Otázka bielkovín

Veľmi častá otázka, ktorá zasahuje vegánov a vegetariánov. Bielkoviny sú prírodné látky, ktoré sa skladajú z aminokyselín. Ani najväčšie zvieratá žijúce na našej planéte nepotrebujú na prežitie mäso. Tak z čoho majú potom také svaly? Jedálny lístok slona, nosorožca, byvola, kravy a koňa tvoria v prvom rade listy a ovocie. Aj gorila je 5x silnejšia ako človek. A čo je jej potrava? 

Otázka bielkovín

Listy a ovocie. Gorily sú taktiež vegetariáni. Ich zuby pracujú ako sekáčiky, drviče. Ďalším dôkazom sú kone. Keby tráva neobsahovala žiadne bielkoviny, kone by vyhynuli. Rastliny, listy, zelenina, ovocie, semiačka obsahujú viac bielkovín a výživných látok, ako by ste si mysleli. Jediný trik je v tom, že bunkovú stenu rastlín je potrebné otvoriť, aby sa výživné látky uvoľnili. To dokážu tieto zvieratá svojimi zubami a tým získajú z rastlín všetky výživné látky a bielkoviny. Varenie a tepelná úprava jedla nie je žiadne správne riešenie. Ani len naše žuvanie nie je to pravé.

Živočíšne verzus rastlinné bielkoviny:

  • Tie najväčšie a najsilnejšie zvieratá sa neživia mäsom.
  • Spotreba mäsa spôsobuje prekyslenie organizmu a škodí telu.
  • Rastlinné bielkoviny nie sú rakovinotvorné.

Zdravé alternatívy bielkovín

Myslíte si, že zdravá alternatíva bielkovín je sója alebo srvátka. Ste na omyle! Srvátka je mliečny produkt a sója pôsobí toxicky. Opäť si predstavte zviera ako je napr. kôň, krava alebo gorila a ich svaly, ktoré získavajú len z rastlinných bielkovín. Správne prežúvanie listov, trávy, kvetov zabezpečuje príjem rastlinných proteínov. Človek so svojimi zubami nedokáže tak dôkladne požuť rastlinu ( ako napr: krava, kôň, gorila...), preto je pre nás najlepšie mixovať potravu, čím sa do tela dostane najviac rastlinných bielkovín. Odborník na surovú stravu Markus Rothkranz jednoznačne odporúča mixér Vitamix. Krátko pomixujete a zdravý drink je hotový. Podstatu smoothies podrobnejšie vysvetľuje vo svojej knihe Zelená pre život, odborníčka na surovú stravu Viktoria Boutenko.

Rastlinné proteínové bomby:

Chlorella

Chlorella je druh zelenej riasy. Obsahuje 62% aminokyselín a všeobecne sa považuje za jednu z najvýživnejších potravín. Chlorella je bohatá na minerály, enzýmy, betakarotén, na vitamín C,E,K, B1, B2, B6 a B12 , na chlorofyl, ktorý zlepšuje krvný obraz a zabraňuje zápalom. Ďalej obsahuje kyselinu listovú, pantoténovú, biotín, fosfor, magnézium, germánium, síru, železo, kalcium, mangán, zinok, jód, kobalt aj rastový faktor CGF, ktorý podporuje bunkový rast. Chlorella má veľmi rýchlu rozmnožovaciu schopnosť. Považuje sa aj za prírodné antibiotikum, zvyšuje imunitu, pomáha pri detoxikácii organizmu, podporuje trávenie, pomáha pri únave, znižuje hladinu cholesterolu, pôsobí ako prevencia proti rakovine a srdcovým chorobám. Odporúča sa užívať 20 minút pred jedlom na lačný žalúdok.

Zelené smoothie s chlorellou

Sušené droždie

Sušené droždie obsahuje esenciálne aminokyseliny a nukleové kyseliny, ktoré sú dôležité na zdravý rast buniek. Je vysokým zdrojom vitamínov B, bohaté na minerálne látky a bielkoviny. Podporuje trávenie, lieči problematickú pleť, zlepšuje imunitný systém, prečisťuje organizmus a zásobuje telo energiou. Každý deň by ste mali pridávať sušené droždie do jedla alebo do smoothies. Jednoducho ho môžete pridať aj do šalátov.

