Sója v kuchyni

Bohatstvo starovekej Číny ako súčasť slovenskej kuchyne

Sója sa stala na Západe súčasťou masovej produkcie. Pridáva sa do potravinárskych výrobkov a kŕmia sa ňou chovné zvieratá. Oproti západnému svetu zaujala sója v Ázii iné, oveľa úctyhodnejšie miesto. Pre svoje vnútorné bohatstvo je považovaná za svätú rastlinu, a aj preto obohacuje tamojšiu kuchyňu v rôznych variáciách.

Sója v kuchyni

Sója a jej pôvod

Sója je strukovina, ktorej história sa datuje na tisíce rokov pred naším letopočtom. Prvopočiatok pôsobenia tejto rastliny siaha na územie Číny, kde sa sója začala pestovať ako plodina prospešná pre telo. Územie severnej Číny bolo pusté a málo plodné a práve tu sója, ako pomerne nenáročná rastlina, našla svoje prvé uplatnenie. Jej cesta pokračovala ďalej do ostatných ázijských štátov a do Európy sa dostala až o tisícky rokov neskôr, kedy ju na územie Francúzska priviezli holandskí  obchodníci.

Sójové bôby sa prvýkrát v Európe objavili vo Francúzsku. V našom okolí si ich obľúbilo Rakúsko, kde sa začali pestovať v 19. storočí.

Sója a jej vnútorné bohatstvo

Sója je strukovina bohatá na bielkoviny, ktoré tvoria neuveriteľných 37 % z  rastliny. Nemenej vzácny je aj sójový olej, ktorý tvorí takisto jej podstatnú časť (20%).  Pre tieto vlastnosti je sója úspešnou náhradou za mäso a pre svoju hutnú bielkovinovú konzistenciu sa v západnom svete pestuje najmä ako krmivo pre poľnohospodársku zver.

Pre ľudský organizmus je však sója rovnako dôležitá. Obsahuje všetky potrebné aminokyseliny, minerálne látky ako fosfor, zinok a draslík a v neposlednom rade aj vitamíny ako A, B, D a E.  Odhliadnuc od tejto bohatej výživovej hodnoty má sója priaznivý vplyv na celú škálu ľudských ochorení, znižuje riziko vzniku rakoviny prsníka u žien a posilňuje potenciu u mužov.

Sója v kuchyni

Sója má v kuchyni bohaté využitie. Predstavuje vhodnú náhradu mäsa, mliečnych produktov, no dajú sa z nej pripraviť aj polievky alebo aj šaláty. V regáloch potravín môžeme vidieť takisto celé spektrum sójových produktov. Tieto sa od seba odlišujú najmä procesom fermentácie.

Fermentovaná sója

Viaceré pramene odporúčajú konzumovať len fermentovanú sóju, pretože takáto je zbavená takzvaných „antinutričných“ faktorov, ktoré sú údajne pre človeka škodlivé a ktoré pomáhajú sójovej rastlinke bojovať proti škodcom. Do tejto skupiny patrí tradičná čínska omáčka, ktorá sa stala už aj u nás neodmysliteľným dochucovadlom. Sójová omáčka je bohatá na enzymatické látky, ktoré pôsobia blahodarne na naše telo, no aby bola čo najzdravšia, musíme pri nákupoch uprednostniť kvalitné výrobky. Ďalším príkladom je „tempeh“ a „natto“.

Tempeh sa môže použiť ako náhrada mäsa, podobá sa na syr a má jemne orieškovú chuť – tento výrobok nemusíte variť, stačí ho len trochu ohriať a večeru máte hotovú. „Natto“ sú jednotlivé sójové bôby a konzumuje sa najmä pre zlepšenie kondície celého organizmu – pre extrémne vysoký obsah enzýmov je zdravou „bombou“ do tela.

Nefermentovaná sója

Nefermentované sójové potraviny sú obvykle  tie, ktorými nahrádzame mliečne výrobky. Sójové mlieko, jogurty a rôzne dezerty  a takisto dobre známe „sójové mäso“ a syr „tofu“.  Sójové mäso sa kupuje vo forme granúl, kociek alebo rezancov a pripravuje sa po krátkom varení v slanej vode ako normálne mäso. Tofu je veľmi podobný klasickému syru a vyrába sa skutočne v rôznych ochutených prevedeniach. Netreba ho variť, a tak je ideálnou súčasťou rýchlej a studenej kuchyne.

Tofu je obľúbenou náhradou mäsa.

Vitariánska špecialita

Osobitú kategóriu tvoria fazuľky „mungo“, ktoré vitariáni radi konzumujú naklíčené.  Keď sa mungo dostane do kontaktu s vodou, začne sa v ňom prebúdzať život. Takéto naklíčené sójové bôby majú bohatú nutričnú a enzymatickú hodnotu. Dajú sa použiť v príprave šalátov, alebo sa pridávajú do woku, čo ocenia najmä milovníci ázijskej kuchyne.

Na našom portáli sa onedlho spustí e-shop, kde si profesionálne naklíčovadlo budete môcť zakúpiť.

Mungo po naklíčení naberá na výživnych látkach, a preto je v ázijskej kuchyni obľúbený.

Pripravte si s nami sójové mlieko

Ako sme Vás už informovali, nie vždy treba veriť hotovým výrobkom, ktoré vidíme v regáloch potravinárskych reťazcov. Sójové výrobky, ktoré prešli masovou produkciou, môžu veľmi pravdepodobne obsahovať vysoký podiel cukrov, tukov a solí.

Sójové mlieko z obchodov býva neraz veľmi nákladná vec. Pritom stačí kúpiť surovú sóju, uvariť ju a rozšľahať ju v mixéri. Ak máte sójové mlieko naozaj radi, možno by bolo pre Vás vhodné zaobstarať si sójovar. Takýto sójovar pripraví sójové mlieko plne automaticky a za neuveriteľných 15 minút. Portál vitarian.sk pre Vás už onedlho otvorí e-shop, kde si takýto sójovar budete môcť zakúpiť.

A čo je výhoda takto po domácky pripraveného mlieka? Okrem biokvality je to rozhodne cena. 70g sójových bôbov na 1 liter sójového mlieka stojí približne 25 centov!

Tak na zdravie :-)

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

o.A.: Príbeh sóje. In: www.alfabio.com (letzter Zugriff am 18.10.2013)

o.A.: Soyabohne. In: de.wikipedia.org (letzter Zugriff am 18.10.2013)

o.A.: Sója obsahuje všechny esenciální aminokyseliny. In: zdrava-vyziva.doktorka.cz aktualisiert am 8.12.2010 (letzter Zugriff am 18.10.2013)

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 80