13 prínosov jogy, ktoré vás prekvapia

Joga zlepšuje nielen ohybnosť, ale aj silu, imunitu, vzťahy a náladu

To, že joga je dobrá, nie je prekvapivé. Ale veľa ľudí sa na ňu pozerá len ako na niečo, čo zvyšuje flexibilitu, rovnováhu alebo uvoľňuje telo. To samozrejme patrí k prínosom jogy, ale pravidelné cvičenie jogy prináša aj mnoho ďalších výhod. Tu je 13 prínosov, ktorými vás joga prekvapí.

13 prínosov jogy, ktoré vás prekvapia

1. Prevencia stresu a úľava

Pravdepodobne pre vás nie je prekvapením, že sa jogou môžete upokojiť po náročnom dni, ale vedeli ste, že každodenné cvičenie jogy môže skutočne znížiť pravdepodobnosť, že sa dostanete do stresu? V štúdii jogová a kontrolná skupinka dostali test. Jogová skupina cvičila pred testom jogu 35 minút denne 12 týždňov s trénovaným inštruktorom. U tejto skupina, na rozdiel od kontrolnej, sa nezvýšil stres (na základe srdcovej frekvencie, dýchania a krvného tlaku).

2. Zlepšuje imunitu

O joge bolo dokázané, že znižuje pooperačný stres u pacientov s rakovinou prsníka. To viedlo k silnejšiemu imunitnému systému (žiadnej významnej imunitnej depresii po operácií) a k lepšej šanci na úspešné zotavenie sa z operácie. Táto štúdia dospela k záveru, že joga znižuje aj úzkosť a depresiu.

3. Zlepšuje vzťahy

Joga ovplyvňuje vašu myseľ a ducha spôsobom, ktorý má vplyv na vaše vzťahy s druhými – vaším partnerom/partnerkou, deťmi, rodičmi, a dokonca aj cudzími ľuďmi. Keď sa cítite pokojnejšie, viac v prítomnosti, viac zladení s kýmkoľvek okolo vás, začínate si všímať veci a komunikovať s ľuďmi oveľa pozitívnejšie a empatickejšie. Ak vám joga dodáva viac sebavedomia (určite!), pravdepodobne budete v komunikácii otvorenejšie vyjadrovať svoje myšlienky, potreby a návrhy. Nebuďte prekvapení, ak sa začnú posilňovať nielen vaše súčasné vzťahy, ale začnete priťahovať nových priateľov a známych.

Joga pomáha naučiť sa zostať v prítomnosti a byť pozornejším.

4. Schopnosť zostať v prítomnosti

Pokúsili ste sa niekedy držať rovnovážnu polohu, zatiaľ čo vaša myseľ bola na večeri, prežívala drámu s vašou sestrou, alebo nejaký problém v práci? Spadli ste, že? Joga vás trénuje, aby ste dokázali udržať vašu myseľ sústredenú a v prítomnosti a s dostatkom praxe sa táto schopnosť preleje aj do ostatných oblastí vášho života. Budete vďaka tomu pozornejším priateľom a možno zistíte, že ste konáte oveľa efektívnejšie vo vašom každodennom živote, pretože vás nebrzdí to, že by vaša myseľ zalietavala do minulosti alebo do budúcnosti, zatiaľ čo pracujete na niečom inom. Okrem toho sa naozaj dokážete vyžívať v malých chvíľach radosti, ktoré by vám možno inak unikali, a to vás spraví šťastnejšími.

5. Ľahké rozhodovanie sa pre zdravé jedlo (a menej prejedania sa)

Joga znižuje hladinu kortizolu a zvyšuje hladinu serotonínu v tele. Keď je kortizol hore, vy máte väčšiu tendenciu prejedať sa (zajedať stres). Keď praktizujete jogu, dostávate sa do harmónie s potrebami vášho tela, nemáte túžbu zaplniť prázdnotu  a bude menej pravdepodobné, že siahnete po pohodlných potravinách, ktoré majú nízku nutričnú hodnotu. Tým, že sa vďaka joge upokojíte možno zistíte, že budete mať menšiu túžbu po jedle celkovo.

6. Zvyšuje silu

Pre niektorých z vás to nie je prekvapenie, ale pre tých z vás, ktorí ešte nikdy necvičili jogu a myslíte si, že to je ľahké, alebo že je to len o ohybnosti a rovnováhe, vedzte, že z jogy aj neskutočne zosilniete. (Tiež to nie je úplne ľahké, ale každý to môže dokázať – môžete začať kdekoľvek sa nachádzate a dopracovať sa k úlohám, ktoré si vyžadujú veľa sily, ohybnosti a rovnováhy!)

Joga nezlepšuje len ohybnosť, ale aj silu.

7. Ostraňuje toxíny

Joga stimuluje lymfatický systém, ktorý pomáha vyplavovať preč toxíny. Uistite sa, že pijete dostatok vody pred a po cvičení, aby ste zabezpečili, že toxíny, ktoré sa začnú hýbať, budú nútené ísť von z tela. Spolu s dostatkom tráviacich probiotík a vlákniny bude vaše telo stále čisté a štíhle.

