Ako zostať zdravý aj v starobe?

Radí Dr. Charles Eugster, ktorý začal vo svojich 87 rokoch s kulturistikou

Na svojej oficiálnej webovej stránke pred pár rokmi Dr. Eugster tvrdil, že je vo svojich deväťdesiatich rokoch najstarším žijúcim kulturistom či „bodybuilderom“ na svete. Bol silný, zdravý, výkonný a spokojný aj vo veku, ktorý v prípade väčšiny ľudí považujeme za úctyhodné dožívanie dlhého života. Čo stojí za Eugsterovým zdravím?

Ako zostať zdravý aj v starobe?

Pasivita je najväčším zabijakom ľudstva

Dnes už pár mesiacov zosnulý Charles Eugster začal žiť svoj život celkom nenápadne. Nielenže svojimi fyzickými výsledkami v detstve nevynikal, ale bol dokonca podpriemerný. Trpel chronickými angínami, ktoré neustále ovplyvňovali jeho chatrné zdravie a nevládal sa venovať žiadnej fyzickej aktivite.

Keď mal trinásť rokov, lekári mu vybrali mandle a jeho zdravotný stav sa začal po rokoch zlepšovať. Zosilnel a dostal chuť venovať sa športu. Zaujal ho box, veslovanie a rugby. O niečo neskôr sa rozhodol, že sa stane zubárom, no počas svojich štúdií v Londýne, Zürichu a Heidelbergu so športovaním aj naďalej aktívne pokračoval.

Usedavá štyridsiatka

Po dokončení štúdií však prišlo na rad založenie praxe a klasický sedavý život, ktorým si prejde každý, kto nemá svoj deň vyplnený manuálnou prácou. Sedavý spôsob života ovplyvnil aj jeho zdravie. Dostavili sa bolesti nôh a prvé známky kŕčových žíl. Aby sa týchto negatív Eugster zbavil a aby predišiel ďalším nežiaducim zdravotným komplikáciám, vrátil sa ku svojmu obľúbenému veslovaniu.

Charlas sa aktívnym bodybuildingom začal zaoberať až tesne pred 90. narodeninami.

Aktívna šesťdesiatka

Keď dosiahol šesťdesiat rokov, začal sa tento čoraz známejší zubár venovať veslovaniu ešte intenzívnejšie. Zapájal sa do mnohých veteránskych súťaží a získaval čoraz viac medailí, až ich postupom času zozbieral vyše sto.

Podľa Eugstera (ako aj podľa mnohých vedeckých výskumov) sa prvé chronické ochorenia či psychické problémy u starších ľudí začnú často objavovať po tom, čo nastúpia do dôchodku. Malé vyťaženie mysle, nedostatok práce, ktorou by sa dôchodcovia zabavili a fyzicky a psychicky stimulovali spôsobuje podobné negatívne dôsledky ako bežná nezamestnanosť: zhoršenie fyzického zdravia, zlý psychický stav, časté návštevy lekárov, užívanie medikamentov atď. Aby človek zostal vo forme, musí si nájsť stimulanty aj na dôchodku: prácu, ktorá mu bude vypĺňať voľný čas, zaujímavé, zábavné a efektívne cvičenie a správnu stravu. Dôchodok predsa nemusí byť koncom aktívneho života, práve naopak.

Vytrvalá sedemdesiatka

Po sedemdesiatke si Charles všimol, čo sa deje s jeho priateľmi a známymi: starli, slabli a umierali. Hoci väčšina z jeho žijúcich rovesníkov už bola v tom čase na dôchodku, on pokračoval vo vykonávaní svojej praxe až do svojich 82 rokov. Okrem toho sa venoval veslovaniu, a to stále s rovnako veľkým zápalom.

Udržanie svalstva je kľúčom k zdravej starobe.

Prelomová osemdesiatka

Napriek tomu, že Dr. Eugster pravidelne vesloval, po svojej osemdesiatke nebol spokojný so stavom svojho tela, pretože začal akosi rýchlo strácať svalovú hmotu. 

„Jedného dňa som sa pozrel do zrkadla a uvidel som v ňom starca. Mal som nadváhu, otrasné držanie tela a tam, kde som mal kedysi svaly, mi ovísala koža. Vyzeral som ako troska.“

Svaly možno získať v akomkoľvek veku

Dr. Charles Eugster je žijúcim dôkazom toho, že človek dokáže v akomkoľvek veku zastaviť stratu svalstva, podporiť jeho tvorbu a zmeniť tvar svojho tela. Vďaka posilňovaniu a proteínovým nápojom začalo jeho telo meniť tvar. Bolo širšie, pripomínalo písmeno V a jeho ramená a bicepsy znovu nabrali jasné kontúry. 

