Vypoťte roztoče

detox cez potenie v saune

Vo Fínsku, krajine saunistov, zomrie ročne vysoký počet ľudí v saune. Je to tým, že saunovanie je nebezpečné alebo tým, že do sauny v tejto krajine pravidelne chodia aj 90-roční dedkovia a babičky?

Vypoťte roztoče

Odpoveď hľadali Anu Kenttämies a Kari Karkola v štúdii nazvanej Death in Sauna: Zatiaľ čo polovicu prípadov malo na svedomí prirodzené úmrtie, druhá patrila alkoholu, ktorému Fíni holdujú aj počas saunového kúpeľa. Ak teda dodržíte všetky zásady, a tekutiny doplníte vodou alebo čajom, vášmu organizmu saunovanie neublíži, naopak - prospeje. 

Každý deň sme vystavení chemikáliám v potravinách, vo vode, i v znečistenom vzduchu. Sauna je ideálnym pomocníkom, ktorý dostane jedy z vášho tela von potom cez póry pokožky. Vedeli to už naši predkovia. Sauny sa využívali v rôznych kútoch sveta, ale nikde sa netešili takému záujmu ako v severnej Európe a v Rusku. Každá dedina mala parný kúpeľ - spoločenské miesto, rovnako dôležité ako kostol. Neslúžilo len na saunovanie. Uctievali sa v ňom mŕtvi. Ľudia totiž verili, že na takéto príjemné miesto sa ich duch určite vráti. V saune liečili choroby, zariekala sa láska, rodili sa v nej deti. Na Nový rok v saune ľudia zbavovali svoje telo i dušu hriechov, aby mohli vkročiť do ďalšieho roka úplne čistí.

Miesto brezovej vetvičky siahnite po masážnych pomôckach.

Interiér súčasnej fínskej sauny tvorí drevo, ktoré pôsobí dobre na psychiku. V saune sú kachle - kiuas s kameňmi, na ktoré sa nalieva voda, a vytvorená para zvyšuje vlhkosť vzduchu. Kachle môžu byť elektrické aj naftové. Vo Fínsku a v Rusku sa používajú na prekrvenie pokožky brezové vetvičky, ktoré zároveň telu dodajú eterické silice z rozdrvených listov. U nás dávame prednosť rôznym saunovým kefám, sisalovým pásom či pílingovej soli. 

Suchá sauna 
nazýva sa aj švédska. Má minimálnu vlhkosť, ale dosahuje vysokú teplotu okolo 100 až 110 ˚C. Potenie v nej sa rozbehne trochu neskôr. 

Vlhká, fínska sauna. Je miernejšia, teplota sa pohybuje „len" okolo 75˚C, má však až 80-percentnú vlhkosť. Získava sa z horúcich kameňov, na ktoré sa leje voda. Vďaka dostatočnej vlhkosti nezaťažuje organizmus ako suchá sauna. Čím je vzduch vlhkejší, tým sa teplota vzduchu môže lepšie transportovať na pokožku, pretože je vyššia jeho tepelná vodivosť. Vďaka tomu je subjektívne vnímaná teplota sauny zahriatej na 75˚C pri 60% vlhkosti asi taká ako pri suchej saune zahriatej 100˚C, avšak bez nepríjemných vedľajších účinkov ako je vysoká záťaž obehového systému a sťažené dýchanie. 

Parná sauna sa zahrieva na 45 až 55˚C a kombinuje sa s rôznymi prísadami. Ekalyptovú parnú saunu si vyberte, ak vás trápia alergie alebo astma. Uľahčuje dýchanie tým, že rozširuje dýchacie trubice, ale nevysušuje ich tak, ako fínska sauna.

Infrasauna. Svoje účinky vyvíja pri teplote 35 až 55  °C, čo je omnoho bezpečnejšia a príjemnejšia teplota, ako v prípade tradičnej sauny. Infračervené žiarenie s dlhou vlnovou dĺžkou preniká cez pokožku do svalových vlákien až do hĺbky štyroch centimetrov, čím sa dosahuje 3 až 4-krát intenzívnejšie potenie ako zvyčajne.  Je vhodná aj pri vysokom krvnom tlaku. Odporúča sa aj pre ľudí s reumatickými ochoreniami, astmou, pri prechladnutí, svalovej únave a detoxikácii organizmu. 

