Klíčky

dokonalá potravina

Chcete prežiť zimu bez chorôb a posilniť si imunitu? Ak ste sa rozbehli do lekárne po vitamíny v tabletkách, zastavte sa. Vitamínovú bombu z klíčkov si vyrobíte doma sami. 

Klíčky

„Klíčky sú vlastne zelenina, ktorá vyrastie v akomkoľvek podnebí. Svojou nutričnou hodnotou sa vyrovnajú mäsu, dozrejú počas troch až piatich dní, a pestovať ich môžete v ktorúkoľvek ročnú dobu. Nevyžadujú pôdu ani slnečné lúče, obsahom vitamínu môžu pokojne súperiť s rajčinami. Ich prípravou nevzniká žiaden odpad. Pri ich varení ušetríte plyn aj elektrinu. Je to dokonalá potravina,“ takto sa na adresu klíčkov vyjadril profesor Clive McCay, zaoberajúcie sa výživou na Cornellovej univerzite.

Klíčky nie sú žiadnym výstrelkom posledného storočia. Poznali ich už pred 5000 rokmi, v 18. storočí ich konzumovali moreplavci, aby predišli skorbutu. K nám sa rozšírili ako súčasť čínskej, vietnamskej a japonskej kuchyne. Prvenstvo v ich konzumácii drží neveľký národ Hunzov žijúci v severnom Pakistane. Napriek nehostinnému prostrediu vyniká pevným zdravím a dlhovekosťou. Aj preto, že klíčky sú najlacnejšou a najdokonalejšou formou potravy. Vďaka tomu, že obsahujú vyvážený pomer aminokyselín, mastných kyselín, prírodných cukrov a minerálov, dokážu nás samy o sebe udržať pri živote. Sú výdatnejším zdrojom bielkovín ako bežné živočíšne alebo rastlinné zdroje. Navyše, nie sú, ako väčšina zeleniny a ovocia, hnojené a ošetrené pesticídmi. Samozrejme v prípade, ak ich kupujete v biokvalite.

Ukrytá energia

Každé semeno má v sebe výživnú energiu pre rast zdravej rastliny. Keď začne klíčiť, otvára sa pokladnica skrytej energie vo forme bielkovín, tukov, uhľohydrátov, vitamínov a minerálov. Ak klíčky nasajú trochu vody, dejú sa s nimi pozoruhodné veci. Enzýmy, ktoré dovtedy odpočívali, ožijú. Začnú rozkladať uskladnený škrob na jednoduché cukry – glukózu a fruktózu, štiepia reťazce bielkovinových molekúl na voľné aminokyseliny a premieňajú nasýtené tuky na voľné mastné kyseliny. Intenzívna aktivita enzýmov povzbudí vaše vlastné enzýmy k väčším výkonom. Keď zjete lyžicu naklíčených semien reďkovky, svoje telo zaplavíte množstvom prospešných zlúčenín, aké obsahuje asi tridsať dozretých reďkoviek. Kde inde by ste v prírode našli takú vysokú kvalitu živín za takú nízku cenu?

Keď semená klíčia, stúpa ich zásaditosť a dochádza k obrovskému nárastu živín. Obsah vitamínov stúpne o 500 percent, kyseliny listovej o 600 percent, riboflavínu – B12 až o 2000 percent, obsah bielkovín a nukleových kyselín o 30 percent a množstvo enzýmov vzrastie desať až dvadsaťnásobne. Vitamín C sa počas troch dní klíčenia sójových bôbov znásobuje až päťkrát. Na pokrytie jeho odporúčanej dennej dávky vám stačí jedna polievková lyžica. Proces klíčenia semienko efektívne predtrávi a uľahčí jeho stráviteľnosť.

Ktoré sú lepšie?

