UV faktor, ktorý chutí skvele

10 potravín proti silným UV lúčom

Krémové opaľovacie mlieka nie sú jedinou možnou ochranou pred silnými slnečnými lúčmi. Pokožku môžeme počas horúcich letných dní chrániť aj inak – konzumáciou potravín, ktoré podporujú jej prirodzený ochranný faktor.  

UV faktor, ktorý chutí skvele

UV faktor zvnútra

Pred slnkom sa obyčajne chránime zvonka. Natierame sa krémom pred opaľovaním a mliekom po opaľovaní, aby sme sa zbavili škodlivého pôsobenia čoraz silnejších lúčov. Súčasne si však na pokožku, najväčší orgán tela, nanášame krémy, ktoré nás síce do istej miery ochránia pred UV lúčmi, no v mnohých prípadoch nás zahltia chemikáliami, ktorým by sme sa mali radšej vyhnúť.

Jedlom proti popáleninám

Ľudia slnko milujú. Žltá guľa na oblohe nás zohrieva, zlepšuje nám náladu, šetrí peniaze na kúrenie a dopĺňa nám vitamín D. Nanešťastie sa nám zo slnka dostáva i čoraz viac škodlivých lúčov, ktoré spôsobujú klasické letné začervenanie ramien či vážnejšie popáleniny na celom tele. Každoročne sa preto týmto nepríjemným stavom snažíme vyhnúť investíciou do kvalitného opaľovacieho krému, ktorý nás má pred neželanými UVA a UVB lúčmi ochrániť.

UVA lúče prenikajú hlboko do pokožky a spôsobujú dlhodobé poškodenie, ktoré sa odrazí napríklad na skorých vráskach. UVB lúče neprenikajú tak hlboko a spôsobujú predovšetkým vonkajšie poškodenie pokožky, akým je začervenanie.

Pokožka tela sa však dá chrániť nie len zvonka, ale i zvnútra. Prítomnosť antioxidantov v potravinách totiž zabezpečuje prirodzený ochranný faktor pred slnkom. Rezeň, napolitanka ani krajec chleba nám v tomto prípade nepomôžu, no vyvážený príjem nižšie uvedených potravín a ich dlhodobá konzumácia vybavia pokožku nášho tela kvalitným ochranným štítom a zabránia jej predčasnému poškodzovaniu.

Svetlé, farebné, šťavnaté alebo chrumkavé? Vyberte si sami!

Aby sme získali čo najväčšie množstvo antioxidantov aktívnych  v bunkách pokožky, musíme konzumovať predovšetkým čo najviac surového červeného a oranžového ovocia či niekoľko špecifických druhov orechov a semien:

1. Červené paradajky: zdroj lykopénu, rastlinného antioxidantu, ktorý neutralizuje voľné radikály. Často sa v tele objavujú po pridlhom pobyte na silnom slnku. V praxi lykopén minimalizuje zápalové odpovede na UV lúče a predchádza začervenaniu pokožky.

2. Červený melón má dokonca o 40 % viac lykopénu ako paradajky. Je tou najlepšou letnou ochranou pred slnkom, pretože okrem ochrany buniek v pokožke zabezpečí organizmu i vysoký príjem mimoriadne kvalitnej tekutiny bohatej na minerály a antioxidanty.

3. Farebné hrubostenné papriky obsahujú prirodzené pigmenty, ktoré sa nazývajú karotenoidy. Keď sa dostanú do tela, zmenia sa na vitamín A a pomáhajú chrániť bunky v pokožke tak, že bránia poškodeniu tukovej vrstvy obklopujúcej všetky bunky v pokožke.

4. Citrusy: hoci citróny, limetky, pomaranče ani grepfruity u nás nerastú, nájdeme ich už prakticky v každých potravinách. Ich výhodou je vysoký obsah vitamínov CE, ktoré prispievajú k zdraviu pokožky a chránia nás pred popáleninami od slnka. Vďaka vysokému obsahu antioxidantov pôsobia preventívne dokonca i pred rakovinou kože.

5. Mrkva je jedným z najlepších zdrojov beta-karoténu, ktorý pokožku chráni od poškodenia spôsobeného voľnými radikálmi, častému následku opaľovania. Ak mrkvu konzumujeme napríklad v podobe mrkovovo-pomarančovej šťavy, pridruží sa k beta-karténu i vitamín E a ochrana pred slnečnými popáleninami je ešte intenzívnejšia.

6. Mandle:  sú jedným z najlepších zdrojov vitamínu E, kľúčového vitamínu pre hydratovanú pokožku. Obsahujú i kvercetín, ktorý pokožku chráni pred UV poškodením spôsobujúcim vrásky a stratu kolagénu. Keď teda najbližšie pôjdete na pláž alebo na kúpalisko, zabaľte si do ruksaku i vrecko mandlí. Na rozdiel od krémových čokoládových snackov či slaných pomazánok sa nerozpustia ani nepokazia.

7. Červené hrozno: fytonutrienty v hrozne spomaľujú tvorbu deštruktívnych reaktívnych foriem kyslíka, spájaných s poškodeniami pokožky od slnka, s rakovinou kože a s odumieraním buniek. Podobne ako mandle, aj červené hrozno obsahuje vzácny kvercetín.

8. Granátové jablko: šťava z granátových jabĺk, ktoré sa za účelom skvalitnenia zdravia používali už v starovekom Egypte, je jednou z najvhodnejších tekutín na horúce slnečné dni, pretože obsahuje takmer bezkonkurenčné množstvo antioxidantov.

9. Ľan je kráľovskou pokladnicou omega-3 mastných kyselín, ktoré chránia pokožku pred popáleninami od slnka, redukujú začervenanie a zápaly objavujúce sa po dlhom pobyte na silnom slnku a pomáhajú v boji proti rakovine kože. Keď si budete v najbližšie horúce ráno robiť zelené smoothie, pridajte si do neho  jednu alebo dve polievkové lyžice ľanového oleja. Pobyt na silnom slnku tak bude pre vašu pokožku o niečo znesiteľnejší.

10. Jahody: obsahujú silnú kombináciu vitamínu C a antioxidantov, ktoré nie sú užitočné iba v prevencii popálenín spôsobených slnkom, ale i v prípade, že k popáleniu už prišlo. Užitočné sú zvonka i zvnútra: kombinácia ich konzumácie a potierania popáleného miesta by mala priniesť rýchlejšie hojenie a úľavu od pálenia a svrbenia.

Nie je náhoda, že melón dozrieva v lete - je to jedna z najvhodnejších potravín na horúce letné dni.

Tip Vitariána

Vymeňte opaľovací krém za misu skvelého letného šalátu, ktorý vás ochráni pred škodlivými slnečnými lúčmi. Na tento melónový šalát potrebujeme:

  • 2 šálky pokrájaného červeného melónu
  • 2 – 3 polievkové lyžice posekaných mandlí
  • 1 šálku čerstvých jahôd
  • 4 – 6 väčších lístkov mäty

Postup

Jahody a lístky mäty rozmixuje do hladka (v prípade potreby pridáme trochu vody). Melón pokrájaný na malé kocky vložíme do misy, polejeme jahodovým dresingom a posypeme rozdrvenými mandľami. Ak máte chuť na mandle v krémovej verzii, môžete na šalát použiť mandľové maslo rozmixované s trochou vody a medu. Krásny pobyt na slnku a dobrú chuť!

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

www.foodandnutrition.org

www.mayoclinic.org

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 85