Močový mechúr

Dodržujete známe zásady, ktoré ovplyvňujú zdravie močového mechúra?

Močový mechúr je dutý orgán, ktorý zadržiava moč z obličiek. Je to jedna z častí tela, o ktorých asi neuvažujete, pokým neprestanú správne fungovať. Niektoré problémy s močovým mechúrom môžu spôsobovať bolestivé močenie alebo únik moču. Viete, ako tomu zabrániť?

Močový mechúr

Jednoduché zmeny životného štýlu a cvičenie však pomôžu vášmu mechúru, aby neprestal fungovať správne.

Zbavte sa všetkého

Náchylnejšie na infekcie močových ciest sú ženy. Jedným spôsobom, ako znížiť toto riziko je to, že sa dôkladne vymočíte, tvrdí Gopal Badlani, MD. Ak stiahnete vaše svaly, aby ste prestali močiť príliš skoro, moč neunikne úplne a vráti sa späť do močového mechúra, čo môže do vášho organizmu vniesť baktérie.

Nočné návštevy WC

Ľuďom, ktorí majú sedavý životný štýl alebo srdcovú chorobu, sa môže v nohách počas dňa nahromadiť tekutina a v noci to môže spôsobovať potrebu chodiť často na záchod. Ak vaše nohy zadržiavajú tekutiny a váš močový mechúr sa aktivuje v noci, skúste sa počas dňa aspoň viac prechádzať. Ak nemôžete chodiť, aspoň pri sedení zdvihnite lýtka na úroveň pása.

Voda je dôležitá!

Okolo 6 – 8 pohárov vody denne pomôže vypláchnuť baktérie z vašich močových ciest a zabrániť infekciám močového mechúra. Pitie vody zabraňuje aj zápche a tomu, aby váš moč bol príliš koncentrovaný. Tieto veci prispievajú k jeho podráždeniu, ktoré môže zvýšiť riziko inkontinencie.

Naopak, zredukujte príjem vody už po večeri, aby ste nechodili v noci často na záchod a vyhýbajte sa aj kofeínovým nápojom a káve, ktoré sú močopudné a nútia vás chodiť na záchod často.

Voda pomáha vypláchnuť baktérie z vylučovacej sústavy - aj močových ciest.

Vyhýbajte sa tabaku

Rakovina močového mechúra nie je zriedkavá choroba. Jej veľkým rizikovým faktorom je užívanie tabaku. Badlani varuje: fajčiari cigariet majú dvoj až trojnásobne väčšie riziko rakoviny močového mechúra ako nefajčiari. Ak stále fajčíte alebo užívate iné formy tabaku, pre vaše zdravie je dôležité, aby ste prestali.

Vhodná strava

Jedzte hlavne potraviny bohaté na vlákninu, najmä ovocie a zeleninu. Štúdie dokázali, že ľudia, ktorí jedia veľa ovocia a zeleniny sú zdravší ako iní ľudia, ktorí konzumujú toľko isto vlákniny. Vláknina pôsobí proti zápche a zápcha prispieva k preťaženiu močového mechúra a inkontinencii. „Pretože močový mechúr a hrubé črevo sú v tesnej blízkosti, zápcha vyvíja neustály tlak na močový mechúr,“ vysvetľuje Karen Sebastian, M.S.P.T.

Ťažká zápcha (vyprázdňovanie sa menej ako raz za týždeň) môže poškodiť neurologickú funkciu svalov panvového dna, a tak je ťažšie dostať symptómy močového mechúra pod kontrolu. Ale výskum ukazuje, že zmiernenie zápchy môže zlepšiť naliehavosť a frekvenciu. Nad zápchou určite vyhráte, ak varené jedlá nahradíte surovým ovocím, zeleninou, šalátmi a smoothies.

Smoothies z ovocia a listovej zeleniny vám dôkladne prečistia črevá, čím znížia aj riziko problémov s močovým mechúrom (plné črevá spôsobujú tlak na močový mechúr).