Eugsterove výsledky môžu slúžiť ako vzor všetkým tým, ktorí sa obávajú starnutia, a ktorí strácajú motiváciu. Kondíciu i to, ako telo funguje a ako vyzerá, môžeme predsa len ovplyvniť aj vo veľmi vysokom veku.

Nebojte sa nových druhov cvičenia a športov ani v pokročilom veku.

Špeciálna strava?

Podľa Dr. Eugstera neobsahovala jeho strava nič výnimočné. Na raňajky si dopriaval čerstvé ovocie a po tréningu proteínový nápoj. Vedome sa však vyhýbal alkoholu a sladkostiam. Takejto strave no predovšetkým intenzívnemu pohybu sa Dr. Eugster venoval až do svojich 97 rokov, kedy napokon po desiatkach rokov aktívneho života zomrel na zlyhanie srdca. Ešte necelý mesiac pred smrťou však viedol plnohodnotný aktívny život a súťažil vo veslárskych pretekoch.

Nebojte sa nových športov ani v starobe!

Výnimočný rekord

V doposiaľ zaznamenanej histórii kulturistiky je Dr. Eugster jej najstarším začiatočníkom. Pri svojich prvých lekciách mal totiž 87 rokov. Súčasne je i najstarším človekom, ktorý sa zapojil do bodybuildingovej súťaže. V niekoľkých prípadoch takéto súťaže dokonca i vyhral. Vo svojej vekovej kategórií drží niekoľko neotrasiteľných rekordov. Za 45 sekúnd zvládol napríklad urobiť až 50 klikov. Vzhľadom na to, že v súčasnej obéznej kultúre vysedávania sa jeho veku dožije len málokto, vyzerá to tak, že jeho rekordy zostanú ešte veľmi dlho neprekonané.

Charlesov odkaz svetu a zopár rád na záver

„Naše vedomosti o procese starnutia sú stále veľmi obmedzené. Môžeme si však byť istí, že naše hlavné zdravotné problémy, akými je cukrovka a obezita, priamo súvisia so zlým životným štýlom. Sme málo aktívni... No svaly a kostné tkanivo si môžeme budovať aj so zvyšujúcim sa vekom. Výkonnostný šport môžeme praktizovať aj v pokročilom veku. Namiesto toho, aby sme kontrolu nad svojim telom s pribúdajúcim vekom strácali, môžeme si starobu užívať a tešiť sa v nej zdraviu a sile. Aj v pokročilom veku môžeme mať pekné telo, s ktorým budeme spokojní. Všetko, čo na to potrebujeme, je vytrvalosť a láska k pohybu.“

  • Zapojte do svojho života intervalový tréning s vysokou intenzitou.
  • Myslite na to, že svaly sa budujú aj počas odpočinku. Kedysi som vesloval 6-krát týždenne no už viem, že ak veslujem len 3-krát, moje svaly majú viac času na regeneráciu a nabratie tkaniva.
  • Dávajte pozor na svoj pás. Práve v obvode pása naberáme s pribúdajúcim vekom najviac tuku. Tento tuk je nebezpečný hlavne v pokročilom veku, pretože spôsobuje zápalové procesy v tele a je odrazovým mostíkom pre mnohé chronické ochorenia.
  • Skúste niečo nové. Vaše telo i mozog ocenia, ak sa začnete učiť úplne nový šport. Budete trénovať aj svoju myseľ, pretože bude musieť telo riadiť pohotovo a úplne inak ako doposiaľ.
  • Pozor na proteíny. V pokročilom veku ich budete potrebovať viac ako predtým, a tak odporúčam, aby ste ich dopĺňali. Skúste napríklad pšeničný proteín alebo leucín. Dopĺňať môžete aj vitamín D, pretože toho zvyknú mať starší ľudia málo.
Tip Vitariána

Tým, ktorí si vo svojich 65 rokoch myslia, že ich život pomaly končí, dáva Charles jasnú správu: novému koníčku sa možno začať venovať kedykoľvek. Najväčší zmysel má hobby, ktoré nám prinesie dlhotrvajúce zdravie a spokojnosť. So starobou nemusí automaticky prichádzať i zhoršenie zdravia. Naopak, na dôchodku máme viac času, a preto i viac možností na praktizovanie rôznych športov. Vyberte si ten, ktorý je pre vás najzaujímavejší, bezpečný a najprínosnejší a dostaňte sa do formy, v ktorej vám dlhé roky bránil sedavý spôsob života.

Video

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.athleticsweekly.com

www.telegraph.co.uk

www.talesofsuccess.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 5