstvé, či sušené ovocie, med, mlieko, a to nielen kravské. Pre hodnotnú bielkovinu by sme mali zájsť do predajní zdravej výživy a poobzerať sa po sójovom, mandľovom, kokosovom mlieku, či samostatnom proteínovom nápoji. Predáva sa aj bezlaktózové mlieko, kvôli pridanej laktáze je nevtieravo sladšie než obyčajné. „Tukomili“ sa nemusia brániť ranným vajíčkam, ktoré so zeleninou dajú telu vždy dostatok pozitívnej energie. Na druhej strane, živočíšne tuky sú na ráno nepotrebné. Odporcovia vajíčok, pre zmenu, môžu ako náhradu zvoliť tofu - dnes je v ponuke lahôdkové, chilli, bazalkové, s medvedím cesnakom, údené... nech sa páči!

Čerstvá zelenina a ovocie patrí k najlepším alternatívam vyvážených raňajok. Poskytuje žiadané cukry, vlákninu a živiny. Takisto ich však nenechávajte samotné na raňajkovom tanieri, bude im smutno. Napríklad také avokádo je hybridom s vysokou nutričnou hodnotou. Robieva sa  z neho zaujímavá nátierka, pričom si príchuť volíte sami. Najväčší úspech mala cesnaková príchuť. Komu by sa po ránu priečila kvôli zápachu z úst, nech zvolí paradajky, citrón, mrkvu, či bylinky.

Tip vitariána

Urobte si tzv. raw kakaový puding, ktorý sme nazvali POWER PUDING: zmixujte avokádo, banán, chia semienka zaliate a napučené vo vode, prisypte raw kakaový prášok a komu nestačí, prevzdušnite to strúhaným jablkom. Banán patrí k najvďačnejšiemu ovociu pre smoothies, koktejly a sladké kaše. Zložením a priaznivou energetickou hodnotou ho mnohí ani neradia k ovociu. Vedia to aj športovci.

Strukovinové nátierky sú podceňovaným zdrojom bielkovín, vlákniny a minerálnych látok. A na čo nátierku natrieť? Milovníci chleba sa môžu poobzerať po špaldovom chlebíku. Špalda je síce druh pšenice, má však kvalitnejšie zloženie, je bohatá na vitamíny skupiny A, B a E, a množstvo minerálnych látok. Je ľahko stráviteľná a má jemne orieškovú chuť.

Prečo je zaujímavá na ráno? Funguje ako slabučké psychofarmakum prvého stupňa – upokojuje a posiľňuje psychiku, no bez vedľajších účinkov. Dokonca, má ďalšiu zaujímavú vlastnosť – tuk v tele sa pri jej konzumácií ukladá omnoho pomalšie. No čo lepšie si na ráno môžeme priať?

Keď sme už pri tukoch, prisypte si do müsli aj slnečnicové a tekvicové semiačka. Môžete aj, v našich potravinách nedávno objavené, chia semiačka. Okrem minerálov a proteínov Vám dodajú aj omega-3 nenasýtené mastné kyseliny, sú bez akejkoľvek špecifickej chute, dajú sa teda pridať do akéhokoľvek jedla.

Výživová poradkyňa s certifikátom Antónia Mačingová dáva tip na raňajky, ktoré sú nabité vlákninou, vitamínmi a antioxidantmi. Doporučuje ich v rámci detoxikačnej stravy a sú sýte. Obsahujú nastrúhanú mrkvu, jablko a orechy v pomere 1:1:1. Je možné si ďalej pridať, podľa chuti, med, škoricu, hrozienka, a kto uprednostňuje kyslejšiu chuť, tak šťavu z citróna.

Podporte biologické hodiny svojho tela. Zbytočne nezaťažujte, ani neotravujte tráviaci systém a organizmus sa Vám odvďači zvýšenou imunitou.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 462