Riasy

Každá riasa obsahuje aspoň 50% bielkovín. Bielkoviny z rias sú pre organizmus výživnejšie a prospešnejšie ako živočíšne bielkoviny. Okrem toho sú riasy bohaté na minerály a jód, ktorý je dôležitý pre štítnu žľazu. Najlepšie sú predovšetkým nasledujúce druhy: riasa Kelp, Kombu, Arame, Wakame, Nori a Dulse. Riasy môžete pridávať každodenne do smoothies, polievok a šalátov.

Riasy plné bielkovín

Peľ

Peľ je pravdepodobne najbohatším zdrojom bielkovín. Či je peľ naozaj kvalitný zistíte ľahkým testom s vodou. Ak nasypete peľ do pohára s vodou a klesne na dno, znamená to, že je v poriadku. Ak peľ ostane plávať na hladine je pokazený.

Peľ

Tokotrienol

Trokotrienol je antioxidant a získava sa z ryžových otrubov. Je bohatým zdrojom vitamínu E. Môžete ho použiť namiesto srvátky a sóji.

Quinoa

Quinoa je bezlepková obilnina, ktorá je považovaná za tradičnú juhoamerickú plodinu Inkov. Obsahuje plnohodnotné bielkoviny a komplexné sacharidy. Obilninu namočte a skonzumujte. V žiadnom prípade nevarte.

Quinoa

Acai bobule

Acai bobule sú plody palmy z rodu Euterpe. Obsahujú porovnateľné bielkoviny a aminokyseliny ako vajcia.

Durian

Durian sa považuje za najsmradľavejšie ovocie na svete. Zapácha podobne ako pokazené vajce, ale ak sa vám podarí prekonať tento zápach, prekvapí vás jeho dobrá chuť. Durian pochádza z Malajzie a je potravou pre slony a tigre. Obsahuje aminokyselinu tryptofán, ktorá pôsobí proti nespavosti a depresii. Postará sa aj o dobrú náladu. Dobrá rada: Nechajte ovocie zamraziť, pach nie je potom taký hrozný.

Durian

Konopné semiačka

Jedna polievková lyžica konopných semiačok obsahuje 30g bielkovín. Je to veľmi obľúbený zdroj energie hlavne pre ľudí, ktorí sa stravujú zdravo. Konopné semiačka obsahujú esenciálne aminokyseliny ako napr: Omega 3 a Omega 6. Semiačka sú bohaté na minerály.

Konopné semienka

Vajcia

Vajcia sú tiež dobrým zdrojom bielkovín. Surový žĺtok obsahuje silné enzýmy. Varením sa tieto enzýmy ničia a vajce zbytočne prekyslý organizmus. Čo je zdravšie bielko alebo žĺtok? Veľa moderných špecialistov pre zdravú stravu tvrdí, že by sme mali jesť z vajca len žĺtok a nie bielko. Pre spotrebu surových vajec nemusí zahynúť žiadne zviera. Odborník na surovú stravu Markus Rothkranz zastáva názor, že všetko by sa malo konzumovať v takej forme ako to nájdeme v prírode. A surové vajce je tiež z prírody. Ale je to len na vás, ako sa rozhodnete.

Vajíčka

Dobrí dodávatelia rastlinných bielkovín:

  • žihľava
  • propolis
  • semiačka
  • orechy
  • olivy
  • durian
  • listová zelenina (napr: špenát, žerucha, rukola, brokolica, kel, kapusta, petržlen)
  • svetlozelené riasy
  • trávy (pšenica, jačmeň, alfalfa)
  • chlorella
  • spirulina
  • tekvicové semiačka
  • mandle
  • para oriešky
  • klíčky

Dobrá rada: Orechy a semiačka nechajte cez noc namočené, budú jemnejšie a ľahšie stráviteľné.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Heile dich selbst

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 76