Vláknina vyčistí črevá

V minulom storočí vlákninu považovali za nepotrebný balast. Celozrnný chlieb nahradilo pečivo z bielej múky a ľudí začala trápiť zápcha. Dnes patrí vláknina opäť do nášho jedálnička. Zlepší vaše trávenie a ochráni pred rakovinou.

Vláknina vyčistí črevá

Takmer všetky toxíny z tela, vrátanie miliónov mŕtvych buniek, skončia v ľudskom kanalizačnom systéme – v hrubom čreve. Nie je to však len pasívne odpadové potrubie. Tak ako koža a dýchacie orgány je bariérou, ktorá chráni vaše telo pred nežiaducimi látkami z vonkajšieho prostredia.

Doktor Bernard Jensen, renomovaný nutričný expert a autor mnohých populárnych kníh o zdravej výžive, tvrdí: „Akýkoľvek čistiaci program by mal začať v hrubom čreve. Za päťdesiat rokov, počas ktorých som pomáhal chorým, viem, že zlý pohyb čriev je príčinou väčšiny zdravotných problémov. Aby mohlo nastúpiť efektívne uzdravenie, hrubé črevo musí správne pracovať.“

Biela múka? Katastrofa

Chcete prečistiť svoje útroby a črevná sprcha sa vám zdá ideálnym riešením? Zabrzdite. Zbytočne podráždi sliznicu a vyplaví priateľské baktérie, ktoré uvoľnia miesto choroboplodným baktériám, kvasinkám, plesniam a iným organizmom. Je to podobné, ako by ste užívali antibiotiká. Veď prečo by vám inak po črevnej sprche odporúčali výrobky s probiotickými kultúrami? Zabudnite aj na obľúbené laxatíva. Črevá stimulujú k vyprázdňovaniu umelo a pri ich dlhodobom užívaní hrozí, že zlenivejú. Čo s tým? Ak chcete uľahčiť prácu črevám, do každodennej stravy zaraďte potraviny s obsahom vlákniny.

Pravidelný príjem vlákniny kedysi zabezpečoval obyčajný chlieb. V 30. a 40. rokoch minulého storočia prevládal názor, že vláknina je nepotrebný balast. Bezcenná časť potravy, ktorá prejde tráviacou sústavou bez toho, aby si telo z nej zobralo potrebné živiny. Snaha vylúčiť vlákninu z potravy dopadla tak, že pekári začali piecť z bielej múky, zbavenej všetkých dôležitých látok, ktoré obilie obsahovalo. Pečením chleba zo zrna bez šupín, teda otrúb, sme sa pripravili o pravidelný príjem dostatočného množstva vlákniny. Katastrofu však nemá na svedomí len biela múka. Na tanieroch väčšiny ľudí je stále málo zeleniny, obilnín, ovsených vločiek, otrúb, strukovín, semien a orechov. Miesto nich si servírujú mäso, mliečne výrobky a jedlá z fastfoodov, v ktorých množstvo vlákniny sa rovná nule. O prirodzenom upratovaní organizmu tak nemôže byť ani reč.

Na zápchu aj cukrovku

Vláknina sa vrátila na scénu v 70. rokoch 20. storočia. Záujem o ňu podnietil doktor Denis Burkitt. Anglický chirurg pôsobiaci v Afrike si všimol, že domorodé obyvateľstvo takmer vôbec netrpí rakovinou hrubého čreva, častým ochorením Európanov a Američanov. Afričania totiž jedia veľa vláknitej potravy, vďaka ktorej majú objemnejšiu a častejšiu stolicu. Mnoho Európanov, naopak, chodí „na veľkú“ s problémami raz denne, často však každý druhý deň a menej. Čísla sú aj na Slovensku alarmujúce – lekári ročne diagnostikujú tritisíc prípadov rakoviny hrubého čreva! Burkitt vyslovil domnienku, že hlavnou príčinou rakoviny čriev i ďalších chorôb tráviacej sústavy je nedostatok prirodzenej vlákniny v potrave a naštartoval opätovný záujem o potraviny, ktoré ju obsahujú.

Lekári na Slovensku ročne diagnostikujú tritisíc prípadov rakoviny hrubého čreva.

