Bolesti v krížoch

Škodí krivé sedenie chrbtu?

Čoraz viac ľudí trávi podstatnú časť pracovného času za písacím stolom. Pre chrbticu to značí trvalú záťaž, na ktorú reaguje stuhnutím svalstva.

Bolesti v krížoch

Najčastejšie je postihnuté svalstvo šije a pliec. Vysoká koncentrácia, stres, pokrivený a jednostranný sed vyprovokujú bolesti chrbta.

"Seď rovno, inak budeš mať krivý chrbát," varovala už mama. V kancelárii odovzdávame túto radu ďalej kolegom. Ale je táto nedbalosť naozaj tak škodlivá?

Jeden kolega sa skoro prepadá pod stôl - operadlo stoličky má maximálne sklonené dozadu, nohy natiahnuté ďaleko pred sebou. Druhý takmer leží na stole. Ľudia na celom svete typicky zaujmú jednu z deviatich rôznych sedacích polôh pri práci, zistil jeden výrobca kancelárskeho nábytku. Žiadna z deviatich polôh nespĺňa mamine požiadavky na priame držanie tela. Je to zdravé?

Útrapy s chrbticou patria medzi najčastejšie príčiny práceneschopnosti. Bolesť vôbec nevzniká u väčšiny postihnutých (asi 85 percent) v dôsledku poškodenia chrbtice.

Čo robíme zle?

Čo spôsobuje nešpecifické bolesti v krížoch, nie je úplne objasnené .Pravdepodobne je to veľa faktorov dohromady. "Aktuálne údaje poukazujú na to, že najväčší vplyv na zdravie chrbta majú nedostatok pohybu a duševný stres", hovorí Caroline Friebe, riaditeľka Ústavu atletiky na Fakultnej nemocnici v Hamburgu-Eppendorfe. Inštitút Roberta Kocha prichádza v súhrnnej brožúre o bolesti chrbta k rovnakému výsledku.

Chrbtica musí stabilizovať veľkú časť nášho tela. Ak je podporovaná svalmi, kĺbmi, šľachami a väzmi, je to pre ňu ľahšie. Štúdia s viac ako 1500 deťmi okrem toho preukázala, že cit pre rovnováhu a schopnosť koordinácie sú podporované vzpriameným, zdravým držaním tela. "Súvislosť medzi krivým sedením a problémami s chrbtom však doteraz nebola dokázaná", vysvetľuje Friebe. Tak prečo teda toľko ľudí dostáva bolesti chrbta, keď sedia dlho pri písacom stole?

Na vine sú kĺby

"Problém pri sedení je jednostranné strnulé zaťaženie", hovorí Hartmut Goebel, primár Kliniky bolesti v Kiele. Stavce, z ktorých sa chrbtica skladá, sú spojené okrem medzistavcových platničiek aj plochými, hladkými kĺbmi, takže sa môžeme otáčať doprava a doľava. Tieto kĺby môžu reagovať na dlhé sedenie bolesťami a zápalmi. Pri veľkej koncentrácii, najmä pri napätej práci pri písacom stole sa však môže stať, že signál pre zmenu polohy pri všeobecnej aktivite nervového systému zmizne.

Potom začnú problémy: bunky produkujú zápalové poštové látky. Tieto dráždia nervové vlákna, ktoré zase informujú centrum bolesti v mozgu: to bolí. Svaly sa napnú a kŕčovito stiahnu, zníži sa prietok krvi, takže svalové bunky sú zle zásobené energiou. Najneskôr teraz je čas opustiť písací stôl. Potom sa napätie spravidla rýchlo uvoľní.

Pokojne sa oprime dozadu

Na uvoľnenie sa krátko prejdime po kancelárii alebo po niekoľkých schodoch. Zmenou držania tela a pohybom sa dostane systém pochádzajúci zo svalov, kĺbov, šliach a väzov chrbtice späť do rovnováhy.

Pohyb alebo cvičenie môže odľahčiť aj psychiku. "Psychicky zranený človek si uvedomuje bolesť oveľa silnejšie", hovorí lekár Friebe. Okrem toho, emočný stres je často fyzicky viditeľný - vo forme napätia. 

Za zvlášť šetrnú sediacu polohu sa teraz považuje oprieť sa dozadu. Typicky je človek pred počítačom náklonný nakloniť sa dopredu. Preto je  opačný smer dobrou protiváhou. K tomuto záveru prišli tiež vedci v roku 2006 v malej štúdii s 22 zdravými jedincami, kde porovnávali zaťaženie chrbtice vo vzpriamenej polohe a v polohe naklonenej dopredu a dozadu.

Výsledok: pri vzpriamenom sede je tlak na medzistavcové platničky najväčší, pri naklonení dozadu najmenší. Nie je to žiaden div, pretože potom znáša opierka veľkú časť váhy.

Pod stôl sa ponárajúceho kolegu treba chvíľku nechať. Otravovanie à la Mama má však na koniec oprávnenie: vytrhne postihnutého z koncentrácie a on zmení automaticky svoju polohu sedenia. Chrbát to poteší.

Záver

Dôležitejšie než priame držanie tela v sede je pravidelný pohyb mimo stola. Ak sa to urobí správne, automaticky sa zlepšuje držanie tela. Aj v sede má zmena zmysel: oprieť sa dopredu a dozadu je výslovne povolené.

Tip Vitariána
  1. Nedajte sa zablokovať bolesťou chrbtice, vyliečte ju cvičením! Namiesto chodenia do nákupných centier choďte do prírody.
  2. Rešpektujte pravidlo pravého uhla. Zvierať by ho mali chodidlá a lýtka, rovnako lýtka so stehnami. Tie by mali zasa vytvárať pravý uhol s trupom. Pravý uhol dodržujte aj medzi plecami a predlaktiami a medzi stehnami.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

DER SPIEGEL

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 74