Kel

spevní svaly

Aj vy ste radšej obed, počas ktorého v školskej jedálni rozvoniaval kelový prívarok, vynechali? Väčšina kuchárok ho stále dusí. Žiaľ zadusí aj to, čo je na ňom najcennejšie. Surový kel sa postará o vaše svaly a dobré trávenie. 

Kel

Poznali ho už v antike, pochádza z Apeninského poloostrova. Kočovníci kel rozšírili do mnohých častí sveta. V strednej Európe ho začali pestovať v 17. storočí. Táto listová zelenina má široký rad odrôd od skorých po zimné. Poznáme kel hlávkový, kučeravý i ružičkový. Ružičkový kel je na trhu od jesene do jari, pestovateľom vydrží v záhradke v mraze, a to až do -15 °C. Ak prejde mrazom, má dokonca jemnejšiu chuť.

Smrdí?

K svojej, a najmä našej smole ho však väčšina kuchárok dusí. Výsledkom je omáčka, ktorú mnohí drobci nemôžu ani cítiť. Kel je však veľmi hodnotná zelenina, ktorá patrí do vitariánskeho jedálneho lístka. U nás najrozšírenejší kel hlávkový má jednu nevýhodu – keďže listy zvinuté vnútri hlávky nie sú vystavené slnku, obsahujú menej chlorofylu. Výživnejšie sú druhy s voľne rastúcimi listami. Môžete tiež siahnuť po ružičkovom keli, ktorý má listy voľné. Samozrejme, to neznamená, že hlávkový je bezcenný! Len pre zaujímavosť, sto gramov kučeravého kelu obsahuje 75 percent odporúčanej dennej dávky vitamínu A a takmer dvakrát viac, než je stanovená denná dávka vitamínu C.

Drobné guľôčky ružičkového kelu majú v sebe množstvo látok, ktoré vaše telo potrebuje pre zdravé fungovanie. Draslík podporuje vylučovanie nadmerného množstva vody z tela, pomáha detoxikácii organizmu a vylučovaniu odpadových látok. Odvodňuje a pomáha pri chudnutí.

Svaly v keli

Stephen Arlin, americký vitarián a kulturista, autor knihy „Raw Power“ odporúča kel ako jednu z najlepších potravín pre tvorbu svalovej hmoty. Obsahuje všetky dôležité aminokyseliny a istý podiel kompletných proteínov. Je skvelým zdrojom vápnika. Ďalej je v ňom zastúpený mangán,  dôležitý pri metabolizme bielkovín proteínov a uhľohydrátov. Nasledujú minerály sodík, draslík, horčík, fosfor, tiež síra, chlór, bór, železo, jód, meď, kobalt, zinok, chróm, fluór a striebro! Surový kel navyše obsahuje veľké množstvo vitamínu C, dokonca niekoľkokrát viac ako citrusy. Zastúpený je aj beta-karotén, vitamíny skupiny B a vitamín E. Kel je plný živej vlákniny a chlorofylu. Jeho listy obsahujú menej vody ako šalát alebo kapusta, takže je koncentrovanejší.

Stephen Arlin, americký vitarián a kulturista, odporúča kel ako jednu z najlepších potravín pre tvorbu svalov.

Táto listová zelenina pomáha pri problémoch s pečeňou, žalúdkom a črevných problémoch. Vďaka vysokému obsahu vlákniny priaznivo ovplyvní vaše trávenie. Pôsobí priaznivo pri znižovaní cholesterolu, posilňuje steny ciev a imunitný systém. Je významným zdrojom kyseliny listovej, ktorá je dôležitá pre zdravý vývoj plodu a krvotvorbu. Chráni tiež pred rakovinou prsníka a prostaty.

Ženy majú o jeden dôvod navyše, prečo by si mali túto zeleninu zaradiť do jedálneho lístka. Obsiahnuté zlúčeniny v kučeravom keli povzbudzujú metabolizmus pečene, a tým nepriamo podporujú vylučovanie estrogénu, ktorého zvýšená hladina môže mať na svedomí napríklad rakovinu prsníka.

Bolí vás chrbtica? Vyskúšajte nočné obklady z kelových listov. Veľké okrajové listy jemne naklepte tĺčikom, priložte ich na boľavé miesto a prekryte uterákom. Po niekoľkých hodinách list zhnedne a bolesť poľaví. 

Máte chuť na hlávkový, kučeravý alebo ružičkový?

Tip Vitariána:

Kupujte len čerstvé hlávky, ktoré nie sú príliš mäkké. Veľké okrajové listy môžu byť povädnuté, ale vnútrajšok hlávky pritom môže byť v poriadku. Používajte ho do šalátu, čerstvá šťava z kelu zmiešaná v pomere 1 : 2 so šťavou z jabĺk má veľmi zaujímavú chuť, pripomínajúcu kiwi alebo jahody. Mixovanie kelových listov je vynikajúci spôsob, ako do seba dostať naozajstnú výživnú bombu. Čerstvý a nadrobno nasekaný sa hodí aj do nátierok.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Vitarian.cz

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 74