Staráte sa o svoju pečeň?

Top potraviny pre zdravie osobného chemického laboratória

Starostlivosť o pečeň nie je žiadna veda. Chce to len striedmosť v popíjaní alkoholu, občasný aktívny pohyb na vzduchu, skoré ľahké večere a zopár potravín, ktoré jej komplexné fungovanie dokážu podporiť.

Staráte sa o svoju pečeň?

Multifunkčné laboratórium 

Pečeň dospelého človeka váži asi 1,5 kg a je najväčším orgánom v brušnej dutine, umiestneným priamo pod pravou klenbou bránice. Jednou z jej najdôležitejších úloh je prečisťovanie krvi a odstraňovanie nebezpečných chemikálií. Do pečene prúdi krv zo žalúdka, sleziny, podžalúdkovej žľazy i hrubého čreva, čo znamená, že každú minútu prečistí viac než liter krvi.

Pečeň ďalej produkuje žlč, ktorá rozkladá tuky prítomné v bežných pokrmoch. Nachádza sa v nej i glukóza, ktorá do tela dokáže vohnať v prípade potreby zásobu energie. Mnohí vedci a lekári nazývajú pečeň chemickým laboratóriom ľudského tela a tento prívlastok si skutočne zaslúži. Tuky, cukry a bielkoviny sa totiž po rozklade v žalúdku dostávajú práve do tejto žľazy, kde sú ďalej štiepené a prečisťované.

Životný štýl šetrný k pečeni

Starostlivosť o pečeň nie je náročná, no musí byť komplexná a konzistentná. Zahŕňa určitý životný štýl, ktorý si pre svoju dobrú kondíciu tento orgán vyžaduje. Ak chcete mať dlhodobo zdravú pečeň a radi by ste predišli početným ochoreniam, ktoré tento orgán často trápia, mali by ste do svojho jedálnička zaradiť potraviny obsahujúce látky, ktoré pečeni pomáhajú v jej práci a súčasne vyradiť všetko, čo jej prácu komplikuje.

„Pečeň je orgán, ktorý možno nevedomky veľmi ľahko poškodiť, ak sa oň nestaráme správne,“ tvrdí Dr. Rohit Satoskar z Transplantačného inštitútu v Georgtowne.

Pečeň je umiestnená v pravej strane bránice.

Ľahká a skorá večera bez aditív

Pečeň je dôvod, pre ktorý ste od mnohých odborníkov počuli, že po šiestej hodine odpoludnia by sme nemali jesť. Pečeň rozkladá jedlo často až šesť hodín po konzumácii, a tak môžu človeka ťažké večere stáť kvalitný spánok. Pečeň rozhodne neobľubuje tučné jedlá, no ani hladovku.

Vegánov poteší, že rastlinná strava je pre ňu oveľa prijateľnejšia ako živočíšna. Stabilizátory, emulgátory a konzervanty pečeň oslabujú a vyčerpávajú, preto je pre tento orgán najlepšie, ak si zadovážite kvalitné čerstvé ingrediencie a spracujete si ich sami. Rozhodne by ste sa mali vyhnúť polotovarom, údeninám a konzervovaným jedlám.

Anatómia pečene, najväčšej žľazy v ľudskom tele.

Cviklová šťava namiesto vodky

Jedným z najúčinnejších dobyvateľov pečene je alkohol. Človek nemusí byť chronickým alkoholikom, aby ju postupne ničil. Už pohárik alkoholu denne pečeň postupom času značne oslabí.

Pre jej zdravie je mimoriadne dôležitý riadny pitný režim, do ktorého sa však alkoholické nápoje rozhodne nerátajú. Aké nápoje má pečeň rada? Predovšetkým kvalitnú čistú vodu, no ráno ju výborne zaktivuje i pohár vlažnej vody s pár kvapkami citrónu. Čerstvé ovocné a zeleninové šťavy sa dokážu o pečeň takisto skvele postarať, a to hlavne v prípade, že si ich vyrobíte z cvikly, mrkvy, jabĺk alebo grapefruitu.

Pečeň a pohyb

Ako v prípade každého iného orgánu, aj pre pečeň je pohyb nesmierne dôležitý. Lekári a výskumníci sa zhodujú, že najefektívnejšími cvičeniami pre zdravú pečeň sú aeróbne športy na čerstvom vzduchu (beh, rýchla chôdza, plávanie, bicyklovanie), ktoré telo okysličia a molekuly nového kyslíka dovedú až do pečene. Správne hlboké dýchanie, masáže oblasti, kde sa pečeň nachádza a špecifické jogové pozície dokážu pečeni prácu takisto značne uľahčiť.

Ochorenia pečene.

Jedlé palivo pre pečeň

Ak je pečeň zdravá, dokáže fungovať veľmi efektívne. Konzumácia potravín, ktoré podporujú prirodzené fungovanie pečene, má z dlhodobého hľadiska účinný dopad na jej zdravie a pôsobí preventívne pred mnohým závažnými ochoreniami tohto orgánu.

Za zdravými potravinami vhodnými pre pečeň nemusíme cestovať ďaleko. Na začiatok stačí zaradiť do svojho jedálnička cesnak, ktorý dokáže aktivovať enzýmy podporujúce vyplavovanie toxínov z tela. Čistiacu funkciu pečene podporuje aj selén a alicín, na ktoré je cesnak takisto bohatý. Zelenina, ktorá obsahuje betakarotén, ako napríklad mrkva alebo cvikla, je plná flavonoidov, ktoré stimulujú aktivitu pečene.

infografika-pecen

Dôležitá je aj listová zelenina, a to predovšetkým listy s horkastou chuťou, ako napríklad rukola, púpava alebo čakanka. Tieto druhy listovej zeleniny a divokých bylín podporujú tvorbu žlče, ktorá z tela odplavuje nepotrebný odpad. Obsah chlorofylu v týchto rastlinách má navyše schopnosť absorbovať škodlivé toxíny.

Pečeni prospieva i čerstvé ovocie. Jablká obsahujú pektín dôležitý pre uvoľňovanie toxínov z tráviaceho traktu. Citrusy ako grapefruity, citróny a limetky podporujú vďaka vysokému obsahu vitamínu C detoxikačnú schopnosť pečene. Za zmienku stojí i avokádo obsahujúce glutatión, dôležitý antioxidant a silný detoxifikátor.

Tip Vitariána

Ak máte pocit, že vaša pečeň nefunguje ideálne, alebo sa o ňu chcete zodpovedne starať z preventívnych dôvodov, zaraďte do svojho pitného režimu čaje z nasledovných bylín: mäta prieporná, ostropestrec mariánsky, rumanček pravý, ľubovník bodkovaný, repík lekársky.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.slovenskypacient.sk

www.webmd.com

www.globalhealingcenter.com

www.livestrong.com

 

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 25