Plávanie a beh

Prečo je plávanie oveľa účinnejšie ako beh

Plávanie je oveľa viac než počítanie kachličiek. Skok do bazéna je jednou z najúčinnejších a najzdravších tréningových metód. Pomocou špeciálnych pomôcok môžete dosiahnuť ešte lepšie výsledky.

Plávanie a beh

Existuje jedno klišé, áno predsudok, ktorý stále pretrváva: plávanie je vraj iba počítanie kachličiek. To znamená, že plávanie je monotónne a nudné. To nie je pravda. Alebo skôr - to nemusí byť pravda. Rôzne polohy, rôzne techniky, rôzne pomôcky - to všetko v kombinácii ponúka dôkladne pestrý program pre tých, ktorým je príliš nudné plávanie tam a späť vo vždy rovnakej polohe.

A predovšetkým: kúpanie je zdravé a privedie Vás do švihu. Existuje veľa dobrých dôvodov, prečo by ste mali najlepšie hneď zajtra skočiť do chlórovanej vody.

V zozname najpopulárnejších športov vo voľnom čase je plávanie ostatne na treťom mieste. Podľa štúdie „Športové a nákupné správanie v Nemecku“ sú viac ako dve tretiny obyvateľov dve až päť hodín týždenne športovo aktívnych, viac ako štvrtina dokonca päť až desať hodín. Celkom hore na zozname popularity je fitness, potom prídu bicyklovanie a plávanie.

Pre kondíciu, budovanie svalov, kardiovaskulárny systém

Dobré dôvody, prečo skočiť do vody:

  • Plávanie je tréning, šetrný ku kĺbom a väzom. Zaťaženie kĺbov je o 90 percent menšie ako na súši.
  • Je to cvičenie pre celé telo, pri ktorom sa trénujú všetky hlavné svalové skupiny. Posilňuje tak trup, ako aj ruky a nohy.
  • Plávanie posilňuje kondíciu a tým i výkonnosť.
  • Vytrvalostný a silový tréning možno kombinovať. S pomôckami, ako sú napríklad takzvané pádla na ruky, môže byť silový tréning na súši prevedený do bazéna.
  • Plávanie posilňuje kardiovaskulárny systém.
  • Teplotný rozdiel vo vode stimuluje metabolizmus.
  • Kto pláva, spáli veľa kalórií. Údaje o tom sa líšia. Pol hodiny v bazéne napríklad zodpovedá asi hodine cvičenia na brehu. To je spôsobené okrem iného odporom vody a adaptáciou organizmu na teplotu vody. Na regulovanie teploty tela sa musí vynaložiť veľa energie.

Plávanie je zdravé a privedie Vás do švihu. Existuje veľa dobrých dôvodov, prečo skočiť do chlórovanej vody.

Plávanie ako doplnok k iným športom

Áno, aj Felix Neureuther to robí: hviezdny lyžiar pláva. V príprave na sezónu a tiež v priebehu pretekov. Lebo tento šport je vhodný pre budovanie fitnessu na jednej strane, robí teda fit pre zjazdovku a je skvelou alternatívou k joggingu alebo k posilňovni. Na druhej strane plávanie možno tiež dobre využiť ako regeneráciu a kompenzáciu.

Neureuther trénuje okrem iného pri kraule cielene hornú časť tela silu a stabilitu trupu – oboje potrebuje na dobrú technikou na zjazdovke a k prevencii zranenia.

Pullbuoy* a pádla**: efektívne pomôcky

Kým pullbuoy a pádla rozhodne nie sú pre začiatočníkov, pre pokročilých môžu byť ale neuveriteľne cenné. Plutvy pomáhajú všetkým, ktorí nie sú nastavení na prsia. Predovšetkým vďaka lepšej akcelerácii sa rýchlo zvyšuje faktor zábavy. S plutvami môžeme cielene trénovať techniku nôh a ich muskulatúru a zlepšiť aj pohyblivosť členkových kĺbov.

pullbuoyom ako pomôckou (podobne: pullkick), ktorý si plavec zasekne medzi stehná, dostávajú bedrá viac vztlaku. Športovec leží oveľa stabilnejšie, a tým zlepšuje svoju polohu vo vode. Okrem toho sa odťaží chrbát.

Dôraz sa preto môže zamerať na prácu ramien, na technicky čisté prevedenie a na fázu pod vodou.

Kto napriek pullbuoyu leží vo vode ešte stále nepokojne, môže spočiatku použiť aj dve z týchto pomôcok. Lebo iba vtedy, keď poloha vo vode je stabilná, môže tréning podvodnej fázy mať tiež požadovaný úspech. V žiadnom prípade by nemali byť použité na podporu nohy. Kto k tomu inklinuje, môže tomu celkom jednoducho zabrániť tým, že svoje členky zviaže dokopy.

S pádlami zväčšuje plavec svoje dlane a tým vztlakovú plochu ako aj odpor vody. Väčším tlakom je použitie sily pod vodou väčšie, takže pri každom ťahu ramena sa posilňuje špecifická muskulatúra pre plávanie. Tréning s pádlami môže byť účinný silový tréning. Účinná pomôcka, pokiaľ sila je dostačujúca.

Pádla sa pociťujú spočiatku pri čistej technike ako plutvy na rukách. Keď potom ale sily slabnú, je veľké riziko, že technika sa vykonáva nečisto, že športovec sa vyhýba odporu vody.

Plávanie je šetrné ku kĺbom a väzom. Je vhodné ako cvičenie pre celé telo.

Tip Vitariána

Plávanie je šetrné ku kĺbom a väzom. Je vhodné ako cvičenie pre celé telo. Posilňuje kardiovaskulárny systém, stimuluje metabolizmus. Týmto vôbec nechceme podceňovať behanie. Najlepšia rada akú ponúkame je – robte oboje. 

Vysvetlivky:

* Plavecká pomôcka pull buoy je určená na posilňovanie hornej časti tela, kedy pri plávaní drží pull buoy nohy a tie nerobia žiadny pohyb. Zodpovedajúci slovenský výraz je plavecká piškóta.Je to tvarovaný kus z polystyrénu alebo iného ľahkého materiálu  v tvare osmičky.Plavci umiestňujú piškótu medzi svoje stehná alebo členky, takže nemajú pri plávaní podporu nôh. Plavec sa pri tréningu sústreďuje len na ramená a rozvíja vytrvalosť a silu v hornej časti tela.

** Plavecká pomôcka pádlo (aj packa, labka). Skvelá plavecká pomôcka určená pre posilnenie horných končatín. Pre začiatočníkov sa upevnia na celú ruku. Pre pokročilých stačí upevniť pádlo len o prostredný prst. Pádla Vám dovolia vložiť ruku do vody len v technicky správnej polohe.

Pull buoy a pádla sú efektívne pomôcky na plávanie.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Die Welt

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 88