Spustenie procesu regenerácie

Alebo ako bránime telu sa zrelaxovať a tým aj obnovovať

Dni oddychu, napríklad víkendu, sviatkov alebo dovolenky, by nás mali zrelaxovať a vzpružiť. Ozajstný relax zostáva ale v realite často len zbožným želaním. Lebo aj v čase "mimo práce" musíme ešte odpovedať na maily, postnúť na Facebook najnovšiu fotku, vybaviť nákupy, opravy alebo pripraviť oslavu, alebo rodinný výlet. Potrebný pokoj, oddych a regenerácia sa v tomto prípade dá len ťažko dosiahnuť. Až neskoršie, keď stres opadne, pocítime, že sme luk napli príliš. Rôznorodé, často ťažko lokalizovateľné bolesti, celková únava, neschopnosť sa koncentrovať ukazujú, že náš systém vyšiel z rovnováhy. Ale ako sa dá toto odstrániť?

Spustenie procesu regenerácie

Redukcia stresu

Naša výkonnostná spoločnosť sa zmutovala na "úspešnostnú" spoločnosť. Od detstva sme nabádaní k najvyšším výkonom. Stopercentné osobné nasadenie sa stalo bežným zvykom. Avšak kde a ako opäť nabijeme naše batérie? Jeden spôsob na redukovanie stresu je uvedomelé zaobchádzanie s digitálnymi médiami (vypnúť počítač a telefón na noc alebo víkend, dovolenku) a povinnými prestávkami na oddych (prechádzka, krátky spánok, rozjímanie, meditácia).

Regenerácia mozgu cez „oddychové siete“

Regeneračné fázy slúžia na oddych a uvoľnenie. Ponúkajú nám ale aj priestor na sebareflexiu, hovorí neurofyziológ Bernd Hufnagl z viedenskej univerzity: „V oddychových chvíľach si generujeme schopnosť reflektovať chovanie nás samých a aj iných. Tu vzniká empatia. A rozvíjame niečo nové: spracúvame zážitky dňa a dávame ich do súvislosti s našimi skúsenosťami.“ Dnes sa dá toto vedecky dokázať modernými technológiami. V jadrových spinových tomografoch sa ukazuje, ako je náš mozog organizovaný v medzi sebou odladených sieťach. Ešte pred niekoľkými rokmi sa vedci koncentrovali na „aktivitné siete“. Avšak Marcus Raichle, pionier vo výskume mozgu z Washington School of Medicine v St. Louis, sa zaoberal tiež „oddychovými sieťami“. Medzi dodnes najlepšie preskúmaný patrí tzv. voľnobežný režim (Default Mode Network), v ktorom sa mozog zaoberá hlavne sám sebou. Raichle našiel skĺbenie rôznych oblastí pozornosti, ktoré vytvárajú stav bdelej otvorenosti pre vonkajšie impulzy. Schopnosť vnímania okolitého sveta a správneho spracovania týchto vnemov.

Stála záplava vzruchov všedného dňa však blokuje naše oddychové siete, pretože náš mozog sa môže trvale koncentrovať iba na jednu tému. Ak nás upútavajú rôzne vzruchy, neprestajne prepíname medzi sieťami sem a tam. To spôsobuje stres, neurofyziologicky to znamená enormnú stratu energie. A tým je viazaných až 40 percent našej pozornosti.

Telu vlastné opravné mechanizmy

Schopnosť obnovy je nám vlastná. O tom sú presvedčení aj zástupcovia regeneratívnej medicíny.

Ľudská bunka má schopnosť sa neustále obnovovať.Potrebuje k tomu ale tie správne podmienky!

Frank Emmrich, vedúci Translačného centra pre regeneratívnu medicínu v Lipsku, v nej vidí odpoveď na aktuálny demografický vývoj: „Ak predpokladaná dĺžka života rastie, pribúdajú chronické a degeneratívne choroby. Tým stojí pred nami úloha – spoznať telové opravné mechanizmy a ich vedomé využitie, aby sme aj vo vysokom veku vedeli zaručiť zdravší život.“

Spánok je tá najlepšia regenerácia

Spustenie regenerácie počas spánku

Ak naše telo aj mozog celý deň stresujeme desiatkami "nepríjemných" informácii, nevieme na povel naše myšlienky upokojiť a tým dožičiť nášmu telu potrebný odpočinok. Naše telo je plné stresových hormónov a tie sa len pomaly dostávajú na normálnu hodnotu. Stres je prirodzeným obranným mechanizmom nášho tela - prípravou na boj alebo útek. Ak ale po stresovej situácii nenasleduje žiadna fyzická aktivita, nemáme šancu ho uvoľniť po tom, ako pominie. A tu sa nám už ponúka aj riešenie. Stres, ak sa mu už nevieme vyhnúť tým, že si ho nepripustíme „k telu“, treba odbúrať fyzickou aktivitou. Kedysi útekom alebo bojom, dnes športom alebo manuálnou prácou. Ďalej ho vieme znížiť pobytom v prírode, príjemnej nestresujúcej spoločnosti priateľov alebo rodiny, prečítaním si romantickej knihy alebo jednoducho rozjímaním a meditáciou. Ak budeme mať pevný spánok, tak sa naše telo aj mozog do rána zladí, zregeneruje, prípadne opraví poškodené časti.

Tip Vitariána

Zredukujte počet problémov tým, že ich nebudete brať až tak príliš vážne. A zadeľte si ich, tak ako to robia budhisti, do dvoch kategórii: neriešiteľné a riešiteľné. Tie neriešiteľné nie sú problémami, ale faktami, ktoré treba akceptovať. Tie riešiteľné takisto nie sú problémami ale úlohami, ktoré treba vyriešiť. Čím skôr tým lepšie.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Zdroj: Osterreich 1, Radiokolleg – Margarethe Engelhardt-Krajanek: Schopnosť obnovy, 23. december 2013

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 85