Viktor Schiller – inštruktor Metódy Wima Hofa

Na rannú kávu som už dávno zabudol

Viktor Schiller, ktorého ste už na našich stránkach mohli zaregistrovať vďaka sérii štyroch článkov o holandskom rekordmanovi, sa medzičasom stal certifikovaným inštruktorom Metódy Wima Hofa.

Viktor Schiller – inštruktor Metódy Wima Hofa

Čo ťa priviedlo k Metóde Wima Hofa (MWH)? Pozoruješ nejaký rozdiel medzi tým, ako si zvládal chlad predtým, než si sa dal na MWH a tým, ako ho vnímaš teraz?

Býval som zimomravý do takej miery, že som cez Vianoce utekal do teplejších krajín. Dlhší čas som žil vo Veľkej Británii, kde mi mierne zimy a chladnejšie letá veľmi vyhovovali. V chlade som trpel a v horúčave tiež. Rád jazdím na kajaku a strach z hypotermie v zimnej vode ma limitoval natoľko, že som sa bál v zime jazdiť. Teraz je to úplne inak. Pred chladom mám rešpekt, ale nepovažujem ho za bezprostrednú hrozbu. Moja teplotná zóna komfortu bývala veľmi malá - od 25 °C do 30 °C. Dnes je to od 0 °C do 30 °C, hoci i v teplotách okolo – 15 °C ešte stále chodím po vonku v tričku a krátkych nohaviciach.

Pri každom cvičení je dôležitá pravidelnosť a vytrvalosť. Ako často metódu praktizuješ ty?

Metódu praktizujem denne. V tom je kúzlo MWH. Je nutné venovať sa jej často, aby sa telo adaptovalo. Ak sa metóda robí povedzme raz za týždeň, dostaneme telo akurát do šoku zo zimy namiesto toho, aby sme ho adaptovali na nové podmienky. Taktiež je nutné pochopiť, ako jednotlivé súčasti metódy fungujú a keď treba, použiť ich aj ako nástroj na splnenie špecifickej úlohy. Inak bude techniky využívať vrcholový športovec a inak alergik. Základ je samozrejme rovnaký. V tom je podstata. Pochopiť a upraviť na mieru.

Priestor na profesionálne vedenie pri praktizovaní MWH sa na Slovensku ešte len otvára. Ako často a aký druh aktivít ako inštruktor organizuješ?

Pravidelne usporadúvam prednášky pre verejnosť. Sú voľne prístupné a snažím sa publiku sprostredkovať ucelenú a kompletnú informáciu o tom, čo MWH je, čo dokáže a ako funguje. Súčasťou je aj ukážka dychového cvičenia. Samozrejme usporadúvam aj kurzy, túry a pobyty. Novinkou je 10 týždňový dochádzkový kurz. Na zimné obdobie sú na pláne viacdňové pobyty, kde sa metóda dá robiť ešte intenzívnejšie. Kurzy pripravujem aspoň jedenkrát do mesiaca. 

Viktor Schiller a Wim Hof.

S akým druhom ľudí sa na svojich workshopoch stretávaš? Z akých dôvodov prichádzajú?

Spektrum ľudí je naozaj široké. Najmladšia účastníčka mala šesťnásť a najstarší boli v dôchodkovom veku. Aj dôvody sú rôznorodé. U mladších je to hlavne niečo nové, motivácia ako sa naučiť zdokonaliť svoje telo a zvýšiť športový výkon. Stále častejšie je počuť slová ako bodyhack a mindhack. Ide o novú vlnu, kde mladí hľadajú spôsoby, ako účinnejšie a efektívnejšie ovládať telo a myseľ. Veľkou časťou klientely sú ľudia stredného veku, ktorí si uvedomujú, že sa o telo treba starať a chcú to robiť prirodzenou cestou bez liekov a doplnkov. Ďalšia jasne viditeľná kategória sú ľudia s imunitnými ochoreniami: alergici, „bezlepkáči“, ale aj ľudia so sklerózou multiplex. Informácia, že MWH dokáže modulovať imunitnú odpoveď a tým zlepšiť ich stav im zarezonovala. Dokonca mám klientku s alergiou na chlad, ktorá robí pokroky. Prišlo už aj zopár dôchodcov. Pre nich to je určite o skvalitnení života a hlavne o pevnom zdraví.

Pozoruješ na ľuďoch, ktorých metódu učíš, nejaké zmeny? Napĺňajú sa ich očakávania? Dosahujú zlepšenie v oblastiach, ktoré ich na kurzy pritiahli?

