Sója

O bez pochyby najviac diskutovanej strukovine desaťročia.

Sója sa stala nesmierne obľúbenou potravinou najmä v jedálničku vegetariánov a vyznávačov zdravej výživy. Z veľkého nadšenia, ktoré spôsobila na trhu s potravinami po prelome milénia, však dnes ostávajú len zbytky. Image sójových bôbov sa zmenil na nepoznanie – zo „zdravej náhrady za mäso“ sa stal odrazu „strašiak“, ktorý naháňa hrôzu svojím údaje nepriaznivým vplyvom na ľudské zdravie. Aká je pravda? 

Sója

Sóje a jej obsah

Sója si získala svoju obľúbenosť najmä pre vysoký obsah bielkovín a olejov, pre ktoré sa často používa ako náhrada mäsa. Napriek tomu, že niektorí vyznávajú jej široké spektrum aminokyselín a vitamínov, existujú aj názory, že sója obsahuje príliš veľa antinutričných faktorov, ktoré sú pre zdravie človeka škodlivé. Fermentácia rastliny však tieto škodliviny odstraňuje, a tak sa na príklad sójový "tempeh", "natto" či obľúbená sójová omáčka stávajú zdravotne nezávadné.

Kontroverznou látkou je bez pochyby sójový fytoestrogén - izoflavón. Táto látka v sóji sa vo svete postarala o poriadny rozruch a svojím správaním zmiatla nejedného vedca. Zatiaľ, čo vo väčšine prípadov sa vedecký svet zhoduje na tom, že izoflavón je prospešná látka, ktorá ponúka riešenie na choroby spojené s činnosťou estrogénu, médiami prechádzajú hororové informácie, ktoré tvrdia presný opak. Kto sa v tom má vyznať?

Sójové
bôby sa môžu nechať naklíčiť a zjesť za surova. Niektorí odporúčajú jesť len
fermentované sójové výrobky.

Sója je zdravá - no v malých množstvách!

Výskumy zistili, že väčšina ázijských žien je akoby zázrakom ochránená pred rakovinou prsníka. Tajomstvom úspechu by mala byť sója a jej fytoestrogén, ktorý správne reguluje činnosť estrogénu v ženskom tele. Existujú však dohady o tom, že sója pred rakovinou nechráni, ba čo viac, spôsobuje ju!

Rakúska lekárka a odborníčka na výskum potravín Dr. Rauch-Petz si tento nepochopiteľný zvrat vysvetľuje po svojom. Podľa jej názoru sa sója stala obeťou metodickej chyby niektorých výskumov. Keďže sa dnes vo veľkom dobytok chová na sóji, dostal sa fytoestrogén aj do tiel žien, ktoré sóju vôbec nekonzumovali. Práve tieto ženy boli najviac náchylné na rakovinu prsných žliaz - nemohol za to však fytoestrogén, ale červené mäso. U žien, ktoré prijali izoflavón výlučne konzumáciou sóje, toto riziko zistené nebolo.

Sója je tak naozaj zdravou potravinou a môže skutočne fungovať ako prevencia pred mnohými ochoreniami. Dôležité je však konzumovať ju z kvalitných, čo najmenej synteticky opracovaných produktov, a v malých množstvách! Sója je skutočnou "bombou" na bielkoviny a iné výživové látky, a tak to s ňou netreba preháňať.

Ak jedia ženy primerané množstvo sóje dlhšiu dobu, môže sa zvýšiť ich plodnosť a zmierniť príznaky klimaktéria. Dokázaný je na príklad pozitívny vplyv sóje na osteoporózu, neurologické funkcie mozgu, na imunitu alebo cukrovku.

Tofu je sójový
"syr", ktorý sa nemusí variť, a tak sa stáva príjemným spestrením
studenej a rýchlej kuchyne.

