Brokolica

bojovníčka proti karcinómu

Zelené ružičky na tanieri nechutia každému, no bez výnimky každému prospejú – brokolica totiž obsahuje mimoriadne veľa telu prospešných látok! Surová je liekom na rôzne neduhy a prevenciou pred nádorovými ochoreniami.

Brokolica

Zázrak z Apenín

Brokolica má tak trochu divoký pôvod. Svojej tmavozelenej farbe vďačí svojim predchodcom, divo rastúcim bylinám z oblasti Stredozemného mora. Jej domovom je pravdepodobne Apeninský polostrov, no vo veľkom sa okrem Talianska pestuje aj v západnej Európe a USA. Vzhľadom a vzrastom pripomína karfiol, obsahom a vnútorným bohatstvom sa podobá kapuste, na koľko sama spadá do čeľade kapustovitých. Ide o dvojročnú zeleninu, ktorú zbierame dvakrát ročne. Vyžaduje obdobné pestovateľské postupy ako karfiol, je však menej náročná, takže nie je problém pestovať ju v našich záhradách.

Kvet plný života

Brokolica je právom považovaná za jednu z najzdravších zelenín vôbec. Je cenná predovšetkým pre svoj vysoký obsah vitamínu C, ktorého v sto gramoch obsahuje až 110 miligramov.  Ak zjeme pól brokolicovej hlavy, pokryjeme tak celodennú dávku vitamínu C. Ak hľadáme brokolicu s najvyšším obsahom céčka, musíme sa poobzerať po najtmavších kúskoch -  čím sú ružičky brokolice tmavšie, tým je v nej viac céčka a betakaroténu.
Betakarotén je silným antioxidantom, a  tak znižuje riziko cievnych ochorení, mŕtvice, šedého zákalu a dokonca rakoviny. Brokolica pomáha organizmu dokonca znášať ionizujúce žiarenie! Do výbavy tejto rastlinky ďalej patrí výdatné množstvo železa a kyseliny listovej. Ako vieme, práve kyselina listová je vhodná pre tehotné ženy, na koľko redukuje riziko vzniku závažnej zdravotnej poruchy v období prenatálneho vývoja - ráštepu. 
Brokolica je veľmi bohatá na vitamíny a minerály. Z vitamínov nájdu svoje zastúpenie najmä skupiny vitamínov B, C, E a provitamín A. Z minerálov ponúka brokolica najmä vápnik, železo, síru, zinok a fosfor.

Ak zjeme celú hlavu surovej brokolice, zadovážime tak telu dvojnásobok dennej dávky vitamínu C.

Na rôzne neduhy

Vedci zistili, že pravidelná konzumácia brokolice chráni náš organizmus pred vznikom niektorých druhov rakoviny, napríklad pred pľúcnymi nádormi u fajčiarov, rakovinou hrubého čreva či maternice. Táto zelenina totiž obsahuje látku zvanú isothiokyanát, ktorá je statočným bojovníkom s týmto ochorením. Dbajme však na konzum brokolice v surovej podobe, pretože  pri tepelnej úprave sa isothiokyanát znehodnocuje.
Železo a kyselina listová hrajú značnú rolu pri prevencii a liečbe anémie. Brokolica účinkuje proti prekysleniu organizmu, ďalej pomáha pri liečbe osteoporózy a odporúča sa pri ochorení pečene, žlčníka, žalúdka a obličiek. Zaháňa taktiež stres a nervozitu, hojne by si ju mali dopriať ženy v tehotenstve a ľudia s vysokým krvným tlakom.

Prírodné antibiotikum?

Brokolica obsahuje vysoký obsah látky (glukorafanin), ktorý bráni nádorovému bujneniu a taktiež zázračne zabíja baktériu Helicobacter pylori. Práve táto baktéria je podľa mnohých odborníkov zodpovedná za vznik vredových ochorení či rakoviny žalúdka.  V testoch sa zistilo, že brokolica efektívne bojuje aj s Helicobacterom, na ktorého antibiotiká už neúčinkujú. Konzumáciou brokolice teda akoby posielame „antibakteriálnu posilu“ do svojho tráviaceho traktu, ktorá dobré posilní a zlé odstráni.

Zrelé čerstvé plody majú tmavozelený a modrastý odtieň. Takéto sú najzdravšie, na koľko obsahujú najviac betakaroténu a vitamínu C.

Surová je jedovatá?

Okolo brokolice sa dlho viedli fámy o tom, že surová je jedovatá. Čo je na tom pravdy? Pravdou je, že brokolica obsahuje veľmi veľa síry, ktorá sa varom vyparí. Sírany môžu spôsobiť nadúvanie a ďalšie zdravotné komplikácie, a však takéto negatívne účinky sa dostavia len pri vysokom a častom príjme surovej brokolice. Brokolica naopak v surovom stave blahodarne pôsobí, na rozdiel od tej varenej obsahuje vysoký podiel vitamínu C a už spomínaný isothyokianát.  Kuchári modernej kuchyne využívaju surovú brokolicu často: jemne „osekávajú“ povrch brokolicových hlavičiek a posypú nim hotové šaláty.

Tip Vitariána

Ak budete na trhu či v obchode vyberať brokolicu, dbajte na to, aby rastlinka nebola zvädnutá ani žltá - čerstvá brokolica má totiž výrazný zelený až modrozelený odtieň. Uskladňujeme ju v chladničke, najlepšie vo fólií, kde vydrží v dobrej forme ešte dva až tri dni. Pri nákupe väčšieho množstva kúskov ju môžeme s kľudom aj zamraziť, uchová si tak väčšinu výživných látok. 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

 BROŽÍKOVÁ, Jana: Surová alebo varená? In: www.pluska.sk/bajecna-zena  aktualisiert am 6.05.2009 (letzter Zugriff am 14.12.2013)

COHEN, Alissa: 8 Foods That Are More Nutritious Raw. In: www.goodhousekeeping.com/health (letzter Zugriff am 14.12.2013)

HOLLÓSY, Monika: Dajme zelenú brokolici! In: primar.sme.sk/c/4116547 aktualisiert am 14.06.2005 (letzter Zugriff am 14.12.2013)

TOM: Fajčíte? Jedzte surovú brokolicu. In: magazin.atlas.sk/zdravie/fajcite-jedzte-surovu-brokolicu (letzter Zugriff am 14.12.2013)

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 74