Kokosová zrada?

Je kokosový cukor zdravá alternatíva alebo veľká, tučná lož?

Nahradili ste rafinovaný cukor - biely jed, zdravými alternatívami? Alebo sa v tom všetkom nevyznáte a už vôbec netušíte, prečo by ste si mali život osladiť kokosovým cukrom?

Kokosová zrada?

O tom, že rafinovaný cukor sa podieľa na celom rade chorôb, netreba polemizovať. Biely jed vyživuje rakovinové nádory, má na svedomí epidémiu obezity, problémy so zubami, cukrovku, srdcovo-cievne choroby, či osteoporózu. Rafinovaný cukor rýchlo preniká žalúdočnou stenou, stimuluje pankreas k nadmernej produkcii inzulínu a narúša metabolickú rovnováhu. Zhorkol vám v ústach? Rafinovaný cukor je skrátka priemyselný produkt a aj preto sa v posledných rokoch stal veľmi populárnym kokosový cukor. Vyrába sa z kokosovej palmy a ponúka oveľa výživnejší zdroj energie s nižším glykemickým indexom. Keďže sa o ňom veľa hovorí, podelíme sa s vami o fakty a mýty, ktoré ho sprevádzajú.

Kokosový nie je palmový

Hnedý cukor z kokosových kvetov je už stáročia obľúbeným sladidlom a pochúťkou v Ázii. Jeho najväčšími producentmi sú Filipíny a Indonézia. Vďaka skvelej chuti a nutričnej hodnote sa stáva čoraz populárnejším sladidlom aj v Európe, najmä medzi zástancami zdravej výživy a tými, čo hľadajú zdravú alternatívu k bielemu cukru. Vyrába sa prírodnou cestou, to znamená, že sa nerafinuje, nefiltruje a neobsahuje konzervačné látky.

Sladké kryštáliky pochádzajú z nektáru tropických kokosových palmových kvetov. Palmové kvety farmári najskôr ručne narežú a nektár nechajú stiecť do bambusových kontajnerov. Potom sa pomaly zahrieva, čím sa postupne odparuje voda, ktorej obsahuje až 80%. Výsledkom je „toddy“, tekutina podobná sirupu. Tá sa ďalej odparí na hnedé kryštáliky. Okrem nich môže mať kokosový cukor formu granúl či kociek. Chutí ako trstinový cukor s karamelovým podtónom. Jeho chuť sa však môže meniť v závislosti na druhu palmy. Kokosový cukor sa často zamieňa za palmový cukor, ktorý sa vyrába z miazgy stoniek rôznych paliem, napríklad aj z datľovníka. Občas sa dokonca mieša s bielym cukrom. Preto je opäť namieste pripomenúť si: Čítajte etikety a zloženie a kupujte kokosový cukor v bio kvalite.

Pre nektár z kvetov sa farmári musia vyšplhať do výšky.

Ak sa odoberie nektár z kvetov, kokosových orechov sa nedočkáte, ani kokosového oleja, či kokosovej múčky... Vo Filipínach a na ostrove Java preto vysádzajú špeciálne trpasličie kokosové palmy určené na výrobu kokosového cukru, ktoré rastú oveľa rýchlejšie.

Lepší ako rafinovaný?

Je kokosový cukor skutočne lepší ako bežný cukor? Pre konzumentov by mohol byť zaujímavý údaj o jeho nízkom glykemickom indexe. Potraviny, ktoré majú vysoký glykemický index (nad 70), obsahujú cukor, ktorý sa štiepi a vstrebáva rýchlo a výrazne zvyšuje hladinu glukózy v krvi. Čím je vyššia, tým viac inzulínu sa musí vyplaviť. A čím viac sa vyplaví inzulínu, tým viac tuku sa ukladá v organizme. Kokosový cukor by mal byť preto vo výhode... Nízky glykemický index kokosového cukru GI 35 sa spája len s výskumami na Filipínach, testy z Austrálie a Japonska zvyšujú jeho hodnotu na 54, čo je ešte stále nízke číslo v provnaní s trstinovým cukrom (GI 68) alebo medom (GI 55).

Pre porovnanie s hnedým cukrom - kokosový má 16-krát viac draslíka, 30-krát viac fosforu a desaťnásobok zinku. Okrem toho obsahuje 16 aminokyselín, vitamíny skupiny B (B1, B2, B3 a B6) a vitamín C. Je vhodný pre diabetikov a nezaťažuje pankreas. Obsahuje aj vlákninu, ktorá spomaľuje vstrebávanie glukózy. Kokosový cukor je bohatý na minerály:

  • draslík (na srdce, krvný tlak, pevné svaly, proti únave a stresu, reguluje krvný cukor, cholesterol a hmotnosť)
  • mangán (prevencia cukrovky a rakoviny, na trávenie)
  • zinok (na pokožku a rany, podporuje nervovú sústavu)
  • železo (pri málokrvnosti a na podporu imunity)
  • vápnik (na kosti a svaly, krvný tlak, alergie)

Z tabuľky, ktorá porovnáva kokosový cukor s inými sladidlami, je zrejmé, že sa vyznačuje svojim nutričným zložením a jednoznačne vyhráva množstvom vitamínov a minerálov: 

Porovnanie výživovej hodnoty kokosového cukru.

Biely cukor a oveľa nebezpečnejšie lacné sladidlo z kukurice - fruktózovo-glukózový sirup - nedodávajú do organizmu dôležité živiny, len prázdne kalórie. Lenže... Kokosový cukor tvorí až v 80 % sacharóza, ktorú obsahuje aj biely, rafinovaný cukor. Aj množstvo kalórií majú takmer rovnaké. Aj keď je kokosový cukor „zdravšou“ alternatívou sladidla, jeho konzumácia spôsobuje takisto všetky negatívne javy rafinovaného cukru.

Je kokosový cukor raw?

Nie, pretože voda z nektáru kvetov sa odparuje pri teplote približne 48 stupňov Celzia. Je to však alternatívne sladidlo, ktorým môžete nahradiť trstinový cukor v prípade, že ste sa rozhodli žiť a jesť zdravšie. Navyše obsahuje vlákninu, minerálne látky a antioxidanty, ktoré zmierňujú negatíva fruktózy.

Tip Vitariána

Na ceste k úplnému vylúčeniu cukru zo stravy je kokosový cukor, aj xylitol, určite zdravšia alternatíva. Sladiť môžete aj sušeným ovocím a banánom.  

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Comparison of the Elemental content of 3 Scources of Edible Sugar - Analyzed by PCA-TAL, Sept. 11, 2000. (MI Secretaria et al, 2003) In: www.nutritiondata.com

Coconut Palm Sugar. The Truth About Coconut Palm Sugar: The Other Side of the Story! 

In: www.tropicaltraditions.com/coconut_palm_sugar.htm

ROSE, Darya: Is Coconut Palm Sugar A Healthy Sugar Substitute?. In: summertomato.com/is-coconut-palm-sugar-a-healthy-sugar-substitute

Dr. Oz… again?!?! How is this possible… Coconut Sugar In: youarenotafitperson.com/2012/09/15/dr-oz-again-how-is-this-possible-coconut-sugar 

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 59