Pokles pamäte vekom

Ktorá potravina pomôže?

Nepríjemnou stránkou starnutia býva zhoršená funkcia pamäte. Napraviť to ale môžu flavonoidy, avšak viete z akej potraviny ich čerpať? 

Pokles pamäte vekom

Tento s vekom súvisiaci pokles pamäte je v hipokampe spojený s oblasťou zubatý gyrus, čo nie je rovnaká časť mozgu ako tá, ktorá ovplyvňuje ľudí so skorou Alzheimerovou alebo neurodegeneratívnou chorobou. Vedci nedávno zistili, že zvýšením príjmu flavonoidov z kakaa sa môžu zlepšiť funkcie mozgu v tejto oblasti, a dokonca to môže viesť k zlepšeniu bodov  pamäťových testoch. Vedúcim autorom spisu bol Adam Brickman z Taub Inštitútu pre výskum Alzheimerovej choroby a starnutia mozgu z Columbia University.  

Zubatý gyrus bol preskúmaný v štúdiách súvisiacich s pamäťou, ale toto spojenie sa ukázalo byť korelatívnejším. Kvôli zisteniu tohto vzťahu výskumníci chceli túto časť mozgu posilniť a vidieť, ako to ovplyvní pamäť. Flavonoidy sú chemické látky nachádzajúce sa v surových, nespracovaných kakaových bôboch ako aj inom rastlinnom materiály. Pre túto štúdiu boli vybraté kvôli tomu, že predchádzajúce výskumy odhalili ich vplyv na zubatý gyrus, na zvyšovanie počtu neurónových spojení a preto aj funkciu pamäte.

Táto štúdia zahŕňala 37 zdravých účastníkov vo veku od 50 do 69 rokov. Počas 3 mesiacov jedna skupina pila špeciálne pripravený nápoj s vysokým obsahom flavonoidov, konkrétne 900 mg na deň, zatiaľ čo druhá skupina denne konzumovala nízkoflavonoidový nápoj s obsahom flavonoidov 10 mg. Každý účastník pred a po 3 mesiacoch pitia flavonoidov prešiel pamäťovým testom.

Keď sme si zobrazili naše výskumu podrobené mozgy, zistili sme, že  zubatý gyrus funguje podstatne lepšie u tých, ktorí konzumovali nápoj s vysokým obsahom flavonoidov z kakaa“, povedal Brickman. Ľudia mali po 3 mesiacoch pitia nápoja s vysokým obsahom flavonoidov pracovnú pamäť ako niekto o desiatky rokov mladší než oni sami. Ak mal účastník na začiatku štúdie pamäť typického šesťdesiatnika, po troch mesiacoch mal pamäť typického tridsiatnika alebo štyridsiatnika“, hovorí hlavný vyšetrovateľ Scott Small.

Ale pozor! Ak aj vaše úvahy teraz smerujú k čokoláde, táto štúdia neznamená slobodu pri jedení čokolády. Čokoládanie je dobrým zdrojom týchto flavonoidov.Zatiaľ čo kvalitná horká čokoláda obsahuje priemerne 45 až 80 % kakaa, bežná čokoládová tyčinka má len 5 až 7 %. Okrem toho, čokoláda obsahuje aj pridaný cukor a tuk, ktoré môžu znegovať všetky výhody pochádzajúce z jedenia kakaa.

Tip Vitariána

Najkvalitnejšie zdroje flavonoidov z kakaa môžete získať napríklad jedením surovej čokolády alebo pridaním surových kakaových bôbov, surového kakaa alebo kakaového masla do smoothie. Vyskúšajte aj vy nápoj s vysokým obsahom flavonoidov, napríklad rozmixovaním zrelých banánov, ďatlí a surového kakaa. Mňam!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.iflscience.com

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 64