Boj proti kŕčom

Pomáha horčík pri kŕčoch svalov?

Dostatok horčíka v potrave je dôležitý pre správnu činnosť svalov a nervov (mierni podráždenosť a nervozitu), ale i pre uvoľňovanie energie z glukózy a pre ďalšie správne veci. To sú známe pravdy, čo však mnohých ľudí zaujíma je - pomáha horčík alebo horčíkové tabletky naozaj proti svalovým kŕčom? 

Boj proti kŕčom

Možno ste boli svedkom pri futbalových stretnutiach, že jeden z hráčov po prudkom behu padol k zemi. Zradili ho kŕče v lýtku. Bolesti, ktoré ho položili na zem, pozná väčšina civilizovaného obyvateľstva, v literatúre sa uvádza 95 %.

Svalové kŕče sú veľmi rozšírené, ale málo preskúmané

Kŕč je vlastne mimovoľné neovládateľné stiahnutie svalu, ktorý je dočasne neschopný uvoľnenia. Tento stav môže trvať od niekoľkých sekúnd až do niekoľkých minút, niekedy dokonca viac ako štvrť hodinu. Zatiaľ čo príčinou bežných kŕčov môže byť nevhodný pohyb alebo presilenie, pri nočných kŕčoch príčiny nie sú celkom jasné. Môže za nimi byť napríklad nevhodná poloha pri spaní. Ako týmto nepríjemným zážitkom predísť?

Svalové kŕče bývajú nečakané a impulzívne, jedná sa o bolestivé stiahnutie svalu, sprevádzané prudkou bolesťou na postihnutom mieste a stvrdnutím svalu. V mieste vzniku svalového kŕču je možné vidieť alebo nahmatať hrču alebo inú deformáciu svalu. Svalové kŕče najčastejšie postihujú lýtkový sval, samozrejme nie sú výnimky ani stehenného alebo namáhaného svalu. Svalový kŕč trvá od niekoľkých sekúnd až do niekoľkých minút, niekedy dokonca viac ako štvrťhodinu. Kŕč vzniká často po cvičení, pri imobilizácii, pri dlhšom vytrvalostnom výkone, takisto môže vzniknúť aj v noci.

Hoci svalové kŕče sú veľmi rozšírené, nevie veda dodnes odpovedať na mnohé otázky o ich vzniku a liečbe. Namiesto toho existujú mýty, anekdoty a rady na zaobchádzanie so svalovými kŕčmi. Najznámejším, aj lekármi často odporúčaným tipom je horčík.

Prečo sa odporúča horčík?

Horčík (magnézium) je jedným z najdôležitejších minerálov pre ľudské telo, medzi iným sa nachádza v orechoch, banánoch, mlieku, celozrnných produktoch a v zelenine, ako je napr. kel. V tele preberá ako elektrolyt, ktorý môže viesť elektrický prúd, dôležitú úlohu pri riadení komunikácie nervov a svalov. Komu chýba horčík, ten dostáva  svalové kŕče. Tak by bolo pravdepodobné, že horčík pôsobí proti kŕčom.

Banány a kakao sú vynikajúcim zdrojom horčíka.

V skutočnosti však účinok horčíka ako lieku proti kŕčom nie je dokázaný. Odporúča sa preto, lebo chýbajú alternatívy bez vedľajších účinkov. Dr. Rainer Lindemuth, ktorý pracuje v Spoločnosti pre neurológiu a psychiatriu v Siegene hovorí: "To musíme vidieť pragmaticky. Existuje len málo možností liečby, horčík nestojí moc, a v odporúčaných dávkach je zvyčajne dobre znášaný." Jediné, čo hrozí pri predávkovaní, je zvyčajne hnačka. Opatrní musia byť pacienti s poruchou funkcie obličiek a arytmiou srdca.

Spúšťačom chýru o horčíku pri svalových kŕčoch bol predovšetkým odborný článok v časopise v roku 1983. Vtedy vedci informovali v časopise "Physiology of Sports Medicine" o tenisovej hráčke, ktorá počas intenzívneho tréningu pod holým nebom vždy dostávala kŕče a trpela nedostatkom horčíka. Pri dávkach 500 mg horčíka denne kŕče u nej zmizli. Od tej doby niekoľko malých štúdií skúmalo vplyv horčíka na svalové kŕče.

Výsledky vedeckých výskumov

Roku 2012 zosumarizovali výskumníci okolo Scotta Garrisona z University of British Columbia výsledky štúdií. Ich záver bol rozčarovaním. U starších ľudí s nočnými kŕčmi pôsobil horčík sotva lepšie ako placebo. U tehotných žien, ktoré sú tiež častejšie postihnuté kŕčmi, dospeli štúdie k rozporuplným výsledkom. A pri svalových kŕčoch u športovcov neboli vykonané žiadne výrazné vyšetrovania.

Ďalšie predpoklady ku kŕčom pri športe sa naproti tomu ukázali v štúdiách ako mýty. Tak sa stále znova dočítame, že kŕče vznikajú potením a dehydratáciou organizmu. Túto hypotézu vyvrátili štúdie, napísali vedci pod vedením Martina Schwellnusa z  University of Capetown v roku 2008 v jednom článku o svalových kŕčoch u športovcov. To isté platí aj pri športe o hladine elektrolytu v krvi. Dokázané je len to, že svalové kŕče sa vyskytujú najčastejšie, keď športovci idú na hranice svojich možností a sval sa unaví.

Príčiny vzniku kŕčov

Kŕče pravdepodobne vznikajú ako výsledok zlyhania komunikácie medzi nervom a svalom. Svalové vlákna sa extrémne stiahnu a zotrvajú niekoľko sekúnd až minút v tejto situácii. Postihnutý môže byť v podstate každý sval v tele, lýtko a chodidlo sú - pravdepodobne kvôli veľkému zaťaženiu - predurčené. "Ak je v svale kŕč, pomáha ako okamžité opatrenie sval natiahnuť," hovorí Lindemuth. Ak bolí lýtko, musí byť noha pritiahnutá k telu.

Ak ste dostali kŕč v lýtku, musí byť noha natiahnutá k telu.

Inak by mal každý postihnutý kŕčmi sám vyskúšať, či mu pomôže horčík. K dispozícii je síce tiež agent, ktorý určite pomôže proti kŕčom, výťažok z chinínovníka. Tento je však dobrým príkladom na to, že aj rastlinné lieky môžu mať nežiaduce účinky: chinín môže zmeniť krv a viesť k smrteľným poruchám srdcového rytmu. Preto by sa mal užívať iba pod lekárskym dohľadom. Lepšie je preto akceptovať kŕče ako zvyčajne nezhubný defekt tela - a jednoducho dúfať na účinok horčíka. Pri častých svalových kŕčoch by mal byť konzultovaný praktický lekár.

Tip Vitariána

Či horčík pri kŕčoch pomôže, je diskutabilné. Avšak minerál má pri normálnych dávkach sotva vedľajšie účinky a môžeme ho preto užívať bez veľkých obáv. Inak treba pri kŕčoch svaly naťahovať a čakať až kým kŕče nezmiznú.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

DER SPIEGEL
Soňa Juríková, Slovenský pacient, 26.07.2012

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 398