Čučoriedky spomaľujú stárnutie

čo ste nevedeli o vynikajúcom antioxidante

Čučoriedky preukázateľne zlepšujú zrak, predovšetkým videnie za šera a v noci. V druhej svetovej vojne to testovali na pilotoch Royal Air Force. Pôvodní obyvatelia Severnej Ameriky a prví európski usadlíci využívali korene čučoriedok ako úľavu počas pôrodu. Šťavou liečili kašeľ a čaj z čučoriedkových listov používali na čistenie krvi. Modré bobuľky nabité antioxidantmi si nájdu miesto v každej živej kuchyni.

Čučoriedky spomaľujú stárnutie

Ak ste sa rozhodli čučoriedkami liečiť, mali by ste zjesť 150-gramovú porciu (približne jednu šálku) bobuľového ovocia denne. Šťavnaté fialové guľôčky sú nabité množstvom zdraviu prospešných látok. Draslík odvádza prebytočnú tekutinu z tela, a tým pomáha odstraňovať opuchy. Horčík zase podporuje správnu funkciu svalov a nervov, mierni depresie a prispieva k zdravým zubom. Ovocie obsahuje i ďalšie stopové prvky: meď, zinok, chróm, mangán a železo, ktoré podporujú tvorbu krvi. Čučoriedky sú najvýdatnejším zdrojom antioxidantov v ovocnej ríši s najvyššou schopnosťou ničiť voľné radikály v tele. Tie majú na svedomí poškodzovanie buniek a telového tkaniva a spôsobujú rýchlejšie starnutie. Čučoriedky sú bohaté tiež na antokyaníny, vo vode rozpustné modré pigmenty, s mnohými pozitívnymi účinkami na organizmus človeka.

Na pokožku. Antokyaníny urýchľujú hojenie rán. Zápar alebo odvar z listov čučoriedok si môžete prikladať aj pri kožných ochoreniach, napríklad pri psoriáze.

Čučoriedky zlepšujú pamäť.

Na mozog. Antokyaníny posilňujú krvné kapiláry, zlepšujú krvný obeh a pomáhajú transportovať živiny v tele – to je pravdepodobne jeden z dôvodov, prečo chránia aj pred stareckou demenciou. Podľa výskumu medzi seniormi s priemerným vekom 76 rokov čučoriedky zlepšujú pamäť. Po dvanástich týždňoch dennej konzumácie sa zlepšili aj kognitívne funkcie účastníkov výskumu. Keďže podporujú tvorbu dopamínu, sú vhodné aj pri odvykacích kúrach fajčiarov.

Na srdce. Dôležitú úlohu zohrávajú antokyaníny pri odbúravaní tukov a pacientov s ischemickou chorobou srdca chránia pred anginou pectoris. Ochraňujú cievy pred škodlivým vplyvom zlého LDL cholesterolu.

Na trávenie. Modré plody sú balzamom pri vredovej chorobe žalúdka. Zastavia aj hnačku a telo zásobia všetkými minerálmi, o ktoré jej vinou prišlo, najmä draslíkom, fosforom a vápnikom. Hrsť čučoriedok vám poskytne denný príjem vlákniny.

Na cukrovku. Aj listy čučoriedok obsahujú antokyaníny, ktoré znižujú zlý cholesterol v krvi a stabilizujú hladinu cukru v krvi, čo je dôležité pri cukrovke druhého typu. Vyskúšajte nesladené čučoriedky alebo čaj z listov.

Na močové cesty. V listoch sú vo významnom množstve aj triesloviny. Čaj z nich vám pomôže pri zápaloch močových ciest. Antokyaníny bránia baktérii E-coli zachytiť sa na stenách močového mechúra. Zvyšujú produkciu moča, čím napomáhajú vyplavovaniu baktérií z tela. Pomáhajú tiež pri odvodňovaní a miernení opuchov.

Modré bobuľky zlepšujú videnie za šera.

Na oči. Antokyaníny pôsobia na cievy rovnako ako vitamín P. Zmenšujú priepustnosť drobných vlásočníc, a tým bránia krvácaniu kapilár. Podobne ako vitamín A regenerujú očnú sietnicu. Čučoriedky preukázateľne zlepšujú zrak, predovšetkým videnie za šera a v noci, čo v druhej svetovej vojne testovali na pilotoch Royal Air Force. Aj súčasné klinické výskumy potvrdzujú, že antokyaníny podporujú adaptáciu oka na šero. Čučoriedky obsahujú špeciálnu skupinu antioxidantov zvaných karotenoidy – luteín a zeaxantín, ktoré podporujú zdravie očí. Podľa štúdie publikovanej v časopise Archives of Ophthalmology tri a viac porcií ovocia denne môže znížiť riziko vzniku vekom podmienenej degenerácie makuly.

Proti rakovine. Kyselina elagová, jeden z antioxidantov, sa považuje za prevenciu proti rakovine. Ďalší antioxidant pterostilben predchádza rakovine čriev. Čučoriedky taktiež pomáhajú tlmiť zápaly a rýchlosť delenia buniek v črevách, čo sú rizikové faktory rakoviny.

Proti infekcii. Majú veľa vitamínu C a betakaroténu, preto sú vhodnou ochranou proti infekciám, najmä zápalom ústnej dutiny a hrtana. Vysoký obsah železa podporuje imunitu zvýšením hemoglobínu a koncentráciou kyslíka v krvi.

Miska čučoriedok denne pomôže vášmu zdraviu.

Tip Vitariána

Čučoriedky skvelo ochutia a pekne do fialova sfarbia každé osviežujúce smoothie. Môžete vyskúšať aj chutnú zmrzlinu bez smotany. Potrebujete pohár čučoriedok, jeden na kúsky pokrájaný, zmrazený banán a lyžicu medu. Všetky ingrediencie vymiešajte v mixéri, tak ako vo videu nayoutube. Dobrú chuť!

Video

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Vitarian.cz

Schmidt BM, Erdman J, Lila M. Differential effects of blueberry proanthocyanidins on androgen sensitive and insensitive human prostate cancer cell lines. Cancer Letters. 2006.

Cassidy A, Mukamal K, Liu L, Franz M, Eliassen H, Rimm E. High Anthocyanin Intake Is Associated With a Reduced Risk of Myocardial Infarction in Young and Middle-Aged Women. Circulation. 2013.

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 83