Potraviny, ktoré by ste mali zo svojho jedálnička vyhodiť

  • Aby ste zredukovali podráždenie močového mechúra, mali vy ste zo svojej stravy vyradiť kofeín. Je to diuretikum, ktoré zvyšuje množstvo moču, ktorý vylučujete. Kofeín stimuluje aj svaly močového mechúra, zvyšuje pocity potreby. Štúdie ukazujú, že redukcia príjmu kofeínu na menej ako 100 mg denne (šálka kávy môže obsahovať do 180), môže pomôcť znížiť symptómy. Okrem kávy a koly sa kofeín nachádza aj v čokoláde, niektorých energetických tyčinkách, doplnkoch na chudnutie (napríklad s guaranou, yerba mate alebo extraktom zo zeleného čaju) a dokonca v určitých liekoch.
  • Alkohol je tiež diuretikum a stimulant, vyvolávajúci príznaky potreby. Umelé sladidlá sa prejavili ako dráždidlá močového mechúra a často sa nachádzajú v sýtených nápojoch a iných diétnych potravinách. Sýtené nápoje a štipľavé potraviny u žien sťažujú stav hyperaktívneho močového mechúra.
  • Zápchu spôsobujú potraviny ako biela múka (všetko bežné pečivo a cestoviny), obilniny obsahujúce lepok, živočíšne bielkoviny (mlieko, mliečne výrobky, mäso), zákusky a sladkosti, pretože obsahujú veľmi málo vlákniny, lepia sa na črevá, zahlieňujú ich a spôsobujú tam hnilobné procesy.
  • Kyslé ovocie vraj tiež môže dráždiť močový mechúr, ale odsledujte si to. Medzi problémové môžu patriť pomaranče, grepy, citróny, paradajky, ananásy a kyslé hrozno.
  • Obmedzte soľ, tá v tele zadržiava vodu.

Za čo zameniť potraviny a nápoje dráždiace močový mechúr zameniť? 

  • minerálku a sladené nápoje za pramenitú vodu. Áno, len za čistú vodu. Alebo si do vody pridávajte čerstvé byliny (napr. bazu, mätu)
  • kávu za bylinkový čaj
  • mliečnu alebo tmavú čokoládu za karob alebo surovú čokoládu
  • sladkosti za ovocie (môžete aj vo väčšom množstve)
  • ak máte problémy s citrusovým ovocím, zameňte ho za čučoriedky a hrušky
  • umelé sladidlá a cukor za ovocie, datle, kvalitný surový med a agávový sirup

Takéto sladkosti si môžete dopriať bez obmedzenia aj pri problémoch s močovým mechúrom.

Pohyb

Pohyb je pre zdravý močový mechúr, ako aj celé telo, veľmi dôležitý. Pôsobí proti zápche a tým proti podráždeniu močového mechúra, ale posilňuje aj svaly v oblasti panvy. Na posilnenie močového mechúra existujú aj špeciálne cviky, ktorými posilňujete svaly panvového dna. Nebude na vás ani vidno, že cvičíte, dajú sa robiť počas pozerania televízie, či počas šoférovania a pôsobia proti inkontinencií. Nazývajú sa Kegelove cviky podľa Dr. Arnolda Kegela, ktorý ich vymyslel v roku 1948. Močový mechúr posilníte aj cvikmi, ktorými posilňujete brušné svaly a cvikmi, pri ktorých skáčete, budete však musieť začínať postupne.

To sú snáď najdôležitejšie veci, ktoré môžete pre svoj zdravý močový mechúr urobiť. Všetko sa dá zmeniť, ale nie tak, že budeme pokračovať v robení tých istých chýb a čakať na lepšie časy. Na to, aby telo začalo správne fungovať, mu musíme dodať správne živiny (ovocie a zeleninú plné organickej vody a vlákniny), posilniť svaly (pohyb) a počúvať ho (smäd, chodiť na WC keď treba). 

Tip Vitariána

Problémy s močovým mechúrom môžu nastať aj pri prechode na surovú stravu. Telo začne zrazu prijímať len potraviny, ktoré obsahujú veľa vody a zároveň prestane prijímať soľ (alebo aspoň z väčšej časti), ktorá vodu v tele zadržiava. Preto môže počas detoxikácie nastať obdobie, kedy budete musieť chodiť na WC veľmi často. Nezľaknite sa, telo vylučuje nielen množstvo vody zo surových potravín, ale aj soľou zadržiavanú vodu a odľahčuje sa, čím sa môže pekne vyrysovať.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

↑ Späť hore

Počet hlasov: 115