Odšťavovanie vs. mixovanie

Ktoré z nich je lepšie?

Určite ste aj vy stáli pred otázkou – čo je lepšie – odšťavovanie alebo mixovanie? Ktoré ponúka viac zdravotných výhod? Džúsy aj smoothies sú dva rôzne spôsoby spracovania ovocia a zeleniny, ktoré sprevádzajú mnohé „šťavnaté“ mýty. Urobte si v nich, spolu s nami, poriadok.

Odšťavovanie vs. mixovanie

Odšťavovanie

Odšťavovanie extrahuje vodu a živiny z ovocia a zeleniny a zbaví ich dužiny, teda vlákniny. Bez nej tráviaci systém ľahšie absorbuje živiny. V džúsoch prijmete viac živín, ako pri konzumácii ovocia a zeleniny vcelku. Výhodou je tiež, že sa okamžite dostanú do organizmu a nemajú sa kedy znehodnotiť oxidáciou. Je to podobné, ako keby ste si vstrekli injekciu vitamínov a minerálov priamo do krvného obehu. Čerstvé šťavy oceníte, ak ste majiteľom citlivého tráviaceho systému alebo váš organizmus má problém spracovať vlákninu. Absencia vlákniny, naopak, môže u niektorých ľudí vyvolávať pocit hladu. 

Odšťavovanie zbaví ovocie a zeleninu vlákniny.

Jednotka v detoxe

Čerstvo lisované zeleninové a ovocné šťavy sú súčasťou väčšiny liečivých a detoxikačných programov. Energia, ktorú ušetria pri trávení, organizmus využije pri svojej očiste. Sú bohaté na vitamíny, minerály, fytonutrienty, enzýmy a antioxidanty a obnovujú telo na bunkovej úrovni. Ovocné a zeleninové šťavy vám pomôžu aj pri posilnení imunitného systému, pri chudnutí či v boji s rakovinou. Nezanedbateľný je aj fakt, že v jednom pohári džúsu prijmete toľko ovocia a zeleniny, s akým by ste sa v surovom stave „trápili“ pol dňa.  

! Keďže odšťavovanie odstraňuje vlákninu, vylisovaná šťava sa rýchlo vstrebáva do krvného obehu. Ak odšťavujete len ovocie, ovocné džúsy „vystrelia“ hladinu cukru v krvi nahor. Výsledkom môžu byť zmeny nálad, strata energie, či problémy s pamäťou.  

Mixovanie

Na rozdiel od džúsov, smoothies obsahujú ovocie a zeleninu aj s vlákninou. V procese mixovania sa vláknina naruší a stáva sa stráviteľnejšia. Vláknina, na druhej strane, spomaľuje proces trávenia, čím sa živiny do krvného obehu uvoľňujú rovnomerne a hladina cukru v krvi je ustálená. Okrem toho, že vláknina vám pomôže so zápchou, znižuje riziko cukrovky a srdcovo-cievnych ochorení. Vďaka vláknine vás hustá textúra smoothies aj zasýti. Takto sa môžu stať tekutými raňajkami či obedom. 

Keďže pri mixovaní  používate celé ovocie a zeleninu, spotrebujete ich menej. Môžete použiť aj ovocie, ktoré neobsahuje veľa vody, napríklad banány, avokádo, či papáju. Do smoothies môžete takisto pridať orechy, semená, kocky ľadu, korenie či bylinky. Pri mixovaní sa snažte, aby všetko, čo do mixéra vložíte, bolo ponorené vo vode. Vyhnete sa tým oxidácii pri styku s kyslíkom. 

Pri mixovaní niektorým ľuďom spôsobuje vzduch, ktorý sa dostane do nápoja, nadúvanie. Organizmus potrebuje jeden až dva mesiace na to, aby si zvykol. Začínajte preto pomaly. Nebezpečné sú tieže pesticídy prítomné vláknine. Do mixéra, aj do odšťavovača preto dávajte len organickú, bio zeleninu a ovocie.  

V procese mixovania sa vláknina naruší a stáva sa stráviteľnejšia.

Bodujú listy

Niektoré druhy zeleniny ako paštrnák, petržlen či mrkva sú vhodnejšie na odšťavovanie, pretože smoothies priveľmi zahusťujú a nie sú až také chutné. Kalórie, uhľohydráty a cukor – v tom majú korene zaručene prevahu nad listami. Nutričná prevaha však patrí listovej zelenine. Podiel kalcia v cviklových listoch je napríklad sedemkrát vyšší ako v cvikle a vitamínu A obsahuje dokonca 192-krát viac! Okrem minerálov, vitamínov, enzýmov, chlorofylu a esenciálnych mastných kyselín obsahuje surová listová zelenina aj kyselinu listovú, ktorá je dôležitá v tehotenstve pre zdravý vývoj dieťatka.