Od začiatku minulého storočia urobili vedci mnoho výskumov, ktoré dokázali, že vláknina:

  • redukciou zlého cholesterolu znižuje riziko srdcových chorôb
  • znižuje riziko rakoviny hrubého čreva
  • redukuje hladinu cukru v krvi a tým aj vylučovanie inzulínu
  • zmenšuje riziko cukrovky a zlepšuje diagnostikovanú cukrovku
  • posilňuje imunitný systém
  • podporuje pravidelné vylučovanie
  • redukuje hemoroidy
  • zabraňuje tvorbe žlčových kameňov
  • podporuje rozmnožovanie zdravých črevných baktérií
  • pomáha chudnúť
  • viaže nadbytočný estrogén
  • znižuje kyslosť žalúdka

Poznáme dva hlavné druhy vlákniny – rozpustnú a nerozpustnú. Rozpustnú obsahuje ovocie, fazuľa, hrach, ovsené otruby, pohánka, psyllium aj chia semienka. Tým, že viaže vodu, zväčší obsah a urýchli činnosť čriev. Bráni zápche, predchádza rozvoju hemoroidov a kŕčových žíl. V tenkom čreve na seba viaže cholesterol a dostáva ho z tela von. Rozpustná vláknina spomaľuje uvoľňovanie cukru do krvného obehu, čím redukuje riziko diabetu druhého typu. Viazanie cukru z jedla na vlákninu má ďalšiu výhodu – cukor sa z potravín uvoľňuje nielen v menšej miere ale aj pozvoľne. Po zjedení „dobroty“ bez vlákniny, ako napríklad kúska čokolády alebo hamburgera či cestovín nastane v organizme „šok“. Do krvi sa uvoľní naraz veľké množstvo cukru z potravy. Telo sa ho snaží čo najrýchlejšie odbúrať a tak ste o chvíľu zase hladní a navyše unavení. Tomuto stavu vláknina zabráni. Navyše,  zväčšuje svoj objem a jedlo vás skôr zasýti.

Keďže vláknina pomáha vylučovať pečeni nadbytočný estrogén z tela, potraviny s jej vysokým obsahom sa odporúčajú pri myómoch maternice a prevencii rakoviny prsníka.

Ako šmirgeľ

Nerozpustná vláknina sa nachádza v listovej zelenine, šupkách, orechoch, semienkach, fazuli, v nelúpanej ryži a plevách zŕn. Vo vode sa síce nerozpúšťa, ale tekutiny dokáže veľmi dobre vstrebávať. Pod mikroskopom vyzerá ako špongia, do ktorej sa zachytávajú toxíny. V tráviacom trakte funguje ako ako šmirgeľ. Mechanicky čistí klky tenkého čreva od usadenín. Keďže nimi sa tenké črevo napája na krvný obeh, potrebné živiny, vitamíny a minerály sa dostávajú do organizmu.

Potraviny, v ktorých sa vláknina nachádza, chutia nielen vám, ale aj probiotickým baktériám v hrubom čreve, ktoré posilňujú imunitný systém. Na to, aby sa v tráviacom trakte množili, potrebujú prebiotiká, teda vlákninu. Cenná zložka potravy tiež posilňuje imunitu. V tenkom čreve sú Peyerove plaky, ostrovčeky lymfatického tkaniva. Obsahujú veľký počet lymfocytov, buniek imunitného systému a M-buniek, ktoré priťahujú baktérie a iné jedovaté látky. Ak sú ostrovčeky pokryté usadeninami, ich účinok sa znižuje.

Denná dávka vlákniny je asi 30 gramov, bežný človek prijíma v potrave približne 10 gramov. Čím viac rastlinnej potravy jete, tým viac vlákniny dostávate do tela. Jedno stredné jablko obsahuje tri gramy vlákniny, rovnako banán aj mango. Hrsť kelu alebo mangoldu má gram vlákniny. Ak si neviete odpustiť chlieb a pečivo, siahnite po celozrnnom. Nespoliehajte sa na jeden druh vlákniny. Rozpustnú a nerozpustnú v prirodzenej forme kombinujete doplnkami výživy a najmä – dostatočným množstvom vody. Je veľmi nepravdepodobné, že prijmete vlákniny viac, akoby ste mali. Ak sa to stane, môže sa znížiť vstrebávanie vápnika alebo železa. Ak užívate lieky, po vláknine siahnite s dvojhodinovým odstupom.

Tip vitariána

Príjem vlákniny zvyšujte postupne, aby ste sa vyhli nafukovaniu a plynatosti. Zelené smoothies sú ideálne na túto zmenu. Liter obsahuje dvanásť až osemnásť gramov vlákniny. Môžete do nich pridať polievkovú lyžicu semienok ľanu, chia alebo psyllia. 

Video

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Higher fibre shown to reduce oestrogen levels. In:

www.nutraingredients.com

Bernard JENSEN: Tissue Cleansing through Bowel Management

American Heart Association, „Fiber“, www.americanheart.org

Victoria BOUTENKO: Zelená pre život

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 57