Preč s roztočmi

Ako sauna účinkuje? Vysoká teplota spustí potenie, ktorým sa z tela vyplavujú škodlivé látky. Pôsobí upokojujúco a relaxačne, uvoľňuje stres. Niekoľko minút strávených v príjemnom teple sauny sa vyrovná výdatnej masáži, ktorá odstraňuje nervové a svalové napätie. Sauna zlepší váš metabolizmus a navodí pokojný spánok. Ak ju navštívite minálne raz za dva týždne, vírusy sa k vám ťažšie prebojujú a zbavíte sa aj roztočov.  

Zlepšuje krvný obeh, posilňuje kardiovaskulárny systém: Po prudkom schladení sa upokojí mierne zvýšená srdcová činnosť, prehĺbi sa dýchanie a neraz ustúpi aj migréna. Pri striedaní tepla a chladu vaše srdce pracuje intenzívnejšie a krvný obeh sa posilňuje. Dosiahnete rovnaký účinok, ako pri športe. Podľa bádateľov NASA je pasívny "infra" pohyb ideálnou alternatívou udržiavania astronautov vo forme počas pobytu vo vesmíre.

Posilňuje imunitný systém: V saune sa zvyšuje telesná teplota, telo sa proti tomu bráni a tak sa imunitný systém posilňuje prirodzeným spôsobom. Produkcia bielych krviniek sa zvyšuje a spomaľuje sa množenie baktérií a vírusov. Umelo vyvolaná horúčka je aj riadnou záťažou pre organizmus, to však neplatí pre infrasaunu, ktorá:

Zmierňuje bolesť: Infračervená terapia sa úspešne používa pri zápaloch, reume, bolestiach chrbta, hlavy, kŕčov, výronov a ďalších ochoreniach svalov a kostí. Aj stuhnutia svalov v pokročilom veku sa dajú zmierniť infrasaunou. Najlepší atléti používajú infrasaunu pred tréningom na prehriatie svalov a ako prevenciu poranení. Po tréningu zase na podporenie regenerácie svalov.

Odstraňuje celulitídu: Aj na pekne formovanom zadočku či stehnách sa môžu objaviť priehlbinky - pomarančová koža. Infračervené lúče prenikajú hlboko pod pokožku, prekrvujú ju a tým napomáhajú odstraňovať celulitídu. Tým, že pokožku zbaví nečistôt a odumretých buniek, bude vyzerať mladšie.

Spaľuje kalórie: Pri saunovaní spálite až 300 kJ. Infrasauna je v prípade kontroly hmotnosti až o tristo percent účinnejšia ako tradičná sauna.


Odstraňuje jedy a splodiny: Pravidelný pobyt v infrasaune pomáha pri detoxikácii a telo zbavuje ťažkých kovov, ktoré spôsobujú rakovinu.

Na svaly aj únavu: Hypertermická terapia je jedným zo spôsobov, ako zvýšiť množtvo rastového hormónu, ktorý hrá významnú úlohu pri údržbe telesných tkanív, vrátane svalov. Ak trpíte chronickou únavou, pomôže naštartovať správne fungovanie vegetatívneho nervového systému. 



Po prvom zahriatí v saune sa potrite teplým medom.

Tip Vitariána

Po prvom zahriatí v saune sa potrite teplým medom. Má čistiaci, zmäkčovací a peelingový účinok. Pokožka bude vláčnejšia a pružnejšia. Bojíte sa, že budete lepiť? To nehrozí. Celý med sa totiž krásne vpije do tela.

 

 

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Kenttämies, Anu - Karkola, Kari: Death in Sauna. In: Journal of Forensic Sciences, volume 53, issue 3, pages 724–729, May 2008

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 97