Odolná celulóza

Hoci listová zelenina obsahuje viac cenných živín ako akákoľvek iná skupina potravín, sú uložené v bunkách rastlín chránené celulózou. Ak sa majú všetky cenné živiny z buniek dostať, musí sa narušiť bunková stena. To však nie je také jednoduché. A určite to nedokáže ani dôkladné rozžuvanie. Na to, aby ste z listovej zeleniny dostali všetky pozitívne látky, museli by ste ju rozžuť do krémovej konzistencie. Čeľustné svaly novodobého človeka sú však príliš slabé na dôkladné rozžutie tuhej vlákniny. Nehovoriac o tom, že nie každý má kompletný a silný chrup. Čo s tým? Tu nastupuje výkonný mixér.  

!Pri mixovaní sa neodporúča kombinovať ovocie so zeleninou, ktorá obsahuje  veľké množstvo škrobu. Je to preto, že spôsobuje kvasenie a plynatosť. Vyhýbajte sa mrkve, červenej repe, brokolici či cukete. Listová zelenina však nie je škrobovou zeleninou. Je to jediná potravinová skupina, ktorá pomáha tráviť ostatné jedlá stimulovaním sekrécie tráviacich enzýmov. Preto ju môžete kombinovať s akoukoľvek potravinou.  

Odšťavovanie alebo mixovanie?

Na zelené šťavy (trávy, stonky a listy) je najefektívnejší odšťavovač Green Star, zatiaľ čo na ovocie, plodovú zeleninu a bobuľoviny je najlepší Kuvings
Ak predsa len niečo dodať, tak toto:
Jedným z kritérií, či mixovať alebo odšťavovať, sú vlastnosti použitých surovín. 
Tvrdé korene a stonky a niektoré listy je ľahšie „vypiť ako šťavu“. Nie je taká hustá ako smoothie a často aj chutí lepšie, pretože odstránením vlákniny klesne množstvo trpkých, horkých a inak „nepríjemných“ trieslovín.
Naopak, na odšťavovanie veľmi mäkkého ovocia ako sú jahody, zrelé broskyne, a pod. sa odšťavovač vôbec neoplatí. Namiesto šťavy totiž vytvárajú skôr  „pyré“ a veľká časť týchto veľmi chutných plodov zbytočne skončí v odpade. 
 

Nerobte si zásoby

Ešte stále chcete počuť odpoveď na otázku, čo je lepšie? Odšťavovanie alebo mixovanie? Živiny a vláknina v zelených smoothies v kombinácii s džúsmi prospieva zdraviu na denno-dennej báze. Počas choroby dajte prednosť šťavám, pretože menej zaťažujú tráviaci systém a rýchlo sa dostané do krvného obehu. Pri detoxe treba toxické látky dostať z tela von a tie sa viažu na vlákninu, rozpustnú aj nerozpustnú. Každý detox by mal preto byť kombináciou smoothie a štiav. 

Smoothies aj džúsy si nerobte do zásoby, pite ich čerstvé. Po pätnástich minútach totiž svetlo a kyslík zničia veľké množstvo živín. Ak nápoj nemôžete vypiť hneď, uzatvorte ho vo vzduchotesnej nádobe.  

Ak chcete zo štiav a smoothies získať čo najväčší úžitok, investujte do kvalitného odšťavovača a mixéra. Lacné, odstredivé odšťavovače teplom a oxidáciou ničia enzýmy a živiny v ovocí a zelenine. Používajú sa najmä v baroch ponúkajúcich čerstvé šťavy, ale je to ten najnekvalitnejší spôsob odšťavovania. Ovocie a zelenina sa v nich rozomelie, spojí s kyslíkom a potom odstredí. Šťava je zoxidovaná, nepeknej farby a obsahuje až 50% peny.

Vhodnejšie odšťavovače sú šnekové. Okrem toho, že šťava z nich je kvalitnejšia, v dlhodobom horizonte vám vďaka väčšej výdatnosti nejaké to euro aj ušetria.  Kto je naozaj chorý, potrebuje piť nie ovocné, ale zeleninové šťavy,najmä z listovej zelene. A s tým si naozaj neporadí hocijaký odšťavovač. Najlepší na to je Green Star, dizajnovaný na odšťavovanie tráv. Každopádne, každé odšťavovanie s prípravou aj čistením je riadna "makačka".

To isté platí aj pre mixéry. Väčšina bežných mixérov vymieša tuhú celulózu listovej zeleniny len do času, kým sa nože neotupia. Potom sa začne motor prehrievať, čím sa ničia dôležité živiny.

Najvhodnejšie sú vysokovýkonné mixéry, s otáčkami až 37-tisíc za minútu. Nože takéhoto mixéra nemusia byť ostré, aj keby boli tupými kovovými tyčkami, dokázali by skvapalniť aj kus dreva.  Je to rýchlejší  spôsob spracovania so žiadnym odpadom. Nože v kvalitnom mixéri navyše uvoľňujú väčšie množstvo enzýmov v bunkách. Výhodou je jednoduchšia údržba mixéra.

Tip Vitariána

Mixujte každý deň, nezaberie vám to veľa času. Cez víkend si doprajte čerstvú šťavu z listovej zeleniny.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 62