Ako schudnúť chladom

Štúdia o studenej diéte

Namiesto športu a diéty jednoducho znížiť teplotu miestnosti a tak schudnúť? Holandskí vedci hovoria, že by to mohlo pomôcť v boji proti obezite. Všeliekom vykurovanie miestnosti ale nie je. 

Ako schudnúť chladom

Prijať menej kalórií a spáliť ich viac prostredníctvom športu: v zásade sa dajú všetky diéty vypočítať podľa jednoduchého vzorca – človek musí prijať menej energie a viac jej spotrebovať. Pritom je jedno, či programy na chudnutie obsahujú napríklad náhradu pevnej stravy vaječnými šejkami, dosiahnutie cieľa bodovacím systémom alebo výzvou k viac pohybu v každodennom živote – heslo: ísť po schodoch namiesto viezť sa výťahom.

Niektorým výskumníkom však niečo chýba v tejto jednoduchej bilancii: energia, ktorú spotrebujú ľudia, aby si udržali telesnú teplotu. „My vykurujeme a chladíme naše príbytky tak, aby boli čo najpríjemnejšie, čím sa minimalizuje spotreba energie, ktorú potrebujeme na kontrolu telesnej teploty,” píšu holandskí vedci v časopise Trends in Endokrinology and Metabolism (Trendy v endokrinológii a metabolizme).  „Čo by sa zmenilo, keby sme nechali opäť naše telá pracovať, aby udržiavali správnu teplotu?”, pýta sa tím pod vedením Wouter van Marken Lichtenbelta z Univerzitnej kliniky v Maastrichte.

Pritom nejde o veľkom trasenie sa od chladu vonku v snehu, ale skôr o to, nevykurovať trvalo interiéry na relatívne vysoké pohodové teploty. Lebo telo potrebuje už aj pri miernom chlade viac energie na udržanie svojej jadrovej teploty bez toho, aby sa začal triasť.

Hnedé tukové bunky produkujú teplo

Ako interné vykurovanie pracuje typ tkaniva, ktorý až od relatívne krátkej doby vyvoláva pozornosť: hnedé tukové tkanivo. Len asi 50 až 100 gramov hnedého tuku má dospelý v tele, s vekom sa to zmenšuje. Tim Schulz, ktorý sa zaoberá v Nemeckom ústave pre výživu (DIfE) s témou vývoja tukových buniek hovorí,  že hnedý tuk sedí, zmiešaný s obyčajným bielym tukovým tkanivom, v hornej časti tela - okrem iného pozdĺž chrbtice, na väčších krvných cievach a v oblasti kľúčnej kosti. Väčšinou je toto tkanivo neaktívne. Asi u polovice dospelých sa dá dokázať po niekoľkých hodinách v chladnom prostredí zvýšená aktivita hnedého tukového tkaniva, u druhej polovice nie.

Marken Lichtenbelt a jeho kolegovia uvádzajú vo svojom prehľadnom článku medzi iným dve nedávne štúdie, ktoré tvrdia, že ľudia s trochou studeného tréningu spália viac energie na udržanie telesnej teploty, a že tým odbúrajú telesný tuk. Pravidelné niekoľkohodinové pobyty v mierne chladnejšej klíme vedú podľa experimentov dokonca k tomu, že hnedé tukové bunky sa aktivujú aj u mnohých ľudí, u ktorých spočiatku zistiteľne nepracovali. Okrem toho, tak argumentujú výskumníci, zvyknú si ľudia pomerne plynulo na chladnejšie prostredie. Človek by teda nemusel trasúc sa trpieť. Výskumníci popisujú ročným obdobiam prispôsobený model - s chladnejším interiérom v zimných mesiacoch.

Aby ste pochopili ideu o chladnom tréningu: v citovanej japonskej štúdii strávili muži, u ktorých spočiatku nebola nameraná žiadna alebo takmer žiadna aktivita hnedého tukového tkaniva, po dobu šiestich týždňov po dve hodiny denne pri 17 °C v ľahkom oblečení. Dodatočne spotrebovaná energia na ohrev tela bola pri rôznych experimentoch asi 150 až 180 kcal za deň.

Studená komora alebo chladnejšia obývačka?

Tim Schulz varuje pred unáhlenými závermi. Podľa jeho názoru je na všeobecné odporúčanie príliš skoro. Chýbajú ďalšie kontrolované štúdie a epidemiologické údaje, ktoré by preukázali, že tento prístup má zmysel. Tiež ešte vzniká otázka, aký druh chladu to môže byť. Jednoducho vykurovať byt menej? Alebo chodiť pravidelne do akejsi studenej komory namiesto ako prv do solária?

Ďalšie účinky pravidelného chladenia by sa tiež museli sledovať – tak sa zužujú v chlade asi krvné cievy a prípadne aj imunitný systém reaguje na zmeny teploty.

Že sa ľudia častejšie vystavujú chladu, svet nezachráni, píšu Holanďania, ale je to vážny faktor, pokiaľ ide o znášanlivosť životného prostredia a zdravý životný štýl. Náklady na vykurovanie by sa s touto metódou dali tiež znížiť.

Ak znížite teplotu v miestnosti, môžete denne spotrebovať o 150 až 180 kcal viac.

Záver

Výsledky štúdii sú určite zaujímavé, Ale máme nečinne sedieť v chlade? Lepší recept na schudnutie vôbec a hlavne v zime je ťažšia fyzická práca (ísť do hory so sekerôčkou). Ak už nie do hory, tak športovať, chodiť na prechádzky. A taktiež zdravo sa stravovať!

Tip Vitariána

Zníženie teploty je zdravé, ale ak chcete schudnúť, nestačí to. Na prvom mieste je zmena stravy a pohyb. Môžete pridať aj striedavú teplú a studenú sprchu a na noc si pootvorte okno, aj cez zimu.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Der Spiegel

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 98