Čo poháňa svaly a ako sa o ne starať?

Vápnik v strave športovcov

Svaly nám umožňujú vedomú kontrolu pohybu končatín. Vďaka nim môžeme vyskočiť do výšky, alebo požuť potravu. Okrem toho sú však svaly zodpovedné aj za mnohé ďalšie telesné procesy, ktoré kontrolovať nedokážeme, ako napríklad tlkot srdca, pohyby čriev alebo sčervenanie líc. Aby sa svaly dokázali sťahovať a rozťahovať, potrebujú dostať signál z mozgu a správnu energiu z jedla.

Čo poháňa svaly a ako sa o ne starať?

Za pohybom svalov stoja kontrakcie

Existujú dva druhy svalov: priečne pruhované a hladké. Prvý druh má pod mikroskopickým zobrazením pravidelné pruhy, ktoré sú výsledkom usporiadania svalových vláken tvoriacich rovnobežné línie.

Svaly, ktoré dokážu uviesť do pohybu našu opornú sústavu, sa nazývajú kostrové svaly a sú typom priečne pruhovaných svalov. Vďaka mozgu ich dokážeme vedome kontrolovať. Ďalším typom priečne pruhovaných svalov sú svaly zodpovedné za tlkot srdca, ktoré však kontrolovať nedokážeme.

Špecifické molekuly v svalových vláknach umožňujú priečnym svalom rýchle zmrštenie (kontrakciu), následkom čoho sa naše telo dokáže pohnúť. Hlavnými „zodpovednými“ v tomto zložitom procese sú proteínové molekuly nazývané aktín a myozín.

Vedci sa stále nedokázali zhodnúť na tom, čo aktínu a myozínu umožňuje vzájomnú spoluprácu a vyvolanie následnej svalovej kontrakcie. Čo však s istotou vedia je, že tento proces si vyžaduje energiu z jedla, ktoré prijímame.

Fungovanie svalov môžeme v mnohých prípadoch ovplyvniť.

Kontrakcie, ktoré produkujú hladké svaly, majú tendenciu stupňovať sa na rozdiel od kontrakcií vytváraných priečnymi svalmi. Príkladom je pomalý, stupňovaný a kontrolovaný prechod potravín tráviacim systémom. Hladké svaly nemajú malé preliačeniny ako tie priečne pruhované a ich fungovanie nedokážeme vedome kontrolovať.

Kontrakciu svalov zabezpečuje vápnik

Spôsoby, ktorými telo reguluje kontrakciu všetkých druhov svalov, sa rôznia. Majú však jeden spoločný element, a tým je vápnik, ktorý je kľúčovým molekulárnym poslom v aktívnom fungovaní svalstva. Priečne pruhované svaly prijímajú prostredníctvom motorických neurónov podnety na pohyb z mozgu. Odpoveďou na tento podnet je náhly presun vápnika do svalov, následkom čoho sa zaktivizujú tak molekuly aktínu ako aj molekuly myozínu.

Bunky hladkého svalstva sa môžu aktivovať neuronálnou signalizáciou alebo prostredníctvom hormónov. Oba spôsoby vedú k zmene hladín vápnika v bunkách svalov. Táto skutočnosť vedie k aktivácii myozínu a nakoniec k želanej svalovej kontrakcii.

Niektoré hladké svaly, ako napríklad tie, ktoré kopírujú naše krvné cievy, sú v neustálej kontrakcii. Permanentný príjem vápnika týmto svalom umožňuje regulovať prietok krvi v tele. Máte vo svojej strave dostatok kvalitných zdrojov tohto dôležitého minerálu?

infografika-vapnik

Obnova svalstva za pomoci reaktívnych foriem kyslíka

Cvičenie je náročná aktivita, ktorá vyčerpáva organizmus. Počas aktívneho cvičenia dávame svalom skutočne zabrať, no vďaka práci kmeňových buniek sa počas rekonvalescencie zreparujú a zosilnia.

Nový výskum Vysokej školy medicíny Georga Washingtona v USA však v tomto ohľade prináša prekvapujúce zistenie. Bunky generujú ako vedľajší produkt reaktívne formy kyslíka, a to predovšetkým v momentoch, kedy je spotreba energie v tele vysoká, ako napríklad počas športovania. Reaktívne formy kyslíka môžu byť pre bunky toxické a doteraz sa predpokladalo, že obnove svalstva v tele bránia.

„Športovci si myslia, že po tréningu by sa mali zásobiť vysokými dávkami antioxidantov, aby sa ich svaly ľahšie zotavili,“ vysvetľuje autor štúdie Adam Horn, „ale výskum ukázal, že svaly dokážu hladiny reaktívnych foriem kyslíka po vysokom výkone kontrolovať, a že tento druh kyslíka je dokonca pre obnovu svalstva potrebný. Ak patríte k ľuďom, ktorí si myslia, že svalstvo sa zotavuje jedine vplyvom antioxidantov, mali by ste sa začať viac spoliehať na svoje telo a na jeho vlastnú schopnosť samoliečby.“

Tip Vitariána

Aby ste sa vyhli slzám počas alebo po tréningu, skúste dodržovať nasledujúcich šesť rád, ktoré by mali vašim svalom zabezpečiť plynulý chod:

  • Prijímajte dostatok potravín s obsahom vápnika a magnézia.
  • Zahrejte sa. Strávte prvých 10 - 20 minút cvičenia zahrievacím aktivitami. Sústreďte sa hlavne na svaly, ktoré budete pri tréningu používať.
  • Pred cvičením sa venujte strečingu tých svalových partií, ktoré budú do pohybu zapojené viac ako zvyčajne. V každej pozícii zostaňte aspoň 20 sekúnd.
  • Uistite sa, že vaša strava obsahuje všetky makro i mikro nutrienty, teda tuky, cukry, bielkoviny, minerály a vitamíny.
  • Pite veľa tekutín. Počas tréningu sa človek potí, takže telo sa tekutín zbavuje, no svaly ich neustále potrebujú, a tak myslite na to, že ich musíte počas športovania dopĺňať.
  • Pravidelne cvičte. Aby boli vaše svaly v dobrom stave, musíte ich často precvičovať. Spevnia, zosilnia a budú vašu kostru chrániť oveľa viac, ako keby boli ochabnuté.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.medicalnewstoday.com

www.premierortho.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 9