Digitálna abstinencia

Príliš veľa smartfónu robí človeka nešťastným

60 000 užívateľov dát z mobilu: až tri hodiny denne sa zamestnávame so smartfónom. Vedúci štúdie Alexander Markowetz z Univerzity Bonn prichádza k povážlivým záverom - a vyzýva k digitálnej diéte.

Digitálna abstinencia

Je to ešte normálne, ako často siahnem po mobile? Ak patríte medzi 46 miliónov ľudí v Nemecku, ktorí vlastnia smartfón, už ste si určite položili túto otázku. A potom ste pravdepodobne mávli rukou. V porovnaní s čudákmi, ktorí už len zízajú na svoj displej, ste vy ešte v konečnom dôsledku neškodný.

Ale je to pravda? S cieľom preskúmať podrobnejšie, ako často, ako dlho a za akým účelom užívatelia zoberú do ruky svoj mobilný telefón, vyvinuli vedci z Univerzity Bonn aplikáciu „Menthal". Kto si ju stiahne, umožní Inštitútu informatiky univerzity  vyhodnotiť používanie údajov – a tým sa zúčastní na výskumnom projekte. Meria sa, kedy probanti svoj mobil zapnú, ktoré programy používajú, ako veľa telefonujú alebo četujú. Dvakrát denne sa probantov pýtajú na ich zdravotný stav.

Výskumníci vyhodnotili dáta od 60 000 užívateľov smartfónu. Výsledok: dve a pol hodiny pracovali denne so smartfónom, tínedžeri dokonca tri. V priemere siahli po ňom 88 krát, pričom ho 53 krát odblokovali na spustenie aplikácie. Dokonca aj pri večeri so svojim partnerom alebo v práci siahli probanti po mobile, listovali v správach, kontrolovali e-maily. Medzi otvorenými aplikáciami boli obzvlášť často využívané aplikácie, ako je Facebook, WhatsApp a pokerové hry.

Závislosť na mobile

Vedúci štúdie vyčíta zo svojich dát alarmujúci vývoj. Počítačový odborník si myslí, že my – generácia iPhone a naše deti, digitálni domorodci – sa stali už dlho závislí na mobile. V posledných šiestich rokoch smartfóny úplne zmenili náš život. Náš mobilný konzum už teraz negatívne ovplyvňuje náš duševný výkon a naše zdravie, robí nás nešťastnými a neproduktívnymi. A napokon sľubuje mobil rýchle šťastie. Prostredníctvom likes a príjemnej správy získame pocit sociálnej spolupatričnosti, byť vždy aktuálnym nám dáva pocit bezpečia a kontroly.

Ľudia v priemere po smartfóne siahajú 88krát denne!

Vo svojej knihe „Digitálne Burnout (slov. vyhorenie)“ Markowetz uvádza, prečo skutočné okamihy šťastia - podľa jeho názoru -  zostanú ležať bokom. Neustála interakcia vyvoláva v nás stále častejšie zlé pocity ako je napr. nespokojnosť. Sľubná, blikajúca, kovová vec ničí pomaly naše šťastie.

Prečo to nemôžeme nechať na pokoji? Pretože smartfóny nás robia závislými, mieni aj Bert te Wildt. Šéf ambulancie psychosomatiky a psychoterapie na Univerzitnej klinike v Bochume tvrdí, že mobil je malý počítač, ktorý vždy nosíme so sebou. „Preto sa dajú výsledky z výskumu internetovej závislostí z veľkej časti preniesť na smartfón,“ hovorí te Wildt.

Expert vychádza z toho, že pri rolovaní po displeji mobilu sa aktivujú rovnaké metabolické procesy v mozgu ako u drogovo závislých. Zdá sa, že neustála komunikácia s priateľmi alebo kolegami prostredníctvom sociálnych médií ako je Facebook, vyvoláva ten najväčší potenciál pre závislosť. Lebo my tam získame pozornosť a uznanie.

Burnout cez prílišnú komunikáciu?

Táto téza je však vysoko kontroverzná. Síce určite existujú ľudia, ktorí používajú svoj smartfón prehnane. Ale či spĺňajú pritom kritéria závislosti, teda uznávaného ochorenia, nie je ešte systematicky dobre preskúmané. „Závislosť na mobile“ ako diagnostická kategória neexistuje ani v najnovších klasifikačných príručkách pre psychológov a psychiatrov.

Existujú ľudia, ktorí používajú svoj smartfón prehnane.

Avšak tézy Markowetza triafajú do jadra. Všímame si, že nás neustále na nás bubnujúce informácie vyčerpávajú. Napriek tomu znovu a znovu siahame po našom smartfóne. Mozog je úplne preťažený nadbytkom informácií a komunikácie. V najhoršom prípade to vedie konečne k vyhoreniu, ako ho zažili Miriam Meckelová, šéfredaktorka „Wirtschaftswoche“ alebo zakladateľka „Huffington Post“ - Arianna Huffingtonová. Obe kariérne ženy robia zodpovedným za svoj kolaps komunikačné preťaženie.

Ako sa dostaneme z tejto šlamastiky?

Aby bolo možné nabiť našu batériu šťastia, potrebujeme čas pre seba. Bez prerušení, bez rozptyľovania. Problém: ničnerobenie sa v našej výkonnej spoločnosti odsudzuje, zrušili sme prestávky. Markowetz si myslí, že náš mozog potrebuje tu a tam pokoj, inak ochorieme. Človek nie je na to stvorený, aby bol stále „on“.

Záver

Ako záver sa hodia slová Markovetza: Vypnúť konzumáciu mobilu vo všedný deň je jediná vec, čo v dlhodobom horizonte niečo prinesie. Dodržiavať digitálnu diétu - iba trikrát denne kontrolovať e-maily, raz denne Facebook. Užite si obed. Pri ľúbostnej schôdzke a v spálni mobil vypnúť.

Aby bolo možné nabiť našu batériu šťastia, potrebujeme čas pre seba. Bez prerušení, mobil nás nespraví šťastnými.

Tip Vitariána

A nezabudnite si mobil na noc vypínať, pretože môže narúšať spánok a tým spôsobovať aj priberanie.

Článok nereprezentuje lekárske, alebo iné zdravotnícke postupy a názory.

Zdroje

Der Spiegel

Fotky: Shutterstock

↑ Späť hore

Počet hlasov: 119