8. Riadenie bolesti

Joga sa úspešne používala ako súčasť liečby proti bolesti spodného chrbta. To nemusí byť pre vás nové, keďže veľa jogy kladie aspoň nejaký dôraz na silu a flexibilitu chrbta. Avšak joga sa tiež používala – s významnými výsledkami – v iných oblastiach riadenia bolesti ako syndróm karpálneho tunela, osteoartrózu rúk, fibromyalgiu a bolesť kĺbov u tých, čo prežili rakovinu prsníka. V mnohých prípadoch bežné postupy jogy použité v týchto štúdiách boli nastavené na konkrétny problém s rukou, ale často fungovali aj ako holistický prístup a zmierňovali oveľa viac, než len bolesť. Napríklad účastníci zaznamenali lepší stisk (konkrétne tí s osteoporózou), lepšiu náladu, menej únavy, pocit akceptácie a nárast energie.

9. Chránená hustota kostí

Jogou môžete posilňovať kosti! Beh a zdvíhanie ťažkých váh v posilňovni nie sú jediným spôsobom, ako sa vyhnúť strate hustoty kostí pri starnutí. Silové pózy držania tela v joge majú pre ženy pred menopauzou rovnaký účinok. Joga redukuje riziko osteoporózy v neskoršom živote.

10. Zlepšené kardiovaskulárne zdravie

Uvedomelé redukovanie stresu kombinuje jogu a meditáciu a ukázalo sa, že znižuje stres, úzkosť, depresiu, krvný tlak a BMI u pacientov s ischemickou chorobou srdca.

V skutočnosti sa môžete dostať k dobrému kardiovaskulárnemu tréningu. Joga nie je len o sedení a hlbokom dýchaní, alebo dokonca o držaní póz po dlhý čas zatiaľ čo hlboko dýchate. Niektoré bežné cvičenia majú pekné rýchle tempo a môžu vašu tepovú frekvenciu zvýšiť. A zatiaľ čo na tom pracujete, kým sa presúvate z pózy do pózy, svaly po celom tele silnejú.

Joga zlepšuje náladu a znižuje riziko depresie.

11. Lepšia nálada (znížené riziko depresie)

Okrem toho, čo zistila vyššie uvedená štúdia rakoviny prsníka, že joga má schopnosť zmierňovať depresiu a úzkosť, zvyšuje aj kvalitu života. Navyše by mala byť joga doporučená ako súčasť liečby ľuďom, ktorí trpia depresiou. V štúdii uskutočnenej vo väzení znížil 10 týždňový kurz jogy úroveň depresie a úzkosti u väzňov aj pracovníkov. Tiež sa posilnilo ich kognitívno-behaviorálne vystupovanie. Ukázalo sa, že joga pomáha aj pri náladovosti a iných veciach, ktoré sa spájajú s menopauzou.

12. Zlepšuje astmu

Joga je užitočná pre ľudí trpiacich astmou. Cvičenia na hlboké dýchanie môžu zvýšiť výdrž pľúc a umožniť ľuďom získať lepšie vedomie o tom, ako by mali dýchať, takže ak niečo nefunguje správne, všimnú si to skôr, ako by sa záchvat stal nebezpečným.

13. Zlepšuje trávenie

Všetky tie otočky nie sú dobré len na ohybnosť! Stimulujú tráviacu sústavu a uľahčujú vylučovanie. Je dobré spraviť niekoľko otočiek hneď ráno po prebudení, aby ste všetko rozhýbali a začali deň ľahšie a nezaťažene.

Komplexný prístup s pokračujúcimi výhodami

Možno ste si všimli, že prínosy jogy sú prepojené. Joga je fantastický komplexný prístup k zlepšeniu vášho mentálneho, emocionálneho a fyzického zdravia. Veľa prínosov, ktoré zistíte na karimatke, sa rozširujú až za vašu hodinu jogy, a to nielen hodinu po cvičení. Ak pravidelne cvičíte jogu, napríklad, nenecháte sa tak ľahko vystresovať a vybudujete si šťastnejší náhľad na život. 

Ak cvičíte jogu, nezlepšíte len svoju fyzickú kondíciu, ale aj svoju psychiku.

Tip Vitariána

Pri joge je dôležitá ohybnosť. A tá dokonca závisí aj od stravy. Totiž ak jeme jedlá, ktoré sa trávia dlho a obsahujú málo vlákniny, máme ich v bruchu dlho a často tam z nich zostávajú aj pozostatky. A keď nemáme prázdnu tráviacu sústavu, tak sa nám ťažšie ohýba cez stred tela, čo je základ. Preto je dôležité jesť to, čo sa ľahko trávi: surovú stravu plnú vlákniny. Ovocie napríklad len prejde žalúdkom a ihneď sa vstrebe cez črevnú stenu.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

kimberlysnyder.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 85