Zimné športy, ktoré rozpumpujú srdce

Neleňošte a pracujte na svojom zdraví aj v zime

V chladných ročných obdobiach sa mnohí z nás, dokonca i milovníci pravidelného športovania, tak trochu zakuklia do teplého oblečenia a akosi si vysedia vyhriate miestečko pred televízorom. Vianoce sú predsa čas oddychu... S tým síce možno súhlasiť, no nemusia byť i časom prekypujúcej lenivosti. Aj aktívny zimný šport je predsa skvelým oddychom od bežných povinností.

Zimné športy, ktoré rozpumpujú srdce

Nie sme medvede

Hibernácia, teda zimný spánok, nie je stav vlastný ľudskej rase. Človek je fyziologicky stavaný na každé ročné obdobie a dlhodobá pasivita na ňom zanecháva okrem nadbytočnej váhy i množstvo ďalších negatívnych dopadov.

Slovensko má však v tomto smere veľkú výhodu. Zima u nás nie je len sychravá a hmlistá, ale i mrazivá, zasnežená a slnečná. Toto outodoorové tréningové centrum, ktoré nám príroda každoročne ponúka, by sme preto mali využiť aj (alebo možno predovšetkým) v čase sviatkov.

Korčuľovanie

Možno máte v blízkosti svojho domova zamrznuté jazero, hokejový štadión alebo dočasnú vonkajšiu ľadovú plochu. Využite tieto možnosti a korčuľujte sa. Táto aktivita posilňuje nohy a brušné svaly, precvičuje rovnováhu, flexibilitu a spaľuje 350 – 500 kalórií za hodinu.

Pre tých, ktorí majú radi tímové hry a korčuľovanie po obvode ľadovej plochy ich nebaví, je ideálnou alternatívou hokej. Obe tieto aktivity na ľade zvyšujú srdečný tep, rozťahujú a sťahujú cievy a podporujú krvný tok, čím sa starajú o riadne precvičenie celej kardiovaskulárnej sústavy.

Lyžovanie

Či už vás láka cross-country alebo lyžovanie po vyhľadenej zjazdovke, doprajete si vďaka tomuto športu skvelé kardio cvičenie. Za hodinu sa vám podarí spáliť až 400 – 600 kalórií, ktoré ste si vďaka vianočnému pečivu pravdepodobne na istých miestach odložili. Na lyžiach s palicami v rukách si precvičíte i trup a svaly na nohách. Lyžovanie ďalej posilňuje kĺbykosti, zlepšuje spánok a ak vás na svahu slnko zalieva lúčmi, potom dokáže i preukázateľne zlepšiť náladu.

Sánkovanie si neužívajú len deti ale dospelí. Vráťte sa späť v čase a užite si zábavné zimné popoludnie.

Snowboardovanie

Ak pre vás lyžovanie nie je dostatočne adrenalínové, vymeňte lyže za snowboard. Snowboardovanie výborne precvičí svaly na nohách a na chrbte, otestuje vašu rovnováhu a obratnosť. Za hodinu sa vám vďaka tomuto čoraz populárnejšiemu zimnému športu podarí ľahko spáliť až 450 kalórií.

Otužovanie

Sekera, plavky, uterák a termoska s čajom. Prechádzka k zamrznutému jazeru, trochu intenzívneho cvičenia pri rúbaní ľadu a ponor do studenej vody. Aj to je skvelá alternatíva sviatočného popoludnia. Ak máte srdce v poriadku, svoju kardiovaskulárnu sústavu si otužovaním v ľadovej vode precvičíte absolútne dokonale, až po tie najtenšie vlásočnice, ktoré sa vplyvom striedania teplôt stiahnu a následne opäť roztiahnu.

Sánkovanie

Ak sa lenivo neuložíte do sánok vystlaných teplou dekou  a nenecháte sa ťahať, potom môže byť aj sánkovanie skvelým prostriedkom na podporu správnej srdcovocievnej činnosti. Okrem toho je to navyše skvelá zábava, ktorú si užijú nie len deti, ale aj dospelí. Adrenalínová jazda smerom dolu a zaberanie pri výstupe späť na kopec... Dajte si 20 – 30 opakovaní a vaše srdce bude pumpovať ako pri výstupe na Kilimandžáro.

Behu a prechádzok sa nevzdávajte ani v chladnom zimnom počasí.

Beh a prechádzka

Možno sa nachádzate na mieste, kde nie sú k dispozícii ani ľadové plochy, ani zasnežené svahy. Možno si na žiadny z týchto športov netrúfate, alebo vám to váš fyzický stav nedovoľuje. Predsa by ste sa však v zime mali hýbať, a to aspoň hodinu denne. Ak ste bežec, nevzdávajte sa svojej obľúbenej aktivity ani v chladnejších dňoch. Ak z nejakého dôvodu bežať nemôžete, potom sa vyberte na dlhú chôdzu. Prechádzka po zasneženom lese má svoje zimné čaro, nadýchate sa čerstvého vzduchu, okysličíte krv a rozprúdite krvný obeh.

Tip Vitariána

Zima môže byť často dlhá a tmavá. Keď si už na jej začiatku poviete, že ju radšej prečkáte vo vnútri, oberiete sa o niekoľko mesiacov športovania, čerstvého vzduchu a slnečných lúčov, oslabíte si imunitu a odopriete si skvelú zábavu, ktorú vám zimné športy ponúkajú. Vyberte si svoj obľúbený zimný šport a užívajte si voľné sviatočné dni aj vonku!

 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.huffingtonpost.ca

www.physoc.org

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 176