Zmeny hlásia ľudia priebežne. Začína to väčšinou údivom, čo na kurze dokázali. Prekonať s ľahkosťou sám seba je pre veľa ľudí nepredstaviteľné. Je to ako chodiť väčšinu života s Ferrari iba pre noviny do stánku. Raz vám niekto ukáže závodný okruh a až tam pochopíte, čo vlastne to auto dokáže a aký má výkon. Ďalšie výsledky prichádzajú čoskoro po kurze. Studené sprchy už nie sú nepríjemné, postupne sa upokojuje myseľ aj počas dňa. Najviac ma teší, keď vravia, ako im metóda pomohla s konkrétnym zdravotným problémom.

Čo považuješ za najťažšiu súčasť MWH? Čoho sa ľudia najviac obávajú?

Na metóde nie je nič ťažké. Všetko je v podstate prirodzené. Dýchanie, otužovanie aj koncentrácia. Obavy spôsobuje samozrejme otužovanie, pretože tam ide každý mimo zóny svojho komfortu. Metóda má však mechanizmy, ako zmierniť príznaky, ktorých sa ľudia pri otužovaní boja najviac. Všímam si, že najväčšia výzva je asi pravidelné cvičenie. Nie každý sa vie presvedčiť denne cvičiť hoci iba pol hodinu. Najhoršie je to pri prvých pozitívnych výsledkoch. Potom si ľudia myslia, že už to ide samé, že už sa nie je kam posúvať. Opak je však pravdou.

Osvetová prednáška o Metóde Wima Hofa.

Mal si ako inštruktor nejakú negatívnu skúsenosť? Mal si účastníka, ktorý by odmietol spolupracovať/príliš sa bál/nesúhlasil s nejakými cvičeniami?

Samozrejme. Strach je bežná vec. Veď kto by sa nebál ísť po prvý raz do bazéna, ktorý má hladinu pokrytú ľadovými kockami? Je to predsa úplne normálna reakcia. Ale aj pani, ktorá sľubovala, že do bazéna nepôjde a bude kvôli studenej vode kričať, nakoniec sama dobrovoľne niekoľkokrát do bazéna išla. So strachom ovládaného, úplne rozhodeného stavu mysle sa pod vedením premenila na jasnú, koncentrovanú odhodlanosť a vstúpila do bazéna. Sám som ostal v údive, čo všetko je možné.

Slovensko je jedna z krajín so štyrmi ročnými obdobiami. Vidíš priestor na praktizovanie tejto metódy na Slovensku iba v chladných mesiacoch alebo aj v lete?

Metódu praktizujem a učím celoročne. Byť zdravý a cítiť sa vyrovnane znamená hlavne prevenciu, takže cvičiť metódu treba po celý rok. Keďže jedným z troch pilierov metódy je otužovanie, ľudia si myslia, že sa jedná o zimnú záležitosť. Ale pod otužovaním sa myslí aj obyčajná studená sprcha. A tá tečie doma celoročne. Je pravda, že keď chodím v zime v krátkych nohaviciach a tričku, púta to najviac pozornosti. V lete si to už nikto nevšimne. Vtedy je však ideálny čas začať. Prechod na chlad je v súlade s prírodným cyklom a je omnoho plynulejší. Aj telo má viac času sa adaptovať.

Viktor na bežnej prechádzke zimnou krajinou.

Ako pri metóde vydržať aj vo vyťaženom pracovnom či súkromnom živote? Máš nejaké osvedčené rady na bežné každodenné praktizovanie?

Denná rutina môže byť hlavne zo začiatku náročná. Najlepšie je zvyknúť si cvičiť ráno, hneď po zobudení. Má to viacero výhod, ktoré človeka motivujú k pravidelnému cvičeniu. Dá vám to veľa energie a perfektne nabudí celé telo. Ranná káva, ktorú som potreboval na rozbeh, sa stala nepotrebnou. Môj pracovný výkon predtým reálne začínal tak po desiatej. Teraz je to hneď po docvičení. Studená sprcha hneď po cvičení človeka preberie k životu.

Tip Vitariána

Ak sa chcete o práci Viktora Schillera dozvedieť viac, pozrite si jeho stránku www.TheAscent.sk  alebo si ho spolu so samotným Wimom Hofom príďte vypočuť na bratislavskú Ice Party.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje
www.theascent.sk

 

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 43