Nakličovať môžete rôzne druhy semien – suchý hrach, fazuľu, šošovicu, sóju, lucernu, horčicu, pšenicu, pohanku, raž, ovos, ľan, kukuricu, žeruchu, ryžu, či slnečnicu. Niektoré z nich, napríklad cícer,  s nízkou kalorickou hodnotou, sú vhodné pre diabetikov. Semená aj klíčky ľanu sa používajú  proti zápche a na liečenie žalúdočných vredov. Klíčky lucerny obsahujú veľa bielkovín a sú bohaté na chlorofyl. Šálka klíčkov lucerny obsahuje toľko vitamínu C ako šesť pohárov pomarančovej šťavy. Pohánka má významnú úlohu pri tvorbe aminokyselín, predchádza kôrnateniu ciev. Obsahuje lyzín, dôležitý pre rast kostí. Klíčky prosa sú vynikajúcim prostriedkom na rozličné kožné choroby.

Pšeničné klíčky sú najchutnejšie a najšťavnatejšie zo všetkých obilnín. Klíčky raže sú vynikajúcim zdrojom fluóru, ktorý má priaznivý vplyv na zuby. Opražené majú chuť orechov. Klíčky ryže sú vhodné pre chorých na srdcovocivne a reumatické choroby. Klíčky tekvice sú bohatým zdrojom fosforu, dôležitého pre rast kosti, zubov a na regeneráciu buniek. Pôsobia pozitívne na nervovú sústavu a krvotvorbu.

Pri pravidelnej konzumácii klíčky:

  • Zásobujú telo kompletnými živinami.
  • Pomáhajú regulovať hmotnosť.
  • Znižujú prekyslenie organizmu.
  • Spomaľujú starnutie.
  • Zlepšujú vitalitu.
  • Podporujú metabolizmus.
  • Posilňujú imunitu.
  • Detoxikujú organizmus.
  • Upravujú trávenie

Surové a chutné

Kupujte semená, ktoré nie sú chemicky ošetrené alebo morené. Na klíčenie môžete použiť špeciálne nakličovacie hlinené alebo umelohmotné nádoby. Skvelým pomocníkom je elektrické naklíčovadlo. Pristroj zavlažuje výhonky pravidelne, automaticky a spoľahlivo. Vysoký výkon zabezpečí rovnomerné dodávky vody. Vďaka sitku, ktoré má štyri priehradky, môže klíčiť viac druhov semienok súčasne. V prípade improvizácie vám službu urobí aj obyčajný zaváraninový pohár a kúsok gázy.

Ako na to? Lyžicu semien alebo tretinu šálky strukovín namočte do litra vlažnej vody a nechajte v noci odstáť. Druhý deň ich prepláchnite vo vlažnej vode sceďte. Vložte do nádoby a dajte na tmavé miesto. Niektoré semená, ako cícer, potrebujú pre klíčenie vyššiu teplotu - 21 stupňov Celzia.

Semená preplachujte dva až trikrát denne. Dbajte, aby prebytočná voda odtiekla. Vo fáze klíčenia podporuje vznik hnilobných a kvasných procesov. Na druhý až štvrtý deň tretí klíčky opäť prepláchnite studenou vodou, preložte do nádoby s vrchnákom a odložte na chladné miesto. Ak chcete zvýšiť množstvo chlorofylu, naklíčené semená vystavte na niekoľko hodín na slnečné svetlo. Až potom odložte do chladničky, najlepšie vo vákuových nádobách. Môžete ich dať aj zamraziť.

Nadúvajú?

V klíčkoch sa môžu nachádzať nebezpečné baktérie ako salmonelóza, preto aj tie, ktoré môžete jesť surové, riadne opláchnite v studenej vode. Fazuľu, hrach a sóju, blanšírujte tri až šesť minút. Blanšírovanie obilnín do dvoch minút zlepší ich chuť a usmrtí prípadné škodlivé baktérie z povrchu zrna. Bojíte sa, že vás klíčky budú nafukovať? Obsah vlákniny je  v nich vyšší ako v nenaklíčenom zrne, ale nenafukujú. Pri klíčení sa zložité cukry menia na jednoduché a ľahko stráviteľné. 

Tip Vitariána

Využitie v kuchyni je pestré. Môžete ich pridávať do šalátov, polievok a zeleninových jedál, výborne chutia rozmixované v smoothies, vďaka ich charakteristickej vôni ich môžete použiť ako korenie. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 56