"Boom" s geneticky modifikovanou sójou

Ak chceme hovoriť o sóji v súvislosti so zdravotnými rizikami, asi by bolo vhodné povedať si čosi o takzvanej "GMO", a teda geneticky modifikovanej sóji. Nebolo to tak dávno, čo sa v médiách prepierali otázky etiky vzhľadom na ľudský zásah do genetickej výbavy rastlín. Dnes sa nič podobné v médiách nerozoberá - ba čo viac, geneticky modifikované rastliny sa pestujú vo veľkom a veselo sa predávajú na trhu s potravinami. Výnimkou nie je ani sója, ktorá v geneticky modifikovanej podobe tvorí až 90% všetkých sójových výrobkov v Spojených štátoch!

Ľudstvo sa prostredníctvom GMO síce zbavilo škodlivých pesticídov, no začalo narúšať rovnováhu ekosystému. Odborníci varujú, že by rezistencia geneticky modifikovaných rastlín voči hmyzu mohla spôsobiť jeho úplné vyhynutie a tým spustiť reťazovú reakciu s ohrozením vtákov, drobných cicavcov a podobne. Zmenený gén v konzumovaných rastlinách môže mať údajne aj neblahý vplyv na ľudské zdravie. K obsiahlym výskumom zatiaľ ešte nedošlo, no závery niektorých experimentov varujú pred možným nárastom nádorov a alergií.

Napriek tomu, že sa v stovkách štúdií dokázal priaznivý vplyv sóje na rednutie kostí, činnosť mozgu, posilnenie imunity a veľa iných a zásadných faktorov ľudského zdravia, ľudia si stále kladú rovnakú otázku:

"Tak teda jesť či nejesť sójové výrobky?"

My sa prikláňame na stranu dlhovekej čínskej tradície, ktorá sóju označila za jednu z piatich svätých rastlín Zeme. Máme za to, že v malých množstvách a vysokej kvalite môže sója obohatiť nielen našu kuchyňu, ale aj naše zdravie.

Trendom
výroby je dnes geneticky modifikovaná sója. Nevie sa však, aké následky bude
mať na ľudské zdravie.

 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Vgl. TAKU, Kyoko u. a.: Soy isoflavones for osteoporosis: An evidence-based approach In: MATURITAS. The   European Menopause Journal 70 (2011) S. 333–338

Vgl. LEE, Yoon-Bok u. a.: Soy isoflavones and cognitive function. In: Journal of Nutritional Biochemistry 16 (2005)S. 641-649

Vgl. ANDRES, Aline u. a.: Soy isoflavones and virus infections. In: Journal of Nutritional Biochemistry 20 (2009) S. 563–569

Vgl. HE, FenJin u. a.: Consumption of soybean, soy foods, soy isoflavones and breast cancer incidence: Differences between Chinese women and women in Western countries and possible mechanisms. In: Food Science and Human Wellness

Vgl. WUTTKE, Wolfgang: Isoflavones—Safe food additives or dangerous drugs? In: Ageing Research Reviews 6 (2007) S. 150–188

Vgl. O.A.: Soja mindert Brustkrebsrisiko. In: www.reformhaus.de (letzter Zugriff am 15.10.2013)

Vgl. GERHARD, Ingrid: Sojaprodukte: in Wechseljahren gut, bei Brustkrebs schlecht, was stimmt? Interview mit Frau Dr. Rauch-Petz. In: www.netzwerk-frauengesundheit.com aktualisiert am 4.10.2010 (letzter Zugriff am 17.10.2013)

Vgl. SMITH, Rena-Danaei u. a.: How to Eat to Improve Fertility. In: www.wikihow.com (letzter Zugriff am 17.10.2013)

Vgl. O.A.: Podoby sóje – varíme s Mudr. Ruttkaym. In:  dia.hnonline.sk (letzter Zugriff am 17.10.2013)

Vgl. DIVIŠOVÁ, Monika: Sójove dobroty. In: www.bud-fit.cz aktualisiert am 25.06.2009 (letzter Zugriff am 17.10.2013)

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 94