Bolesti chrbta

Takto nad nimi zvíťazíte

Bolesti chrbta sužujú stále viac ľudí. Avšak mnohí sú si neistí, čo treba urobiť. Brať lieky proti bolesti? Chrbát nahrievať alebo chladiť? Pohybovať sa alebo sa šetriť? Najdôležitejšie otázky a odpovede. Komentujú Tanja Cordes z Akcie pre zdravší chrbát (AGR) so sídlom v dolnosaskom Selsingene, lekár René Gräber z Preetz v Šlezvicku-Holštajnsku a Michael Preibsch, podpredseda Nemeckého zväzu fyzioterapie so sídlom v Kolíne nad Rýnom.

Bolesti chrbta

Utrpenie sa šíri ako mor: bolesti chrbta. Takmer každý ich pozná, ale ako sa s nimi najlepšie vysporiadať a čomu by sa človek mal radšej vyhnúť, v tom sú mnohí neistí. V podstate platí: ak bolesti pretrvávajú dlhšie ako jeden týždeň, potom by ste mali určite ísť k lekárovi.

To isté platí v prípade, keď bolesti vyžarujú do rúk alebo nôh, alebo dostanete príznaky  ochrnutia. To môže svedčiť o vážnejšom ochorení – napr. prolaps (vyčnievanie)  medzistavcových platničiek.

Pár slov o stavbe chrbtice

Ešte predtým, ako Vám poradíme, čo robiť, aby chrbát nebolel, predstavíme Vám na úvod  dámu, o ktorej stále rozprávame. Chrbticu.
Chrbtica je vlastne takou našou oporou. A nielen to, okrem iného nám ochraňuje aj miechu, nervy a nervové korene. Je veľmi dôležitá pre pohyb a stavbu hlavy a trupu. Siaha od spodku lebky po panvu.
Je poskladaná zo stavcov. U človeka môžeme chrbticu rozdeliť na 5 hlavných častí, pričom každá časť je zložená z iného počtu stavcov. Pozrite si stavbu chrbtice:

Stavba chrbtice.

Keby ste sa na svoju chrbticu pozreli zboku, uvideli by ste, že je dvakrát esovite prehnutá. Vďaka tomu je aj stabilnejšia. Práve druhému jej zakriveniu vďačíme za to, že chodíme vzpriamene po dvoch nohách. A teraz sa vráťme k bolestiam.

Lieky proti bolesti - vždy ihneď alebo neskôr?

Hoci lieky proti bolesti môžu pomôcť pre túto chvíľu, ale problém sám osebe – totiž príčina ťažkostí - zostáva nevyriešený.

Za žiadnych okolností by nemal vždy ihneď postihnutý siahnuť po lieku proti bolesti - ak sa to dá bez nich zniesť.  V podstate sú bolesti varovným signálom, že v tele nie je niečo v poriadku.

Postihnutí by mali preto najprv popremýšľať o tom, čo mohlo bolesti chrbta spôsobiť. Bolestiam chrbta často predchádzajú napätia, ktoré sú zapríčinené jednostrannými alebo neobvyklými zaťaženiami.

V žiadnom prípade by sme nemali hneď siahať po liekoch proti bolesti chrbta, pravdepodobne sú za tým jednostranné zaťaženia.

Lepšie teplo alebo radšej chlad?

Spravidla robí teplo chrbtu pri napätiach dobre - napríklad lampa s červeným svetlom. Ideálne terapeutické teplo je 40 stupňov Celzia. Teplo zlepšuje krvný obeh a uvoľňuje ako kŕčovité svalstvo, tak aj nervové dráhy.

Okrem toho teplo prekrýva stimul bolesti, čím sa znižuje pocit bolesti. Odborníci AGR odporúčajú špeciálne tepelné zábaly. Udržujú teplo až dvanásť hodín, a zároveň umožňujú postihnutému pohyb. To je dôležité, pretože zatiaľ čo teplo poskytuje okamžitú úľavu od bolesti, pohyb je príspevkom k predchádzaniu nových napätí vo svaloch.

Avšak, nie každému pri bolestiach chrbta robí teplo dobre. Mnohí prisahajú skôr na ľadové kocky na postihnutých oblastiach. Všeobecné odporúčanie, či trpiaci majú liečiť svoje boľavé kríže skôr teplom alebo chladom, neexistuje.

Treba uvážiť, že ľad na chrbte napr. kvôli tesnej blízkosti k obličkám a s tým spojeným nebezpečenstvom ťažkostí s obličkami, nevedie bezpodmienečne k cieľu. Tepelná terapia je určite kontraproduktívna v prípade, že bolesti chrbta vznikli kvôli zápalu.

Čo s masážou pri bolesti chrbta?

Ak väzia za bolesťami svalové napätia, potom masáž môže pomôcť. Dobrý terapeut pozná rôzne hmaty na uvoľnenie tkanív. Pacienti, ktorí to tolerujú, by sa mali pred masážou zabaliť do bahna alebo ožarovať chrbát s červeným svetlom. Po takejto aplikácii tepla môže masér lepšie preniknúť prstami do napnutých miest na chrbte a postarať sa o uvoľnenie.

Aby sme však zvládli problém svalového napätia v dlhodobom horizonte, správny je pohyb.  Malé zmeny v každodennom živote, ako si napr. sadnúť na bicykel namiesto do auta alebo ísť po schodoch pešo namiesto použitia výťahu, už môžu pomôcť.

Aké ďalšie druhy pohybu sú užitočné?

Ak sú bolesti chrbta nešpecifické - to znamená, že sa nedá nájsť žiadna jednoznačná príčina - potom akýkoľvek druh pohybu je dobrý. V žiadnom prípade by nemali postihnutí prevažne sedieť alebo ležať a čakať na to, že ťažkosti prejdú.

Ak vás bolieva chrbát, neseďte doma, ale hýbte sa.

Tip Vitariána

Bolesti chrbta trápia ľudstvo od nepamäti. Jeden múdry lekár mi pred rokmi povedal: „Pane, Vaši predchodcovia nemali zísť zo stromov!“ Nuž ale zišli a teraz znášame následky. A my teraz stále viac vysedávame a trpíme. Jediná rada nad zlato je pohyb – prechádzky, beh a pod. Veľmi osožná je práca v záhrade!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Die Welt

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 87